Не подценявайте потенциала на германската автомобилна индустрия
Германската автомобилна индустрия преживява трудни времена в момента, а най-големият и проблем на практика е Китай. През последното десетилетие германските автомобилни компании превърнаха китайския пазар в най-важния и сега, със спада на продажбите търпят загуби. Спадът от своя страна се дължи на рязко засилената конкуренция с местните производители, особено в бързо развиващия се сегмент на електрически автомобили.
В Китай всички германски производители са в минусовата зона
Като резултат на това Volkswagen Group с марката VW и дъщерните дружества Audi и Porsche, BMW и Mercedes-Benz отбелязват спад на глобалните си продажби на автомобили през 2024 г. в сравнение с 2023 г., въпреки че при повечето от тях става въпрос само за няколко процента. От 9 до 14 януари всички тези компании публикуваха брутните първоначални данни за продажбите за миналата година (финансовите отчети ще бъдат публикувани по-късно), отбелязва публикация на Deutsche Welle.
„Марката BMW успя да увеличи продажбите при всички видове задвижвания и във всички региони с изключение на Китай“, обобщават от баварския автомобилен производител. „Porsche постигна растеж и рекордни параметри в четири от пет световни региона“, се казва в доклад на производителя на престижни спортни автомобили и SUV. Audi цитира „силно конкурентния китайски пазар“ в своя доклад, докато Mercedes-Benz отбелязва „пазарните условия в Китай“ като основна причина за миналогодишния спад в продажбите.
В конкретни числа спадът на търсенето на германски автомобили в Китай изглежда така: продажбите на Porsche в Китай са спаднали с 28%, BMW заедно с марката MINI с 13,4%, Audi с 11%, Volkswagen Group отделно за VW с 8,3%, за Mercedes-Benz със 7%.
Подобни значителни снижения на китайския пазар не биха могли, естествено, да не се отразят на общите брутни показатели. Така глобалните продажби на BMW за миналата година спадат с 4% до 2,45 милиона автомобила, групата Mercedes-Benz също с 4% до 2,389 милиона броя, при Audi спадът е с 11,8% до 1,671 милиона леки автомобила и Porsche с 3% до приблизително 311 хиляди спортни и SUV модели.
Така сред трите най-големи германски производителя от премиум сегменти в различни класове, BMW води за втора поредна година и успешно държи Mercedes-Benz на дистанция, а Audi е на по-задни позиции.
Това обаче не наврежда значително на цялостното представяне на концерна майка Volkswagen Group. Най-големият производител на автомобили в Европа съобщи на 14 януари, че е доставил 9,03 милиона автомобила на клиенти по целия свят миналата година, което е спад от само 2,3 процента спрямо година по-рано.
Volkswagen в по-добра кондиция от очакваното
Оказа се че основната компания на групата Volkswagen с марката VW изиграва стабилизираща роля. Продажбите на VW възлизат на 4,8 милиона броя, спад от едва 1,4% спрямо обемите от предходната година. Този факт на пръв поглед е в противоречия с всичко, което се случи през последните месеци, от момента в който се заговори, че Volkswagen може да затвори поне три автомобилни завода в Германия. Изглеждаше, че компанията е на ръба на колапса, въпреки че всъщност продажбите й са спаднали само с процент и половина.
Всъщност противоречие няма, защото ръководството както на Volkswagen, така и на цялата група алармират за спада не толкова на продажбите, колкото на печалбите. През трето тримесечие на 2024 г., спадът в сравнение със същия период на предходната година е с 64%. В тази ситуация затварянето на трите завода не е толкова ясен, конкретен план, колкото заплаха към синдикатите, за да осъзнаят сериозността на ситуацията и да покажат готовност за компромис в предстоящите преговори.
В крайна сметка беше договорено да се запазят всички заводи, но да се намали работната сила на компанията с 35 000 души през следващите пет години, като това ще стане без масови съкращения, а главно чрез премахване на освободените работни места.
Китайците се насочват към Европа, но основно с електрически автомобили
Подобна прагматичната реакция на ръководството и профсъюзите на Volkswagen всъщност няма алтернатива заради все по-очевидния факт, че компанията е натрупала излишен капацитет в Германия. Предишните обеми на износ за Китай вече няма да бъдат възможни, тъй като нейната собствена автомобилна индустрия расте с бързи темпове и не само все по-успешно измества германските и други чужди производители, но и започва експанзия на европейския пазар.
