Тествахме Suzuki DR-Z4S във версии ендуро и супермото


08 Oct 2025

Какво по-хубаво от това да закриеш мото сезона с тестово каране на две нови машини. При това във все още топлата Атина, където не изпращат SMS-и за първи сняг.

DizzyRiders получи покана да изпробва новото Suzuki DR-Z4 2025 в двете му версии – ендуро (S) и супермото (SM). 

Правилен отговор на въпроса „Искаш ли?“ ме прати няколко дни по-късно в гръцката столица с голям куфар с екипировка и каска под ръка.

Какво обаче ще карам? 

Най-краткият отговор тук е – възродена икона, която не сме виждали от дълго време в Европа. И която се завръща с напълно преработен на 90% двигател, нова рамка и няколко добавени системи за контрол на карането. И може да се кара с А2 категория. И още по-хубаво – произвежда се само в Япония и никъде другаде. Затова и цената е над средната за този клас, но пък в момента е намалена с 1000 лева.

Голямото завръщане

През 2000 г. Suzuki пуска DR-Z400S, като ендурото се оказва издръжливо и се превръща в бестселър за японската марка на много пазари по света, включително и на този в САЩ. 

Буквата S в края на името означава, че моделът е Street (Legale), тъй като останалите Z400 версии са само за оф-роуд каране. DR-Z400S получава фар, стоп, мигачи, огледала и електрически стартер, достатъчни за регистрация и каране из цялата планета, предимно по черните ѝ пътища, нищо че е „Street“.

През 2005 г. Suzuki лансира супермото версията SM, различаваща се със 17-инчови джанти, обърната предница, по-големи спирачки и задно рамо на окачването от кросовия RMZ.

Продажбите по целия свят вървят добре, но през 2009 г. в Европейския съюз е въведен стандарта за емисии Euro 2+ и Suzuki спира доставките. 400-кубиковата машина обаче продължава се продава в Щатите и в други страни чак до 2024 г., където нямат толкова строги норми за изгорелите газове.

Името DR идва от съкращението Dual Road. Универсална машина за асфалтово и оф-роуд каране. Всъщност първият DR на Suzuki излиза в началото на 80-те години на миналия век, когато дебютират DR400 и DR500. Японската марка участва в оригиналното Рали Париж-Дакар в онези години именно с DR.

През 1988 г. Suzuki създава DR800 Big - най-големият едноцилиндров мотор в серийно производство. Малко по-късно излиза и DR650, печелейки сърцата на мнозина мотористи, а производството му продължава близо три десетилетия без особени промени.

Вместо Акропола – Riding School Athens

Четвърт век след рождението си Suzuki DR-Z се връща в Европа като преродена машина, предлагана в две спецификации с еднакви 398-кубикови двигатели, но с различни характеристики за каране. И двете отговарящи вече на стандарта Euro 5+, благодарение на новата изпускателна система с двоен катализатор.

Докато няколко бройки DR-Z4S и SM пътуваха за България за своите първи собственици, други няколко мотора вече ни очакваха в Атина.

Реших, че щом като тестът е в Атина, карането ще е на фона на Акропола. Нали? Аз бих го направил точно под колоните на древната цитадела. Но гърците бяха избрали далеч по-подходящо място, далеч от „града върху хълма“. А именно на мото пистата Riding School Athens. 

Никога не бях карал нова машина, на чието табло да пише, че е изминала 100 метра! Да, километражът на дигиталното табло показваше точно 00000.1 км.

Моторите обаче бяха без регистрационни табели и можехме да ги тестваме само в границите на мото полигона. Но преди това да се случи ни представиха на живо двата модела и всичко най-важно за тях.

Какво ново?

Карбураторът вече е в миналото и впръскването на горивото е инжекционно, а запалването е чрез две иридиеви свещи. Всмукателните клапани са титаниеви, а буталото е изключително леко. Стоманената рамка също e изцяло нова, направена от устойчиви тръби. Алуминиевото рамо на задното окачване (т.нар. swingarm) също е изцяло нов. 

Окачването отпред и отзад е на японската марка KYB (Kayaba). При ендурото ходът отпред е 280 мм, докато единичният заден амортисьор е с ход 296 мм. Супермотото е с по-твърдо 260 мм предно окачване, докато задното е с ход от 277 мм.

Suzuki са разработили своя система, чрез която DR-Z4S и SM стават осезателно различни при няколкото избора на каране. От лявата ръкохватка на кормилото може да управлявате т.нар. Suzuki Drive Mode Selector (SDMS), който е с три режима на каране и да настройвате системата за тракшън контрола (STCS). От самото табло пък може да изключвате задния ABS, но може да позволите блокиране и на двете колела с напълно изключване на системата, която тук е дело на Bosch.

