BMW: Автомобилната стратегия на ЕС е „катастрофа“

BMW: Автомобилната стратегия на ЕС е „катастрофа“
18 Jul 2025

Европейският автомобилен сектор е изправен пред остра критика от един от най-големите си играчи — BMW. Главният изпълнителен директор на компанията Оливер Ципсе определи стратегията на Европейския съюз за пълно премахване на новите автомобили с двигатели с вътрешно горене до 2035 година като „катастрофа“. Той заяви, че подобна забрана е твърде крайна и би имала разрушителен ефект върху индустрията, особено в Европа.

По думите на Ципсе, политиката за пълна електрификация на автомобилния транспорт игнорира други технологични възможности, като синтетичните горива и хибридните задвижвания, които могат да играят роля в прехода към по-устойчива мобилност. Според него това е стратегическа грешка, която ще ограничи избора на потребителите и ще навреди на инвестиционния климат. Освен това, такова едностранно решение може да тласне производителите да изнесат производството си извън границите на ЕС, където регулациите са по-гъвкави.

Ципсе изрази тревога и по отношение на митническите бариери. Той отбеляза, че въведените от ЕС 31% мита върху китайски електромобили и потенциалните 30% мита в САЩ за същите продукти могат да предизвикат сериозни сътресения за глобално активните европейски компании. BMW предупреждава, че подобни търговски решения, взети на национално или регионално ниво, ще навредят на индустрия, която функционира на глобален принцип и се нуждае от предвидимост и дългосрочна стабилност.

Според Ципсе, забраната за продажба на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене в ЕС няма да остане в сила. Той очаква преразглеждането ѝ още преди реалното ѝ прилагане – до 2028 година. Аргументите му са ясни: Европа не може да си позволи да губи конкурентни предимства, особено в контекста на технологичната надпревара с Китай и САЩ.

BMW настоява за по-балансиран подход – вместо сляпо налагане на електромобилите като единствена опция, Ципсе призовава за технологичен плурализъм, който включва всички възможни решения, способни да намалят въглеродните емисии. Само така Европа може да остане лидер в автомобилната индустрия и да гарантира работни места, иновации и икономическа стабилност.

Новият бестселър на VW?