Български отбори спечелиха два подиума на Shell Eco-marathon 2025 в Полша











Шест български отбора взеха участие в Shell Eco-marathon 2025, което се проведе за 40-а поредна година, гостувайки за пръв път на една от най-новите и известни писти в Полша - „Силезия Ринг“.
Състезанието събра около 1300 ученици и студенти, представляващи 122 отбора от Европа и Африка, обединени от мисията да проектират и изградят автомобил, който да измине максимално разстояние с минимален разход на енергия.
Талантливите младежи сами създават колите, с които се състезават, като са разделени в две категории – прототипи и градски концепти. Задвижването може да бъде електрическо, с водородна клетка или двигател с вътрешно горене.
Участниците от България бяха съставени от ученици и студенти от различни технически и професионални училища и университети в страната. Те преминаха през месеци на проектиране, тестове и усъвършенстване на своите автомобили, за да се представят достойно на събитието, което се счита за едно от най-престижните в областта на ефективната мобилност.
Два от българските отбори се качиха на подиума в своите категории, изключително постижение на фона на силната международна конкуренция.
Тимът на Blue‑EV от Професионалната гимназия по селско и горско стопанство „Никола Вапцаров“, Чепеларе, завърши на 3-то място в категория прототип с електрическо задвижване. Техният автомобил измина 897 км за 1 kWh енергия.
TUS Team от Техническия университет в София също успя да завоюва 3-то място в клас градски тип автомобил с водородна горивна клетка. Студентите навъртяха 176 км на „Силезия Ринг“ за 1 кубичен метър водород.
Отборът на Avtomobilist от Русенски университет „Ангел Кънчев“ постигна най-доброто си представяне на Shell Eco-marathon, класирайки се на 7-о място при електрическите прототипи, в която категория участваха 25 тима. Колата им успя да измине 717 км за 1 kWh енергия, подобрявайки със 123 км миналогодишното си постижение.
От Русенския университет участваше и отбора на ElectRU, който в клас електрически градски концепти финишира на 9-о място със 110 км за 1 kWh енергия.
За съжаление екипа на Механотехникума в Бургас имаше технически проблеми и не успя да влезе в класирането.
Заради малък, не отговарящ на условията за участие, компонент в колата на Професионалната гимназия по транспорт и транспортен мениджмънт в Казанлък тимът от Долината на розите не успя да премине техническа инспекция. През 2026 г. ще участват с нов по-лек градски автомобил.
Какво е Shell Eco-marathon
Инициативата се заражда през 1939 г., когато Боб Грийншийлдс, тогавашният директор по развойна дейност на Shell, се обзалага приятелски с колегите си от Shell Oil Company в САЩ за това кой може да измине най-голямо разстояние с едно и също количество гориво. Боб постига 20,8 км за литър, поставя рекорд и създава наследство, което е живо и днес.
Официалното начало на Shell Eco-marathon е поставено през 1985 г., когато във Франция 25 отбора мерят ефективността на своите дървени автомобили във формат, който полага основите на състезанието, което познаваме и обичаме! Досега в Shell Eco-Marathon са участвали повече от 100 000 студенти от стотици университети от над 60 държави.
В сърцето на състезанието е старо като света предизвикателство, чийто отговор ще има дългосрочни последствия за всички нас – как можем да изминем възможно най-голямо разстояние с възможно най-малко енергия. За да създадат автомобил, който може да изпита тази теория, студентите трябва да достигнат до границите на уменията си в сферата на дизайна, технологиите и инженерството на пистата и извън нея. Настоящият пистов рекорд за бензинови прототипи е 3771 км за един литър гориво – разстоянието от Лондон до Рим и обратно!