Тествахме новото поколение BMW X3

  • 24 снимки от теста ни на новото Х3 24 снимки от теста ни на новото Х3

09 Oct 2024

Помните ли света преди 20-на години? В началото на новото хилядолетие респираторното заболяване SARS получи епидемични мащаби в Китай далеч преди да си помислим, че може да останем седмици наред затворени вкъщи заради вирус. Също по това време се появи и MySpace като първата глобална социална мрежа, а светът вижда за първи път последния филм от поредицата "Властелинът на пръстените". Какво се случва в автомобилната индустрия? Dacia вади Solenza - последният модел на фирмата, който се базира на собствена платформа, но вече използва френски технологии, Volkswagen лансира петото поколение на Golf, а Porsche показва новия си суперкар Carrera GT. С какво е зает BMW? Пуска поколение Е60 на Серия 5, което достига култов статут в България години по-късно. И междувременно се появява първото поколение Х3.

С това започва една история на успеха, която продължава и до ден днешен. Може би не чак колкото Cayenne е крайъгълен камък за Porsche, но Х3 също изиграва стабилизираща роля в съвременната история на баварската марка. А през 2023 година, когато вече предходното поколение на SUV-то беше в края на жизнения си цикъл, Х3 се превърна в най-продавания модел на BMW на цялата планета с реализирани - забележете! - 350 000 бройки за 12 месеца. Сами разбирате колко важна и деликатна задача е създаването на наследник на рафинираното, балансирано и доста способно поколение G01. Неговият потомък е с вътрешнозаводски индекс G45 и имахме удоволствието да сме сред първите, седнали зад волана му още преди появата на автомобила в България.

Дизайн, интериор, оборудване

Макар че новото Х3 е по-дълго от предишния модел с 3,5 см, трудно можете да сбъркате какво гледате. Силуетът и пропорциите си остават силно разпознаваеми, което винаги бих определил като плюс - автентичността е нещо, което все по-рядко виждаме в индустрията. Автомобилът вече е дълъг 4,75 метра, което го прави с около 20 см по-дълъг от оригиналния Х3 от 2003 година. Малките дизайнерски детайли обаче правят открояваща разлика между G35 и G01, като най-отчетливи са фаровете, решетката и в най-голяма степен стоповете.

Тук имаме и добри, и лоши новини - от една страна с новия Х3 BMW не залита чак толкова в екзотични идеи, както при Серия 7 и ХМ, например, но от друга в предната част машината изглежда просто като поредната вариация на една и съща идея. Да, мога да си представя колко е трудно да създаваш отново и отново дизайн, който хем да не къса връзката с корените на марката, хем да е модерен и различен, но лично за мен по-добре с тази задача дизайнерите от Мюнхен са се справили отзад - двойните L-образни светлини придават на SUV-то доста масивно присъствие. Като цяло обаче, дизайнът на новия Х3 е стъпка в правилната посока с оглед на някои леко противоречиви творения с марка BMW в последните години.

Вътрешното пространство е едно доста луксозно и приятно място. В опита си да бъдат по-екологични и по-щадящи природата, материалите в купето са загубили само минимална част от блясъка си, но пък подборът им е прекрасен. Таблото е доминирано от сдвоен дисплей, който предлага информация от инфотейнмънт системата и информация за шофьора на отделен екран пред очите му. Централната конзола е изключително обширна и предоставя място за безжично зареждане на два телефона, както и доста място под подлакътника. Още със затварянето на вратата можете да усетите вниманието, което е обърнато на сглобката - всичко стои и изглежда много добре. Забележки? Управлението на вентилационните отвори, особено на тези в двата външни края на таблото, които изискват боравене с тъч повърхност, лично за мен е абсолютно ненужно усложняване на простите механични "духалки", които знаем от десетилетия. Но по-скоро говорим не за нещо радикално сбъркано, а за нещо, което просто ще изисква малко време за свикване.

Задвижване

Х3 генерация G45 се базира на платформата CLAAR, която се използва от производителя за модели от средния и високия клас. Чисто електрическо задвижване няма - функцията на X3 EV ще се изпълнява от бъдещия първи Neue Klasse модел, който ще има нова генерация батерии и електромотори и ще бъде приблизително с размерите на Х3. Всички предложения за момента са с ДВГ, а пуристите сигурно ще се зарадват да чуят новината, че през 2025 година ще видим и 3-литров 6-цилиндров дизел. Такъв обаче нямах възможност да тествам.