Сърцето на новия DR-Z4S е коренно променен 398-кубиков четиритактов двигател със сух картер. Разполага с 37 к.с. при 8000 об./мин, а максималният му въртящ момент е 37 Нм при 6500 об/мин.

Съчетан е с 5-степенна скоростна кутия, като инженерите на Suzuki я избират пред 6-степенна за по-голяма издръжливост. Според японците дори да имаше 6-та предавка максималната скорост щеше да бъде същата, някъде около 147 км/ч.

Подаването на газ е от типа Ride-by-Wire. В дясната ръкохватка все още има две стандартни жила, но те просто действат върху сензор, който информира ECU-то за нуждата от желаната мощност, а компютърът решава какво е най-правилното количество гориво/въздух, което да се подаде, за да се осигури точно това, от което имате нужда.

Късите и дългите светлини са вградени в един ярък, но мъничък LED фар, позициониран във вертикалната маска, наподобяваща тази при кросовите мотори. Мигачите и задният стоп също са диодни. Има и OBD II букса за диагностика.

Изпускателната тръба и ауспухът са направени от неръждаема стомана, като накрая има двойна стена за предпазване от екстремната топлина.

Ревизираният дизайн на кутията на въздушния филтър и всмукателната тръба спомагат за намаляване на съпротивлението, подобрявайки въртящия момент и мощността при ниски обороти.

Новият радиатор е с по-голям диаметър на вентилатора за по-добро охлаждане.

Първи впечатления от DR-Z4S

След презентацията се качихме да караме ендуро версията. Моделът се предлага в две разцветки – класическа жълтo/бяло и изцяло сива. Подобно на своя предшественик размерът на гумите е запазен при новия модел – отпред е с размери 80/100-21, а отзад - 120/80-18. 

Седалката е тясна и твърда, типично за този клас. Висока е 920 мм, а просветът под нея е точно 300 мм. Истинско магаре, което предпочита да го карате изправени по черни пътища и пътеки, но определено се справя много приятно и на асфалт. 

За по-дълги приключения Suzuki предлагат допълнителни аксесоари, като багажник за опашката, алуминиева предпазна кора за двигателя, предпазители за спирачните дискове, по-ниска седалка, изход за 12V и гардове за кормилото. Да, гардовете можеше да бъдат включени в стандартното оборудване, но уви, попадат в списъка с опции.

Излишно е да казвам, че мощността на DR-Z4S няма да ви убие с ускорение, но двигателят никак не е слаб. Пъргавината се усеща, особено ако си поиграете с настройките на системата Suzuki Drive Mode Selector. Тя работи в три режима:

Режим A - Осигурява най-рязката реакция при отваряне на дросела. Режимът е подходящ за агресивно каране.

Режим B - Характеризира се с по-мека реакция на дросела и по-линейна крива на подаване на мощност. 

Режим C - Приоритет е комфорта, като предлага още по-мека реакция на газта и по-плавни характеристики на въртящия момент. Този режим е полезен при каране по рохкави или хлъзгави повърхности.

DR-Z4S е оборудван и система за контрол на сцеплението (STCS). Тя помага за предотвратяване на превъртане на задните колела, което ви позволява да контролирате по-добре мотоциклета в разнообразни и променливи условия. Това намалява стреса и умората, като същевременно вдъхва по-голяма увереност. 

STCS също работи в три режима, последният от които е G (Gravel - Чакъл).

Накратко Режим 1 е предназначен за сух асфалт или паваж, докато Режим 2 е за мокра настилка. Системата предпазва от нежелано превъртане на задното колело, като тя може да бъде изключена напълно и да разчитате единствено на уменията си. 

Режимът G позволява ограничено приплъзване на гумите при каране по неасфалтирани настилки, така че моторът остава контролируем, като същевременно осигурява постоянна мощност.

Системата за подпомагане на съединителя SCAS позволява с лекота да боравите с лоста на съединителя, което спомага за намаляване на умората на лявата ръка.

С пълен резервоар от 8,7 литра и 1,9 литра моторно масло, заедно с останалите течности, „мокрото“ тегло на DR-Z4S е точно 151 кг. Лекотата се усеща по-осезаемо, когато излезете извън пътя и хванете по по някоя пътека.

Такава имаше в периферията на Riding School Athens, като трасето включваше няколко по-технични участъка и един скок във вътрешността на асфалтовата писта. Окачването поема много добре неравностите, като позволява и да скачате при по-сериозно каране.

