Русенският “Експрес Сервиз” получи най-голямата си поръчка за локомотиви
Русенският локомотивен завод “Експрес Сервиз” получи най-голямата си единична поръчка досега – за десет нови локомотива ES3000. Интересното е, че поръчката е от Украинските държавни железници – Укрзалізниця. Страна във война купува повече маневрени локомотиви, отколкото БДЖ. От съобщението на “Експрес Сервиз” става ясно, че разговорите са продължили доста дълго и русенската компания е спечелила поръчката в конкуренция с производители на локомотиви от Щатите, Германия и Полша.
Украинските железници модернизират маневрените си превози в опит да намалят разходите и вредните емисии – старите съветски маневрени локомотиви са много скъпи за обслужване и харчат нафта като за времена, в които снабдяването с неограничено количество гориво не е било проблем. На тяхно място ще дойдат новите електрически ES3000, произведени в България.
ES3000 е най-популярният модел на “Експрес Сервиз”. Такива маневрени локомотиви се използват в депото на влаковете стрели TGV във Франция. Те са изключително евтини за употреба. При товар от 385 тона (моделът ES3000 има теглителен капацитет от 3000 тона) машината дава резултат в реални условия от 12 кВтч/км, което се равнява на около 3 лв./км, съобщават от “Експрес Сервиз” – несравним показател спрямо жаждата на използваните масово в бившите соц републики дизелови маневрени локомотиви на около 50 години.
ES3000 стъпва на три оси и е електрически акумулаторен локомотив, т.е. не се нуждае от контактна мрежа за работата си. Той има батерия с капацитет 220 кВтч и тежи 48 тона. Може да се управлява от разстояние. Финансирането на новите локомотиви за Украйна е от Европейската банка за възстановяване и развитие. Локомотивите ще бъдат произведени с колооси с размер 1520 мм, който е различен от използвания в Европа стандарт 1435 мм.
Първите два локомотива по новия договор ще бъдат предадени рекордно бързо – след едва два месеца. “Експрес Сервиз” ще поеме също обучението за поддръжка и ремонт на маневрените машини.