BMW Motorrad въвежда „автоматик“ при моторите си


16 May 2024

Механизмите за автоматична смяна на скорости не са особено разпространени в мотоциклетния свят, за разлика от автомобилния. Тук не броим скутерите с вариатор, а големите байкове с няколко фиксирани предавателни числа, макар че има и скутери с работни обеми от над 600 кубика. Може да се каже, че Honda са иноватори в тази област, с DCT кутията си, която се монтира в огромния Gold Wing, а също и в Africa Twin и NC750X. Преди няколко години карах именно японския 6-цилиндров боксерен турист с такава кутия и преживяването беше интересно. DCT-то определено пасва на този байк.

Системата на BMW е различна от тази на Honda, казва се Automated Shift Assistant (ASA) и ползва за база стандартна 6-степенна скоростна кутия. В нея обаче са инсталирани два електромеханични актуатора, които се грижат за оперирането на съединителя и за превключването на самите предавки. Традиционното лостче на съединителя при лявата ръкохватка липсва, но крачното лостче отляво остава. 

Каращият има избор от два режима. При D смяната на предавките става изцяло автоматично, като електрониката следи оборотите на двигателя и други параметри. При режим М пък, лостчето при лявата степенка влиза в употреба. Изборът на предавка става по класическия начин, с натискане надолу или бутане нагоре, но без ползване на лявата ръка.

Все още BMW Motorrad не са обявили за кои модели ще се предлага Automated Shift Assistant (ASA), но казват, че е разработена за 2-цилиндровия боксер. На база тази информация, на няколкото разпространени снимки и на логиката, ASA вероятно ще бъде опция за новия R 1300 GS, както и за туристическия R 1250 RT или бъдещия R 1300 RT. Възможно е да я видим и при 1800-кубиковите "Big Boxer" модели, при линията R 18.

Сбогом V10!