Toyota извади суперкола с битурбо V8 хибриден двигател


05 Dec 2025

Toyota официално разкри новия си флагман GR GT и състезателния GR GT3, а вниманието на феновете се фокусира върху сърцето на колата – изцяло нов 4-литров V8 с две турбини. Това е първият серийно произвеждан битурбо V8 в историята на марката и е част от хибридна система, създадена от Toyota Gazoo Racing за максимална динамика на пътя и на пистата.

GR GT е замислен като пистов автомобил, легален за движение по пътищата. Хибридната система комбинира новия 4-литров V8 с разположение на турбото "hot V", сух картер и компактни размери с един електромотор, интегриран в задния мост. Общата цел е мощност от поне 650 к.с. и над 850 Нм въртящ момент, което позволява максимална скорост над 320 км/ч.

Силовият тракт е изграден около карбонова торсионна тръба, която свързва двигателя с нова 8-степенна автоматична трансмисия с мокър съединител и механичен диференциал с ограничено приплъзване отзад. Разпределението на масата е 45:55 в полза на задния мост, а целевото тегло е под 1750 кг. Окачването е двойни носачи отпред и отзад с ковани алуминиеви носачи, спирачките са с карбон-керамични дискове, а гумите са специално разработени Michelin Pilot Sport Cup 2.

GR GT стъпва върху първата изцяло алуминиева рамка, използвана досега в сериен модел на Toyota. Каросерията комбинира алуминий и карбон, а аеродинамиката е разработена по нетрадиционен „aero first“ подход – първо е дефинирана идеалната форма за притискане и охлаждане, а едва след това дизайнерите са оформили финалния силует. Затова и автомобилът изглежда повече като прототип от „Льо Ман“, отколкото като класическо купе, с дълъг преден капак, плоски калници, масивни въздуховоди и агресивен дифузьор.

Интериорът е подчинен на ергономията - ниска позиция на седене, ясно четими спортни прибори с изразен индикатор за предавка и обороти, големи пера за скоростите и централна конзола, оформена като кокпит. Toyota подчертава, че GR GT трябва да се усеща еднакво уверен както на Нюрбургринг и Фуджи, така и при всекидневно каране по обществените пътища, а разработката е тествана интензивно и на новия изпитателен център Shimoyama.

Успоредно с това Toyota показа и GR GT3 – чисто състезателна версия, създадена по правилата на FIA GT3 за клиенти, които искат да се състезават на най-високо ниво. Тя използва същия 4-литров битурбо V8, но без хибридната система, със силен акцент върху лекото алуминиево шаси, аеродинамиката и издръжливостта. Първите участия се очакват в сериите GT3 и надпревари като "24-те часа на Нюрбургринг", като автомобилът трябва да бъде хомологиран около 2027 г.

GR GT и GR GT3 са позиционирани като духовни наследници на легендарната Toyota 2000GT и Lexus LFA, а самият Акио Тойода – в ролята си на „Master Driver“ – участва пряко в проекта. Техническият екип включва ветерани от разработката на LFA, които предават опита си на ново поколение инженери. Интересното е, че по колата почти няма емблеми „Toyota“ – навсякъде се вижда само марката GR, което ясно подсказва амбицията за отделянето на Gazoo Racing като самостоятелен имиджов бранд.

Gen Z харесва този автомобил!