Русенски завод достави нов локомотив за влаковете стрели TGV
Русенският производител на маневрени локомотиви “Експрес Сервиз” достави втори маневрен локомотив ES 1000 на Френските държавни железници (SNCF). Както и предишният български локомотив в Лион, новият също ще маневрира влаковете стрели TGV и ICE, само че този път в депото в Париж. Българската машина ще бъде зачислена към най-голямото ремонтно депо на влаковете TGV – Technicentre Est Europeen във френската столица. Там екип от 800 души обслужва над 100 влака стрели. В момента депото в Париж преминава към работа с нулеви вредни емисии и затова изборът е паднал върху русенските локомотиви, които са изцяло електрически и се задвижват от батерия за по-добра маневреност.
SNCF вече от няколко години използва локомотив ES 1000 на “Експрес Сервиз” и очевидно французите са доволни, защото сега накуп поръчват още 15 броя. Следващата доставка е през март 2025 г. отново за депото в Лион. Звучи невероятно, но по този начин не БДЖ, а френските държавни железници стават най-големият клиент на локомотивите от Русе. За сравнение БДЖ едва тази година за първи път поръча локомотив на “Експрес Сервиз” и то по плана за възстановяване и развитие, финансиран от ЕС. Българските железници ще използват общо десет такива локомотива в различни депа в страната.
Маневрените локомотиви отговарят за придвижването на влакове и вагони в рамките на депо или гара. Те играят роля на влекачи за пренареждане и конфигуриране на влакове. ES1000 е 25-тонен изцяло електрически локомотив, но за разлика от локомотивите на пътническите влакове, се захранва от батерия, което е по-практично при работа в депо. Всъщност батериите не са огромни, както бихте очаквали, а с капацитет от едва 100 кВтч, сравними с тези на голям електромобил. Максималната скорост е 8 км/ч, което е нормално, когато става въпрос за маневрен локомотив и няма общо със скоростите на самите влакове TGV, които возят пътници с до 320 км/ч по най-новите участъци. Батериите се зареждат с кабел (за 5 часа и половина) или чрез регенерация при спиране на тежките прикачени вагони, а това осигурява отлична енергийна ефективност при чести потегляния и спирания с прикачен товар от няколкостотин тона. ES1000 може да тегли влакове с маса до 1000 тона.