VW паузира производството на Golf поради нова криза с чипове

VW паузира производството на Golf поради нова криза с чипове
23 Oct 2025

Volkswagen е изправен пред нов удар: производството на Golf във фабриката във Волфсбург се готви да бъде спряно временно от 29 октомври 2025 г.. Британският Autocar потвърждава паузата и посочва, че тя засяга и спортните версии GTI и R. 

Първоначално причината бе обвързана с нова криза в доставките на полупроводници, свързана с чиповете на Nexperia. След като на 14 октомври 2025 г. Нидерландия постави компанията под държавен контрол, Китай отвърна с контрол върху износа от китайските мощности на Nexperia, което разклати снабдяването на европейските автомобилостроители. Въпреки това Volkswagen отрече конкретната пауза при Golf да е породена от недостиг на чипове и обясни, че спиранията са планирани за оптимизиране на наличностите и съвпадат с есенни отпуски.

Потенциалните ефекти може да се разпрострат към други модели като Tiguan и Touran, а при удължаване на паузата производителят може да прибегне до „Kurzarbeit“ (съкратено работно време), за да ограничи социалните последици. Темата се развива на фона на по-ранни решения на групата за временни спирания и намаляване на смените в заводите за електромобили в Цвикау и Емден през края на септември заради по-слабо търсене на BEV в Европа. 

Зад оперативните мерки стои и напрежение във финансовите показатели. На 25 юли 2025 г. Volkswagen съобщи за удар от 1,3 млрд. евро за първото полугодие заради тарифи и ревизира надолу годишните прогнози за приходи и марж. На 19 септември групата и Porsche предупредиха за допълнителен ефект върху печалбата през 2025 г. в размер на около 5,1 млрд. евро заради отлагания в електрическия план на Porsche и пренастройка на продуктови програми. 

Ръководството паралелно реже разходи и адаптира производствения отпечатък. В Германия бе договорено споразумение със служителите за избягване на съкращения и закриване на заводи до 2030 г. чрез ранно пенсиониране и доброволни напускания, а за Волфсбург се обсъжда временна четиридневна работна седмица в хода на преструктурирането към производство на електромобили след 2027 г.

Историческият модел Golf така или иначе преминава през труден цикъл. Производството му намалява устойчиво през последното десетилетие и по вътрешни данни, цитирани от специализираната преса, прогнозата за 2025 г. е около 250 000 бройки – близо четири пъти по-малко спрямо 2015 г. Пазарният фон също е неблагоприятен: продажбите на изцяло електрически автомобили в Европа спадат, докато хибридите печелят дял, което принуждава производителите да балансират капацитет и гами в кратък срок.

В следващите дни ще стане ясно дали паузата във Волфсбург ще остане кратка и планирана или напрежението около Nexperia ще наложи по-дълги спирания и в други заводи. Групата ще публикува междинния си отчет към 30 септември на 30 октомври 2025 г., което ще даде официален поглед върху мащаба на последиците от тарифите, слабостта при BEV и евентуалните рискове по веригата за доставки. 

Наистина ли е толкова добър?