Ако ще взимате такава машина и ще я карате често извън пътя ще трябва да инвестирате в по-хубави гуми. Докато заводските IRC Winner GP-410R се справят добре на асфалт, на пътеките им липсва надеждно сцепление с настилката. На фона на всичко японско тук, гумите са тайландски.

След карането мога да кажа, че Suzuki са създали много добра машина в лицето на възродения DR-Z4S, с който може влизате в различни светове с натискането на един мигач наляво или надясно.

Време е за DR-Z4SM

След като навъртяхме първите километри на ендуро версията дойде ред и за супермотото. И тук имате избор между два цвята. Първият е чисто бяло, комбинрано с брутални сини спицови капли Excel. Вторият е небесно синьо, при който джантите са черни.

За разлика от S-ката при SM колелата са 17-инчови, обути в шосейни гуми Dunlop Sportmax Q5A. Карането на писта с тях е истинско удоволствие. Завоите на пистата се взимат с лекота и голяма увереност.

Друга разлика е позицията на седалката, която е малко по-ниска, височината ѝ е 890 мм. 

Изброените по-горе режими на двигателя и нивата на контрол на сцеплението, включително Gravel, са налични и за супермотото. Управлявате ги от трите бутона на лявата ръкохватка.

При активиран G режим контролирате приплъзването на задното колело по време на ускорение, за максимален контрол и удоволствие било то на писта или в града. И подобно на ендурото, всичко софтуерно може да бъде изключено и да си карате по най-спартанския начин.

Супермото е истинско удоволствие за каране и също може да се управлява с категория А2. 

Липсва ми обаче е по-шумна генерация. Заводската е проектирана да отговаря на Euro 5+ и има двоен катализатор, а ауспухът трябва да е достатъчно тих, за да спази европейските директиви за шум.

Но и това има своето бързо, но малко солено решение. Срещу 900 долара например може да купите изпускателна система Yoshimura, която е с 5 кг по-лека от стандартната, вдига мощността с 3 к.с. и вади онзи шум, който искате да чуете от едно супермото.

Предното окачване на SM е с ход 260 мм, докато задният амортисьор работи в диапазон от 277 мм. И тук окачването на Kayaba върши забележителна работа, като очаквано е по-твърдо спрямо това на ендурото.

„Мокрото“ тегло на супермотото е 154 кг или 3 повече спрямо ендурото на DR-Z4. 

Няколко думи за финал

Suzuki DR-Z4S остава едно от най-универсалните предложения в своя клас. Ако търсите мотор за приключения извън асфалта, с възможност да стигнете и до по-недостъпни места, няма да сгрешите с тази машина.

Ако приоритетът ви е градското каране и обичате завоите по планинските проходи, тогава DR-Z4SM ще ви даде много по-директно и спортно усещане.

И в двата случая получавате надежден, лек и издръжлив мотор, който доказва, че понякога по-малкото е точно това, от което имате нужда.

Технически характеристики – Suzuki DR-Z4S

Двигател: 1-цилиндров, 4-тактов, 398 cm³

Мощност: 38 к.с. (28 kW ) при 8 000 об./мин

Въртящ момент: 37 Nm при 6 500 об./мин

Горивна система: Инжекцион

Охлаждане: Течно

Запалване: Ел. стартер

Трансмисия: 5 скорости

Съединител: Многодисков маслен

Дължина: 227 см

Ширина: 88,5 см

Височина: 123,5 см

Маса: 151 кг (с течности)

Предна гума: 80/100-21 M/C 51P

Задна гума: 120/80-18 M/C 62P

Височина на седлото: 92 см

Обем на резервоара: 8,7 л

Произведство: Япония

Гаранция: 4 години

Цена: 17 590 лева/ 8993 евро

Технически характеристики DR-Z4SM

Двигател: 1-цилиндров, 4-тактов, 398 cm³

Мощност: 38 к.с. (28 kW ) при 8 000 об./мин

Въртящ момент: 37 Nm при 6 500 об./мин

Горивна система: Инжекцион

Охлаждане: Течно

Запалване: Ел. стартер

Трансмисия: 5 скорости

Съединител: Многодисков маслен

Дължина: 219,5 см

Ширина: 88,5 см

Височина: 119 см

Маса: 154 кг (с течности)

Предна гума: 120/70R17 M/C 58H

Задна гума: 140/70R17 M/C 66H

Височина на седлото: 86 см

Обем на резервоара: 8,7 л

Произведство: Япония

Гаранция: 4 години

Цена: 17 590 лева/ 8993 евро

Практичен и готин!