Различни китайски автомобилни производители в момента увеличават експортните доставки за Европейския съюз, а BYD ускорява изграждането на свои собствени заводи в Европа. И в двата случая става дума изключително за електрически автомобили, тъй като китайската автомобилна индустрия дори не се опитва да продава в сериозни обеми леки автомобили с двигатели с вътрешно горене в Европейския Съюз, които от своя страна са насочени към руския пазар.
Търсенето на електрически модели на BMW расте бързо
Китайската автомобилна индустрия се превръща в силен конкурент на германските и други чуждестранни автомобилни производители единствено благодарение на електрическите автомобили и ярък пример за това е бързият растеж на BYD, която почти настигна световния лидер на пазара на електрически автомобили Tesla миналата година. За да спрат спада на продажбите в Китай и да запазят позициите си на родния си европейски пазар, германските производители на автомобили сега се нуждаят преди всичко от конкурентни електрически автомобили в различни сегменти.
Неслучайно във всички доклади, публикувани от германските автомобилни производители, се обръща специално внимание на моделите, задвижвани изключително от електричество (Battery Electric Vehicle, BEV).
И тук най-впечатляващ успех постига баварският автомобилен производител BMW Group. През 2024 г. той увеличава глобалните си продажби на електрически автомобили с 13,5% до 426 594 броя. Продажбите на електрически автомобили от основната марка BMW са нараснали с 11,6% до 368 523 броя, при MINI с 24,3% до 56 181 броя, а Rolls-Royce е с увеличение от 479,6% до 1890 броя.
В последния случай подобен скок се обяснява естествено с ефекта на ниската база. В същото време това показва, че купувачите на свръхскъпи луксозни автомобили като Rolls-Royce също търсят варианти за задвижване – от екологични подбуди? По-скоро защото е модно.
В сравнение с BMW, резултатите на другите водещи по отношение на електрическите автомобили изглеждат доста скромни. Нито един от тях не е успял да увеличи глобалните продажби на електрически автомобили. Напротив, при Mercedes-Benz, те са се намалили с 22% до 204 600 единици. При Audi има снижение с 8% до 164 000 автомобила, докато при Porsche продажбите на електрическия флагман Taycan дори падат с 49% до 20 836 автомобила.
Как стоят нещата с електрическите автомобили в целия Volkswagen Group
В резултат на това Volkswagen Group, която преди десетина години обяви стратегическа преориентация към ускорено производство на електрически превозни средства след дизеловия скандал, е продала 744 800 електрически автомобила в световен мащаб за миналата година – или с 3,4% по-малко от предходната година.
Странен е фактът че в същото време в Китай, където в момента се вихри най-силната конкуренция в света на пазара на електрически превозни средства, Volkswagen Group успява да увеличи продажбите на електрически автомобили, при това със сериозните 8%. Факт, който от своя страна предполага, че спадът на продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене в Китай наистина е драстичен.
Най-популярните електрически модели на Volkswagen Group са VW ID.4/ID.5 и VW ID.3. Сравнително добре се продават Audi Q4 e-tron, електрическият модел Enyaq от чешкия филиал на Skoda и Cupra Born на Seat.
Volkswagen Group отбелязва, че тази година в Западна Европа броят на поръчките на групата за електрически автомобили е с 88% по-висок от началото на миналата година, като се очаква продажбите да включват VW ID.7 Tourer, Audi Q6 e-tron и Porsche Macan Electric.
В края на краищата, съдейки само по брутните дании, изглежда, че германската автомобилна индустрия като цяло се държи доста добре на световния пазар, който преминава през труден период. В същото време BMW се справя по-добре от останалите, особено след като през 2025 г. баварският автомобилен производител ще започне да продава автомобили базирани на новата архитектура Neue Klasse.
Какво е финансовото състояние на германските производители?
Финансовото състояние на германските производители на автомобили ще стане ясно през следващите месеци. Възможно е редица производители на автомобили да отчетат тревожни или дори смущаващи данни за приходите и особено печалбите. Дотогава може да стане ясно и дали президентът на САЩ Доналд Тръмп ще наложи забранителни мита за внос на германски автомобили и колко сериозен удар ще бъде това за германските автомобилни производители.
Изнесените досега данни за продажбите за миналата година обаче по никакъв начин не говорят за тежка криза в целия бранш. Германската автомобилна индустрия се сблъсква с известни трудности и намаляващи продажби, продължава да губи позиции на все още изключително важния китайски пазар и е принудена да се адаптира към новите условия, но въпреки това произвежда и продава много милиони автомобили по света, и голяма част от тях все още се произвеждат във фабрики в Германия.