МЕЧТА: 1954 Mercedes-Benz W 196 R Stromlinienwagen за мин. 50 млн. евро!


26 Nov 2024

Хуан Мануел Фанджио, Стърлинг Мос, Рудолф Уленхаут и Тони Хълман. Всички тези известни имена са свързани с колата, която виждате в галерията - 1954 Mercedes-Benz W 196 R Stromlinienwagen, обявен за продан през RM Sotheby’s. Може би е излишно да споменавам, но този Mercedes е изключително рядък, един от четирите известни модифицирани W 196 с аеродинамично купе, покриващо и колелата, както и първият такъв, предлаган на частен колекционер.

Точно с този автомобил, Фанджио печели Гран При в Буенос Айрес през 1955 г., а през същата година Мос прави най-бърза обиколка на Монца. Именно тип „Монца“ била наречена конфигурацията на W 196, по-широко алуминиево купе, което покрива и колелата. Тя била по-подходяща единствено за по-бързи писти, като “Stromlinienwagen” побеждава в Гран При на Франция и Гран При на Италия през 1954, както и отново в Италия на следящата година, с аржентинския пилот зад волана, но на друг екземпляр (не на този, който се продава сега).

Любопитен факт е, че тези победи с Merc W 196 R Stromlinienwagen, остават единствените три състезания в историята на Формула 1, в които триумфира кола със закрити гуми. Модификацията на конкретното шаси 00009/54 става в последния момент, именно за Монца, след като Мос вижда резултатите от тестовете на Фанджио преди надпреварата.

Тогава аржентинецът пробва Stromlinienwagen с по-късо междуосие, който се оказва не особено стабилен. Решението за преустроената през 55-та Монца, с добавен високоскоростен вираж, е W 196 R с оригинално дълго междуосие, облечен в алуминиевите „аеро доспехи“.

В края на сезон „1955“, 10 W 196 R остават в движение, в това число и четири Stromlinienwagen. Направени са общо 14 шасита, с номера от 1 до 15, от които 1 и 15 са отписани, а номер 11 така и не е асоцииран с шаси. През октомври Mercedes-Benz провежда официална церемония по оттеглянето на W 196, след което откарва всички десет автомобила в музея си.

В последствие обаче марката дарява четири от тях на различни музеи по света. Едно от подарените шасита е това, 00009/54, което през 1965 е предадено на музея на „Индианаполис Мотор Спидуей“, собственост на споменатия в началото американски бизнесмен и автомобилен деец Тони Хълман.

А сега излиза на търг. Това е едва вторият W 196 R, който ще попадне в колекцията на частно лице и първият Stromlinienwagen, предлаган за такава покупка. Покупка, която има потенциал да бъде направена за над 50 млн. евро.

Връзката с Уленхаут? Гениалният британско-германски инженер (роден в Лондон) е главен отговорник за разработката на W 196, както и за състезателната програма на Mercedes-Benz през 30-те и 50-те години (паузата, логично е заради войната).

В тази връзка ви предлагам още два интересни материала, свързани със славната история на Mercedes и Уленхаут. Едната е илюстрирана тук горе – рекордът за скорост на обществен път от 1938 г., космическите тогава 433 км/ч (не че днес са малко). Ако кликнете тук долу пък, ще прочетете статията за най-скъпият автомобил продаван някога - Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé, който има родствена (и не само) връзка с автомобила главен герой на настоящия материал. Приятно четенте.

Сбогом V10!