Русенски завод достави нов локомотив за влаковете стрели TGV


16 Dec 2024

Русенският производител на маневрени локомотиви “Експрес Сервиз” достави втори маневрен локомотив ES 1000 на Френските държавни железници (SNCF). Както и предишният български локомотив в Лион, новият също ще маневрира влаковете стрели TGV и ICE, само че този път в депото в Париж. Българската машина ще бъде зачислена към най-голямото ремонтно депо на влаковете TGV – Technicentre Est Europeen във френската столица. Там екип от 800 души обслужва над 100 влака стрели. В момента депото в Париж преминава към работа с нулеви вредни емисии и затова изборът е паднал върху русенските локомотиви, които са изцяло електрически и се задвижват от батерия за по-добра маневреност.

SNCF вече от няколко години използва локомотив ES 1000 на “Експрес Сервиз” и очевидно французите са доволни, защото сега накуп поръчват още 15 броя. Следващата доставка е през март 2025 г. отново за депото в Лион. Звучи невероятно, но по този начин не БДЖ, а френските държавни железници стават най-големият клиент на локомотивите от Русе. За сравнение БДЖ едва тази година за първи път поръча локомотив на “Експрес Сервиз” и то по плана за възстановяване и развитие, финансиран от ЕС. Българските железници ще използват общо десет такива локомотива в различни депа в страната.

Маневрените локомотиви отговарят за придвижването на влакове и вагони в рамките на депо или гара. Те играят роля на влекачи за пренареждане и конфигуриране на влакове. ES1000 е 25-тонен изцяло електрически локомотив, но за разлика от локомотивите на пътническите влакове, се захранва от батерия, което е по-практично при работа в депо. Всъщност батериите не са огромни, както бихте очаквали, а с капацитет от едва 100 кВтч, сравними с тези на голям електромобил. Максималната скорост е 8 км/ч, което е нормално, когато става въпрос за маневрен локомотив и няма общо със скоростите на самите влакове TGV, които возят пътници с до 320 км/ч по най-новите участъци. Батериите се зареждат с кабел (за 5 часа и половина) или чрез регенерация при спиране на тежките прикачени вагони, а това осигурява отлична енергийна ефективност при чести потегляния и спирания с прикачен товар от няколкостотин тона. ES1000 може да тегли влакове с маса до 1000 тона.

Сбогом V10!