Батерията „чудо“ на Zeekr с капацитет от 75 кВтч с рекорд за бързо зареждане

Батерията „чудо“ на Zeekr с капацитет от 75 кВтч с рекорд за бързо зареждане
15 Aug 2024

 

Чрез разработването и производството на собствени батерии Geely Group иска да намали зависимостта си от външни доставчици като гиганта CATL (повече за него можете да прочетете в поредицата „Властелинът на батериите“). Това трябва да понижи производствените разходи за електрически автомобили и да увеличи маржа на печалба. Флагманът от дъщерното дружество на Geely, Zeekr, седанът 007, вече е оборудван с технология, известна като „Златната батерия“ за моделната година 2024. По този начин марката смята да се качи на още едно по-високо по отношение на възможностите на зареждане.

Подобно на Volvo, Polestar и Lotus, марката Zeekr принадлежи на Geely Group. Моделите на Zeekr използват много общи компоненти с тях, включително платформата PMA2+ с 800-волтова архитектура, известна и от Polestar или Lotus. Zeekr 007 обаче е първият модел, оборудван с новата батерия на компанията.

Литиево-желязо фосфатна технология на ново ниво

Досега клетъчната химия с литиево-желязо фосфатен катод се смяташе за по-безопасна в сравнение с производните на никел-манган-кобалт катоди, но също така и с по-ниска енергийна плътност. Сега Geely иска да увеличи степента на използване на обема до 83,7 процента с помощта на нови материали и променен структурен дизайн. За сравнение, батерията Qilin (никел-манган-кобалт NMC) от CATL, която в момента е инсталирана в моделите 001 Shooting Brake и 009 на Zeekr, са с усвояване на обема от 72 процента.

За Zeekr 007 – който има претенциите да е конкурент на Tesla Model S – компанията обещава пробег от 870 километра в местния цикъл CLTC. Обещаната мощност за зареждане от 500 киловата обаче засега не може да осигурена както от китайските зарядни станции, така и от европейската мрежа. Максималната постигната стойност за Европа на този етап е 350 kW. В идеалния случай в който тя бъде задържана за 15 минути могат да бъдат осигурени 90 киловатчаса заряд – достатъчни за няколкостотин километра пътуване.

Производството вече е започнало

През последните месеци имаше доста съобщения за създаване на „супер батерии“ в Китай, но повечето са отнесени в бъдеще време. Geely твърди че вече започна да произвежда „Златната батерия“. Надеждността на новата технология е доказана чрез строги тестове за безопасност от Националния център за проверка и тестване на качеството на моторните превозни средства в Китай. Едросерийното производство ще се извършва в Цюйчжоу, Чжецзян (Източен Китай).

След като обяви че е произвела първия Zeekr 007 със скорост на зареждане от 4,5C, Zeekr съобщи че за моделната година 2025 той ще постига скорост на зареждане от 5,5C. Мерната единица C се използва за обозначаване на времето за зареждане на батериите на електрически автомобили. 1C означава, че батерията се зарежда напълно за един час, при 2C процесът на зареждане отнема половин час. 5,5C съответства на време за зареждане от 10,9 минути.

Zeekr обещава, че „Златната“ литиево-желязо-фосфатна батерия ще може да бъде заредена от 10 до 80 процента за 10,5 минути – подобрение от над четири минути спрямо актуалния 007 с тази батерия. Zeekr обяви и ще създаде и най-бързо зареждащият се автомобил в света. В допълнение към рекордната LFP батерия с капацитет от 75 kWh, Zeekr също така предлага 007 с батерия Qilin от 100 kWh от CATL Group. Въпреки това, според Zeekr, почти 70 процента от клиентите вече избират по-малката батерия с висока скорост на зареждане.

Фенове сме! A вие?