Първо попадам зад волана на топ версията Х3 М50 за около 250 километра между Мюнхен и Щаер в Австрия - забележете, че индексът i от наименованието вече липсва, като той ще се използва от електромобилите на BMW. Добавянето на лека хибридна система към редовия "шестак" с 3.0 литра работен обем само подобрява допълнително маниерите му, като го прави още по-плавен, когато е необходимо, и по-отзивчив, когато търсите динамика. Мощността пък е увеличена до 398 к.с. Може би най-приятният положителен ефект е, че в нито един момент агрегатът не се усеща хиперактивен - с други думи, всяко ускорение става с дори по-голяма лекота отпреди, усещането е, че ДВГ е разтоварен в някои от най-затрудняващите го режими.

Турбо дупка? Трудно мога да си представя по-линейно разгръщане на мощността от горивен двигател. 8-степенната трансмисия е прецизирана до такава степен, че на моменти ще съжалявате, че просто няма смисъл да поемате контрола чрез перата зад волана. А и спомага за супер линейното ускорение независимо от режима на движение. За протокола - спринтът от място до 100 км/ч отнема 4,6 секунди, а участъците от Аутобана без ограничение на максималната скорост ми дават легална възможност да изпробвам максималната скорост от електронно ограничените 250 км/ч.

По обратния път през Алпите в посока Германия подкарвам версията, която най-вероятно ще бъде основна на пазара, поне на този етап - Х3 20 xDrive. Тук под предния капак е 2-литрово турбо с лека хибридна подкрепа за максимална мощност от 208 к.с. Осезаемо по-ниска мощност, естествено, но пък и много по-малко предизвикващ агрегат. Ако си представим от какво се нуждае едно 4-членно семейство за пътуването си, то може би тази версия отговаря най-добре на критериите - лесно изпреварване, силен мотор в ниските и средните обороти, но не предразполагащ към спортно шофиране. А и разходът на гориво е значително по-нисък - при моето шофиране с основно планински преход и малко магистрално юркане бордовият компютър показа около 7 литра на 100 км.

Пътно поведение

Окачването на Х3 достига своето съвършенство при топ версията М50. Адаптивните амортисьори дават възможност за избор между много мека и комфортна возия и, разбира се, стегната и спортна настройка. Добрата новина е, че ножицата между двете най-крайни настройки е отворена още повече - с други думи, комфортното е още по-комфортно, а спортното е още по-спортно. Лошата новина е, че BMW е променил логиката за избор на режимите чрез менюто. Т.нар. My Modes вече не предоставят възможност за бърза смяна между най-комфортния и най-спортния режим, както досега, което определено е затрудняващо. 

Кормилното управление не оставя съмнение - това е може би най-добрата кормилна система в сегмента на пазара. В случая на М50 то идва в комбинация с 20-цолови джанти с гуми Continental Sport Contact 7, които осигуряват подобаващо сцепление с пътя. Усещането във волана е типично за BMW - стегнато, леко тежко и много информативно за това какво се случва с предните колела. Перфектен баланс.

И накрая...

До голяма степен подобно ревю можехте да прочетете и преди години, когато излезе предишното поколение на Х3. Причината е много проста - новият модел просто прави всичко, което неговият предшественик правеше, малко по-добре. Без революционен скок в която и да е посока, но с надграждане с малки и важни стъпки. Независимо дали търсите луксозен семеен автомобил или спортен SUV, който да можете да използвате всеки ден и за всичко - Х3 може да се справи със задачата и то много по-добре от предишните Х3-ки. Този еволюционен подход виждаме както в технологиите, така и в дизайна - нещо, което във времена на драстични завои в дизайнерско и технологично отношение (не само от BMW) бих окачествил като добре дошла консервативност.

Цени за България:

X3  xDrive20i                         110 100  лв. с вкл. ДДС

X3 xDrive M50                       156 500 лв. с вкл. ДДС

X3  xDrive20d                        113 500 лв. с вкл. ДДС

X3  xDrive 30e                       121 400 лв. с вкл. ДДС

Най-достъпният пикап у нас?