Тествахме новото Renault Symbioz
Първите бройки от напълно новия модел на Renault Symbioz вече са в България, като няколко регистрирани екземпляра изминаха своите дебютни километри по родните пътища.
Имахме възможност да покараме непознатия френски SUV в града, на магистрала и през планински проходи. Да, още един SUV в голямото семейство на Renault.
Името Symbioz идва от латинската дума симбиоза (живот заедно) и е част от „автомобилите на живота“ на Renault. Компанията нарича така емблематичните си семейни автомобили, каквито в миналото са били Renault 16 (1965 г.), Renault 20 (1965 г.), Renault Espace (1984 г.), Renault 21 Nevada (1987 г.), Renault Twingo (1996 г.) и Renault Scenic (1996 г.).
Казано най-кратко новият Symbioz е компактен SUV хибрид, фирмено позициониран между Captur (от 42 290 лв.) и Austral (от 63 999 лв.). Цената му започва от 59 990 лв. с ДДС и достига 66 990 лв., между които има три нива на оборудване – Techno, Esprit Alpine и Iconic.
Renault Symbioz използва хибридната система е E-Tech Full hybrid145. Тя комбинира 1,6-литров атмосферен бензинов четирицилиндров двигател (94 к.с.), автоматична хибридна скоростна кутия, два електромотора и 1,2 kWh батерия. Максималната сумарна мощност е 145 к.с.
Трансмисията има четири предавки за бензиновия двигател и две предавки за основния 36-киловатов eлектромотор (който движи колата в електрически или комбиниран режим). Другият ел. двигател е 18-киловатов HSG - високоволтов стартер генератор. Той стартира ДВГ и превключва плавно предавките.
В градски условия Symbioz може да се кара до 80% само на ток. По каталог харчи средно 4,6 литра бензин на 100 км. В реални градски условия разходът е малко над 5 на 100, но на магистрала скача с 2 литра нагоре.
Да, Symbioz е по-лаком извън града, най-вече заради липсата на висока предавка в странната, поне за мен, скоростна кутия на Renault, която няма съединител, а е с палцови муфи.
На хартия тази трансмисия има 14 комбинации от предавки, но усещането на магистрала не е като да карате на 14-та скорост.
Въпреки това тежащият само 1370 кг SUV се кара леко, приятно и спокойно, както в натоварения трафик, така и далеч от него. Сякаш карате пораснало Clio. Окачването се справя отлично с неравностите, а в завоите е доста стабилeн.
Разбира се тази кола не е проектирана за екстремно шофиране, проектирана е да возите комфортно и безопасно семейството си. Пълна е със системи за сигурност, като в лявата страна на таблото има малък бутон, с който може да изключвате предварително зададени от менюто асистенти и сигнализации. Те ще са активни при всяко стартиране, но с две натискания на бутона ги неутрализирате.
На таблото имате и бутон E-Save, с който се поддържа заряда на батерията на ниво от поне 40%, за да се гарантира, че автомобилът винаги разполага с достатъчно мощност за преодоляване на наклони, без да губи скорост, или за изпреварване само с помощта на електромотора за ускоряване, без да изисква повече от двигателя с вътрешно горене и без да налага „кикдаун“.
За да се конкурира с модели като Nissan Qashqai, Kia Sportage и Volkswagen Tiguan новото Renault Symbioz е наистина добре оборудвано още от стартовото ниво на оборудване.
Techno излиза с LED къси и дълги светлини, 18-инчови джанти, 10,3-инчов инструментален дисплей, камера за заден ход, парктроник, автоматична климатична система, безконтактно отключване/заключване, мултимедийна система с 10,4-инчов сензорен екран, вградени Google услуги (Google Maps, Google assistant, Google Play), три режима на шофиране (Sport, Eco и My Mode), безжично зарядно за телефон и над 20 системи за безопасност.
При второто ниво на оборудване Esrprit Alpine получавате 19-инчови джанти, персонализиран екстериор и отопляем волан.
Топ версията Iconic се отличава с автономно шофиране ниво 2 (което комбинира адаптивен круиз контрол с помощ за центриране на лентата и разпознаване на пътни знаци), автоматично връщане в лентата за движение при наличие на обект в „сляпата“ точка, текстилно-кожен салон, 360-градусова камера, отопляемо предно стъкло, автоматично паркиране, автоматична задна врата и още няколко глезотии.
Една от най-впечатляващите опции, струваща обаче 3490 лв., е панорамният покрив Solarbay, който е с течен кристал, позволяващ да се матира неговата прозрачност в няколко стъпки. Ако не се лъжа освен Renault само Porsche ползва такава технология. Може да затъмнявате стъкления покрив с бутон или с гласова команда.
Шофьорът и пътниците могат да избират между четири позиции на покрива: напълно прозрачен, напълно непрозрачен, прозрачен отпред и непрозрачен отзад или обратното.
Интерактивният покрив Solarbay ограничава и парниковия ефект в купето, като поддържа топлинен комфорт както през лятото, така и през зимата доста по-ефективно от механичната щора.
Освен това той се затъмнява автоматично, когато шофьорът изключи запалването и напусне колата. Когато отново запали двигателя, покривът Solarbay се връща в последно зададената позиция. Усещането за простор и светлина се подсилва допълнително от голямата площ и увеличеното пространство за главата.
Уникалният дизайн премахва нуждата от механични или електрически щори и увеличава пространството за главата с 30 мм.
И като говорим за пространство Symbioz е създаден да предложи такова въпреки компактните си размери. Задната седалка може да се плъзга на 16 см, създавайки пространство за коленете от 221 мм за пътниците отзад, като същевременно запазва обема на багажника от 492 литра в тази конфигурация.
Когато задните седалки не са заети от възрастни, седалката се плъзга напред, за да увеличи обема на багажника до 624 литра. Или до 1582 литра, когато задните седалки са напълно сгънати.
Изграден на база на удължения вариант на платформата CMF-B, използвана от Clio и Captur (B-сегмент), както и от Arkana (C-сегмент), Symbioz е автомобил с умело балансирани пропорции. Дори задният надвес, предоставящ просторен багажник, допринася за обтекаемостта на цялостния дизайн. Задната част допълва модерния, издаден нос с неговия висок хоризонтален преден капак и вертикални линии.
Изваяните характеристики на новия дизайн на Renault, видими в предната и задната част на Symbioz, оформят плавните, семпли линии на страничните панели.
Новото лого на Renault е навсякъде в различни форми. То се появява цялостно в центъра на предната решетка, разделено вертикално на две в светлинния подпис или превърнато в графичен модел на радиаторната решетка.
Symbioz се предлага в седем цвята, от които да избирате, като червеното е вашият стандартен (и единствен безплатен) цвят, а другите са два нюанса на синьо и сиво, плюс бяло и черно.
Най-новото Renault е много добре създаден автомобил, има атрактивен дизайн, икономичен е, практичен е и на добра цена спрямо конкуренцията. Базовото оборудване изобщо не е базово, а е пълно с готини неща. Дали ви трябва покрив с течен кристал, не знам, но ако ви трябва сигурна семейна кола, Symbioz е прекрасен избор.