Някой направи нов McLaren F1. Под “някой” имаме предвид Гордън Мъри – човекът, който направи и оригинала преди 30 години…


20 Aug 2025

Колата на снимките над този текст е GMA S1 LM. GMA идва от Gordon Murray Automotive. Това е човекът, който създаде McLaren F1 преди 30 години. И спечели “24-те часа на Льо Ман” с него, макар колата изобщо да не беше планирана като състезателна. Всъщност преди 30 години някой пуска идеята на Мъри и Рон Денис, които казват “Защо не!?”.

Останалото е история – през 1995 г. McLaren F1 GTR печели “Льо Ман” и заема четири от първите пет места на финала. За да отпразнуват победата, Мъри и компания правят пет броя McLaren F1 LM – шосейни версии, базирани на състезателния GTR, като 6,1-литровият атмосферен V12 на BMW в тях е по-мощен, отколкото в състезателната. Дали е шумен!? Колата идва с три комплекта слушалки, точно като оригиналът преди 30 години…

 

Точно тези пет броя, които днес струват цяло състояние (три от петте са в колекцията на султана на Бруней, между другото), са изкопирани и претворени през 2025 г. от същия този Гордън Мъри. Фантастично! И пак ще бъдат направени точно пет екземпляра, които (внимание!) са купени от един-единствен човек. Сигурни сме, че точно сега всичките му познати му звънят и го питат какво ще прави през уикенда…

За основа на S1 LM са използвани GMA T.50 и T.50s. Това означава, че вътре отново има три седалки, двигателят отново е атмосферен V12, а скоростната кутия – 6-степенна ръчка.

Като стана въпрос за двигателя, “стандартният” атмосферен 4-литров V12 на Cosworth е върнат обратно в завода за преработка и сега се връща като 4,3-литров, но все така достигащ 12 000 об/мин. И вече с “над” 700 к.с. Окачването е съобразено с промените, като Гордън Мъри твърди, че това все пак е комфортно купе, а не пистова машина, която да ви извади пломбите.

Дизайнът копира дословно рецептата на оригиналния McLaren F1 LM със съответните модерни интерпретации, които ще откриете във фаровете и двойното крило отзад. Повечето детайли са запазени максимално близки до оригиналния F1, включително четирите ауспухови накрайника от Inconel… 

От всички съвременни метаморфози на класически суперспортни автомобили, тази определено e най-впечатляващата. Просто сме без думи!

Оригиналът отпреди 30 години

M5 Touring vs. Sedan