McLaren W1 е най-бързият и мощен McLaren, създаван някога!


07 Oct 2024

McLaren представи наследника на хиперколата P1 и нещо като внук на легендарния F1. 

Защо W?

Третият член на семейството “1” носи означението W1, като буквата W идва от английското win (победа). Тази година McLaren празнува юбилей – 50 години от първата конструкторска титла във Формула 1, която идва в комплект с пилотска за Фитипалди. И на всичкото отгоре за първи път от много време отборът от Уокинг има реални шансове отново да се бори за титлите във Формула 1. Поне при конструкторите изглежда доста реално нещата да се получат!

Числата

Плъгин хибридна система, базирана на двойно турбиниран чисто нов 4-литров V8 (с означение MHP-8) доставя 1275 к.с. и 1340 Нм. Само осмакът осигурява 929 к.с. преди намесата на това, което McLaren нарича е-модул. Електромоторът добавя 346 к.с., като същественото е, че W1 е кола само със задно предаване – цялата спомената мощност от 1275 к.с. тормози единствено и само задните гуми. Масата на W1 е 1399 кг, така че говорим за епохалните 911 к.с./тон. За сравнение Bugatti Tourbillon има 920 к.с./тон, но е слон, Rimac Nevera има 832 к.с./тон, но е електричка, а Aston Valkyrie има 867 к.с./тон, но е болид от F1 с каросерия. А Porsche 911 GT3 992 има 342 к.с./тон (и съвсем не е бавна кола!). Максималната скорост е 350 км/ч. Електронно ограничена. Ускорението до 100 км/ч отнема 2,7 секунди (кола със задно, напомняме!), до 200 км/ч – 5,8 секунди, а до 300 км/ч – 12,7 секунди.

И това съвсем не е най-силната характеристика на W1. Защото той е направен предимно с идеята за…

Аеродинамика

Новият хипер McLaren е с 3 секунди по-бърз на “Нардо” от Senna. От Senna, който е неприлично бърза пистова кола с регистрационни табели. W1 е най-сложната в аеродинамично отношение машина, която McLaren е създавал някога. Включително болидите от Формула 1. Просто използваните в W1 системи са забранени от регулациите на FIA, иначе биха били внедрени и в болидите. W1 използва напълно олдскул граунд ефект, като Aston Valkyrie – на света няма други коли с регистрационни номера, които притежават подобно нещо. Сещате се как повечето съвременни коли имат десетина режима на движение, нали? При W1 те са два – Road и Race. И въпреки това компанията описва колата като “всекидневна”.

Предният спойлер

Много сложна конструкция, подобна на тази в болидите от Формула 1. McLaren твърди, че притискането е подобно на това, което повечето суперколи получават от задното си крило. Формата е така измислена, че насочва въздуха към пода и задната част в стила на болидите на Ландо и Оскар. При спиране ъгълът се променя, за да се охлаждат спирачките по-добре и да се насочи повече аеро баланс към олекващата задница на колата.

Задното крило

McLaren го нарича Active Long Tail и то действително напомня на любимия ни F1 GT Longtail. То се изпъва цели 30 см назад, благодарение на четири електромотора, така че служи както за DRS, така и за въздушна спирачка. Системата е толкова голяма, че се е наложило двигателят да бъде наклонен с три градуса към каросерията, за да има място. Задното крило работи в синхрон с аеро системата върху покрива и с дифузьора и докато карате, постоянно сменя ъгъла си на атака, като по този начин създава нещо като фуния между себе си и дифузьора. Така в състезателен режим граунд ефектът дърпа колата към асфалта с 350 кг в предната част и 650 – в задната.

Структура

W1 е изграден около карбонов монокок, наречен Aerocell, използван предимно в моторните спортове. Седалките са вградени в него, за да се спести място и килограми. Те не се местят, местят се педалите и воланът. Задният дифузьор е част от конструктивната цялост на колата, благодарение на супер здравия материал Intermediate Modulus Carbon Fibre (IMCF) – нов вид карбонови нишки, които правят излишни разпънките.

Вратите

Да, gullwing! Но не заради шоуто, а защото това позволява по-хармонична аеродинамика в страничната област, така че охлаждането е по-добро и радиаторите могат да бъдат по-малки. А това е олекотяване! Освен това по този начин е по-лесно да се влиза и излиза от колата, което ще бъде високо оценено от онези клиенти, чийто тоалет обикновено разкрива повече от желаното при слизане пред казиното в Монте Карло.

Двигателят

Британците са разработвали новия MHP-8 в продължение на четири години. 4-литровият осмак е напълно интегриран от самото начало на проектирането на W1 и се отличава с олекотени цилиндрови глави и бутала, както и 350 бара налягане на директното впръскване. Достига 9200 об/мин, по-високи обороти от който и да е шосеен McLaren досега. И цели 900 Нм без да броим електромотора.

Е-мотор

Взет назаем от Формула 1, тежи едва 20 кг, развърта се до 24 000 об/мин и се храни от съвсем малка 1,4-киловатчасова батерия. Идеята очевидно не е била пробег на ток (2 км, между другото), а динамика. Електромоторът отговаря и за движението на задна скорост, тъй като 8-степенният автоматик (също напълно нов) няма задна предавка. Охлаждащата система е предвидена за пистова употреба. Общата маса на хибридната система е едва 40 кг – по-малко отколкото при P1, но с повече мощност.

 

 

 

Окачване

Друга тема, по която може да се напише научен труд. И тук е черпен опит от Формула 1. Предното е свързано директно към шасито без подрама, което води до допълнително олекотяване. Управлението на волана е изцяло хидравлично – McLaren е от малкото производители, които отказват да минат към дигитална връзка между волана и колелата. Спирачките са чудовищни – с 390-милиметрови дискове не само отпред, но и отзад. W1 може да спре от 200 км/ч за едва 100 метра!

Може да поръчате колата с Pirelli P Zero Trofeo RS (265/35 отпред и 335/30 отзад), както и с по-шосейно ориентираните R или дори със зимни Pirelli.

Интериор

Интериорът, в чиято разработка е участвал и българинът Алекс Алексиев (отговорен за колите в програмата MSO), е изцяло подчинен на олекотяването. Сенниците са карбонови и с дебелина едва 3 мм. А-колоните са по-тънки от тези в който и да е друг McLaren. Върху волана има само два бутона – за бууст и аеро. Има сензорен екран, но определено не е главното в интериора. Може да поръчате обичайните алкантара или кожа, но хай-тек писъкът е материята InnoKnit – супер лек материал, в който дори може да се вгради амбиентно осветление.

Цената

По принцип едва ли ви вълнува, не защото е висока, а защото всичките 399 екземпляра са разпродадени много много преди някой от клиентите да е видял готовата кола. Иначе на фона на описаното дотук 2 млн. британски паунда (2,38 млн. евро) си е направо сделка!

 

Сбогом V10!