BMW R 1300 R е новият боксерен спортист на марката. Дебютира с R 1300 RS и R 1300 RT.


09 May 2025

Гамата на BMW Motorrad може да изглежда объркваща, на пръв поглед, но ако разгледате няколко пъти цялото портфолио на марката, постепенно ще намерите смисъл в подредбата и имената на моделите. В случая е важно да знаете, че най-съществената новост при BMW R 1300 R, R 1300 RS R 1300 RT, е двигателят (и рамите). Става въпрос за последното поколение на легендарния 2-цилиндров боксер, който в най-модерната си форма генерира 145 к.с. и 149 Нм. Той идва серийно с Engine drag torque control (MSR) или възможност за регулиране на т.н. „моторна спирачка“.

Традиционно всяко следващо поколение боксер на BMW Motorrad дебютира и с легендарен модел – големия GS. Актуалното поколение R 1300 GS скандализира с визията си през септември 2023, а през юли 2024 бе показана и дори по-голямата му версия R 1300 GS Adventure.

Каквато в момента имам в гаража си. Още един скок на мисълта ми в настоящия материал, с която издавам, че BMW Bulgaria ми предоставиха чисто нов R 1300 GSA за дълъг тест, в смисъл, за целия сезон, за 6 месеца. Планът ми е да направя няколко видеа за този супер интересен мотоциклет, както и поне шест статии с „репорти“, по един за всеки месец „съжителство“. Така, че очаквайте BMW Motorrad през близките месеци.

Обратно към най-новите боксерни модели, които ползват въпросния двигател. R 1300 R е от т.н. роудстър гама на марката Думата „роудстър“ е асоциира предимно с двуместни или 2+2 автомобили с отваряем покрив, но при моторите означава… „гол“ мотор. В общи линии, това което беше мотоциклета преди години, без излишни добавени неща и „екстри“.

Макар, че R 1300 R далеч не е базов. Идва стандартно с изцяло LED светлини, ABS Pro, три режима на каране, Rain, Road и дори Eco, който могат да се „ъпгрейднат“ с още Dynamic и Dynamic Pro, ако доплатите. Също опция е – тук става още по-интересно, „автоматичната скоростна кутия. Да, BMW Motorrad вече предлага „автомат“, който реално е роботизирана степенна 6-степенна кутия.

Системата се казва Automated shift assistant (ASA), дебютира с R 1300 GS Adventure, („моят“ е с точно такава; ще разказвам), а сега се разпространи и при другите модели с новия 1300-кубиков двигател. Бях скептичен, но истината е, че софтуерът на ASA е почти перфектен – кутията работи супер впечатляващо и със сигурност ще увеличи продажбите на марката. Тя е опция, с пакет, и за трите модела в този материал, а също и за „нормалния“ R 1300 GS „не-Adventure“.

Също интересни технологии при R 1300 R са тези за подпомагане на каращия и за сигурност. Като например адаптивният круиз контрол и системата за предупреждение при обстоятелства за челен сблъсък - Active Cruise Control (ACC) и Front Collision Warning (FCW). При туристическия „спортист“ R 1300 RS и при чистия „турист“ R 1300 RT може да разполагате и със система за предупреждение за удар отзад, както и за следене на слепите зони - Rear End Collision Warning (RECW) и Lane Change Warning (SWW). Космос.

Удобство: за пръв път се предлага ел. ключалка на опционалната стойка за навигация. Тоест, предпазването на модула от кражба вече не изисква ръчно заключване с… ключ, а става автоматично, с Keyless Ride системата. Друга яка опция е новото поколение адаптивно окачване Dynamic Suspension Adjustment (DSA), което идва с първата в света телескопична вилка с променлива твърдост на пружините.

R 1300 RS? Противно на логиката, добавеният S не значи, че моделът е по-спортен. Макар, че RS е от семейство Sport на BMW Motorrad, което се оглавява от супер пистарката S 1000 RR, като там са също S 1000 XR и F 900 XR. Последните два са по-сходни с R 1300 RS, защото са спортно-туристически, с разликата, че RS е с боксер. Приемете го, като по-удобна за дълъг път версия на „голия“ R 1300 R.

R 1300 RТ заслужава отделен материал, но ще го спомена в този. Имам страхотни спомени отпреди 10-ина години и неговия предшественик R 1200 RT, който бе наследен от R 1250 RT. Последните инициали означават възможно най-удобният боксерен мотоциклет за дълги пътувания по асфалт. Моторът е космически! А сега, с новата кутия Automated hift assistant (ASA), ще бъде още по-безусилен за каране. Чудесна защита от вятъра, ел. предно стъкло, вградено стерео, вградени куфари – ако карате на дълго по равни пътища, това е моторът.

А това долу съм аз с нови R 1300 GS Adventure, след като го взех от „Ауто Бавария“ на 1 км и го прибрах в гаража.

 

Най-здравият автомобил?