Операторите на мрежи от зарядни станции в България се обединяват
Основните оператори на мрежи от зарядни станции за електромобили в България демонстрираха желание за сътрудничество. То бе наречено “Сътруенция” от председателя на Българската асоциация Електрически превозни средства Мартин Заимов на проведената пресконференция в рамките на Автомобилен салон София 2024. “Те са конкуренти, които имат нужда да си сътрудничат и си сътрудничат повече, отколкото се конкурират”. Той допълни, че решението преди 15 години да се приоритизира батерийната технология спрямо горивната и водородната е смелост, която е довела до иновации в областта и възможността България да е сред водещите държави в Европейския съюз според показателя на съотношението между броя на електромобилите и зарядните станции. Той е равен на 7.56 електромобила към една станция и с него страната изпреварва страните с по-добре развита инфраструктура, но с по-голям брой електрически автомобили. Зарядната инфраструктура в България също бележи бърз растеж, като в страната има 2169 зарядни станции. Въпреки това добро представяне, за да се постигне устойчиво нарастване на електрическата мобилност в България, е важно да се продължи изграждането на зарядни станции, особено в по-малките населени места и извън големите градове. България разполага с потенциал да се утвърди като важен играч в прехода към по-устойчив транспорт в Европа, дори без пряка държавна подкрепа.
България е в особена позиция на европейския пазар, тъй като развитието на електрическата мобилност се дължи основно на усилията на частния сектор и на нарастващия интерес на потребителите към устойчиви решения. Въпреки липсата на държавни стимули за покупката на електрически автомобили, страната регистрира значителен ръст на електромобилите през последните години. Към момента на пътищата в България има около 16 400 електромобила, което я поставя наравно с държави като Румъния, Сърбия, Гърция и Северна Македония. Очакването на БАЕПС за броя на електромобилите в България е те да надвишат 150’000 през 2031 година. Според Камен Василев, съпредседател на асоциацията, това е напълно възможно, защото само в рамките на две години личният автопарк в компанията, в която работи, е нарастнал от един електромобил до 10 %. “Хората се притесняват дали ще има къде да зареждат колите си. Затова от огромно значение при избора на автомобил ще има също и възможността за зареждане на работното място, което е бързо и лесно решение за хора живеещи в апартамент”, уточни той.
В отговор на нарастващото търсене на електромобили, доставчиците на зарядни станции полагат усилия за интегриране на зарядната инфраструктура, подобряване на потребителското изживяване, насърчаване на електрическата мобилност в страната и изграждане на нови системи, които улесняват взаимодействието между автомобилите и зарядната инфраструктура. Тези системи интегрират достъпа до зарядните точки директно в електромобилите, което прави процеса на зареждане по-бърз и лесен за потребителите. С тази интеграция, собствениците на електрически превозни средства могат лесно да получават информация за наличните зарядни станции, текущото състояние на зареждането и възможностите за плащане, директно от автомобилите си, което значително улеснява ежедневното използване на тези превозни средства.
Храбрин Иванчев, от Kia Hypercharge и, Велизар Монев, EVPoint, анонсираха първия в България общ проект за директен роуминг, който ще стартира от понеделник, 21 октомври 2024 г.. Партньорството между Kia Hypercharge и EVPoint ще позволи на потребителите да зареждат електрическите си превозни средства чрез едно приложение, независимо от оператора на зарядната станция и без нужда от регистрация на няколко акаунта. Това ще улесни достъпа до мрежата от над 500 зарядни станции, като над 20’000 потребителите ще могат да плащат и управляват зареждането си по-лесно. Освен станциите в мрежата на оператора, всеки потребител на приложението Kia Hypercharge ще има възможност за зареждане на станциите на EVPoint при тарифа зададена от EVPoint, без оскъпяване.
Деница Даверова, основател на TravelByElectric, сподели, че електромобилът не е само за градски условия и за да може да се пътува повече извън рамките на Околовръстното шосе на столицата всички участници в пътуването зависят един от друг - мрежите, компаниите за отдаване под наем на електрически автомобили и клиентите, които нямат експертиза в ползването на такъв тип коли. Затова се работи върху създаването на по-прости решения и се надява, че скоро ще може да се предложи единно такова.
Димитър Новков, Country manager на Electrip, подчерта амбицията на относително младата в България компания да бъде сред водещите оператори през следващите години. “Осигурили сме необходимите инвестиции и акцентът на нашата работа ще бъде доставянето на супер бърза зарядна инфраструктура. Смятаме, че това е напълно възможно, защото освен 400-киловатови зарядни станции, с които разполагаме сега, догодина ще имаме и 720-киловатови. Целта ни е, като част от Electriр Global, да направим единна мрежа от зарядни станции в цяла Европа, в частност и в България, и да постигнем удовлетворяване на интереса на потребителите. Затова и ще изградим партньорства с колегите”, каза още той.
Делян Димитров, изпълнителен директор на GigaCharger, сподели с няколко думи напредъка на изцяло българската компания в страната. “Ние сме се концентрирали в разговори с българските общини и държавни институции, че монтирането на зарядни станции не е много сложно и колко е важно да има по няколко зарядни станции пред всички частни домове и блокове. Стараем се да изясним ясно необходимостта от зареждането на удобни за потребителите места и то да е възможно най-лесно”, обясни той.
Мариан Иванов, управител на Fines Charging, потвърди водещата роля на България в електромобилността и сподели задоволството на компанията си от прогреса на сектора до момента “Всеки, който минава през нашата държава, е изключително доволен от наличната мрежа. Затова с колегите непрекъснато получаваме запитвания от други страни - защо не дойдете и при нас, Вашата електромрежа е много добра”. Той заяви, че неговата компания и колегите ще задоволят всяко бъдещо търсене.
Димо Колчев, изпълнителен директор на Eldrive, потвърди задоволството на неговия екип от работата на всички в сектора и представи част от тенденциите на бъдещето. “Всички ние работим за едно общо благо и ще продължим да го правим. Ние имаме най-доброто съотношение на инсталирана мощност спрямо брой електромобили. Скоро колите няма да бъдат само коли, те ще станат част от домакинството и е наша отговорност да създадем база за това”.
В рамките на пресконференцията бе обсъдено и платеното паркиране за електромобили. Според Мартин Заимов, колкото повече електромобили има, толкова по-неизбежно е заплащането на публичното улично пространство за паркиране с цел облекчаване на общия проблем на всички граждани от утежнения трафик. “Паркирането ще стане платено, но въпросът е кога и срещу колко пари. Малко вероятно е това да се случи преди общините да осигурят основната потребност на електромобилистите - да предложат поносима цена за паркиране до зарядни станции и най-вече през нощта.” Междувременно Общинската администрация в Бургас е издала наредба за паркиране, съгласно която при паркиране на кола, която не е с електрически двигател, на място, където може да се зарежда електромобил, тя ще бъде преместена принудително от общинските служби.