България и Северна Македония напредват за ЖП връзката


01 Nov 2024

България и Северна Македония проведоха още една среща по въпроса за строителството на ЖП връзката между двете страни. На нея двете държави са се договорили най-сложната част от проекта – тунелът “Деве баир” – да бъде изпълнен от само една от двете, предстои да се уточни коя. До решението е стигнато след анализ на техническите възможности и оценка на рисковете. На срещата са присъствали представители на Европейската банка за възстановяване и развитие и Европейската инвестиционна банка, които финансират транспортния коридор.

Коридор номер 8 се смята за стратегически за НАТО и за Европейския съюз, особено след началото на войната в Украйна, тъй като се разглежда като маршрут за доставки и военно оборудване в случай на война. Коридорът започва от Бари в Италия, преминава по воден път до Драч (Дуръс) в Албания и през Скопие и София завършва при българските пристанища Бургас и Варна. Бъдещата магистрала “Черно море” също е част от него.

Голяма част от ЖП трасето в Македония е изградено, с изключение на най-западния и най-източния край – съответно до границите с Албания и България. Тунелът “Деве баир” се строи от над 80 години. От 2400 метра тунел са изградени около 550, като реално от 1943 г. насам строителството е спряно. Очаква се то да бъде възобновено през 2026 г. 

Проектът за ЖП връзка между Скопие и София е на около век и половина. Макар разстоянието между двата града да е 250 км, което съвременните влакове минават за по-малко от час и половина, все още най-бързият начин за пътуване е с кола за около четири часа.

Източник: Министерство на транспорта

Фенове сме! A вие?