Как Hyundai Ioniq 5 N впечатли инженерите на Porsche

Как Hyundai Ioniq 5 N впечатли инженерите на Porsche
26 Nov 2025

Porsche публично призна, че е впечатлен от Hyundai Ioniq 5 N и дори ще заеме идеи от корейския електрически хот хеч за бъдещите си спортни модели. В интервю за австралийското списание Drive, Франк Мозер, вицепрезидент, отговарящ за Porsche 718 и 911, нарича Ioniq 5 N „отварящ очите“ автомобил и признава, че инженерите на Hyundai „са го направили наистина, наистина добър“.

По думите му Porsche е използвал Ioniq 5 N като референтен автомобил и го е сравнявал многократно при разработката на бъдещите електрически версии на Boxster и Cayman. Мозер подчертава, че особено много е харесал изкуствения звук и симулираните превключвания на предавки – технологията на Hyundai, известна като N Active Sound+ и N e-shift. Точно този подход ще бъде пренесен и при електрическия 718 - клиентите ще могат да активират фалшив боксерен звук и виртуални смени на предавки, които да направят преживяването по-близо до класически бензинов Porsche.

Любопитен детайл от интервюто е историята как Мозер убеждава легендарния шеф на GT-моделите Андреас Пройнингер да се качи в Ioniq 5 N. Първоначалната реакция на Пройнингер била: „Остави ме, не искам нищо електрическо“. След теста обаче той остава впечатлен най-вече от режима N Grin Boost и коментира само: „Уау“.

N Grin Boost е кратък, но ефектен коз на Hyundai. При натискане на червения бутон на волана системата за 10 секунди увеличава мощността на електромоторите до 650 к.с., което позволява ускорение от 0 до 100 км/ч за около 3,2 секунди, стига батерията да е заредена поне на 30%. След това е нужна 10-секундна пауза преди следващото активиране.

На този фон Porsche подготвя своя отговор в лицето на електрическия 718 Boxster/Cayman, който се очаква на пазара най-рано през 2027 г. Компанията вече призна, че новото поколение ще е „малко по-тежко“ от сегашното, но обещава „наистина лек автомобил“ за стандартите на електромобилите. Успоредно с това Porsche промени курса и реши да запази бензинови версии на 718, позиционирани като топ варианти над електрическите, вероятно с хибридизирани шестцилиндрови боксерни двигатели, заимствани от новия 911 GTS.

Кола мечта за мнозина от нас!