Излезе точният брой на спрените от движение коли след новите правила за ГТП


26 Jul 2024

В първите три дни след пълната дигитализация на прегледите през пунктовете за годишен технически преглед са преминали 32 661 автомобила, твърди министерството на транспорта. От тях 79 не са допуснати, което прави едва 0,25%. На пръв поглед малък процент. Това твърди министърът на транспорта Георги Гвоздейков, според когото няма рязък спад на успешните прегледи. В същото време обаче към тези 79 недопуснати трябва да се добавят и 481 временно допуснати коли – това са водачи, които имат две седмици да отстранят “леки несъответствия” с изискванията на прегледа. Така общият процент недопуснати е 1,7%. Все още числото звучи пренебрежимо малко.

Данните от последните три дни преди свързването на системите, показват, че от 37 401 преминали коли едва седем не са допуснати – което е 0,01%. Т.е. може да се каже, че увеличението при недопуснатите е сериозно – от 0,01 до 0,25% е 25 пъти разлика. Или ако трябва да сме по-прецизни – от 7 до 79 недопуснати коли – разликата е над 11 пъти. 

Тази статистика ще се направи отново, когато мине поне месец и имаме по-дългосрочен поглед над числата, но на този етап изглежда ГТП ще ограничи в пъти повече коли, отколкото досега.

Новите правила за работата на пунктовете за годишен технически преглед предвиждат данните да се изпращат автоматично и по електронен път до Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация". Наша проверка в първия ден на промените показа, че в пунктовете действително има сериозен проблем, който парадоксално засягаше само бензинови автомобили.

Това е абсурдно и нелогично на фона на европейските изисквания и тенденции за вредните емисии. Причината обаче не е тайна: у нас при дизеловите автомобили се мери само димност и голяма част от колите минават. В същото време при бензиновите коли се мерят много повече компоненти и съответно се стига до абсурда, че бензинови коли, които отделят по-малко вредни емисии от дизеловите, не могат да минат прегледа, докато нафтовите им събратя минават.

 

Най-достъпният пикап у нас?