Тези 11 коли са достъпни днес, но утре ще струват стотици хиляди

Тези 11 коли са достъпни днес, но утре ще струват стотици хиляди
10 Dec 2025

Hagerty, една от най-влиятелните компании за класически автомобили и автомобилни застраховки в света, публикува деветото издание на своя годишен списък Bull Market – 11 модела, които според експертите ѝ трябва да купите сега, а портфейлът ви ще ви благодари по-късно. Тази година фокусът е върху 90-те и началото на 2000-те – епохата, която Hagerty описва като „аналогова модерност“, когато колите все още разчитат на механика и емоция, а електрониката е само фон.

Списъкът за 2026 г. е изцяло ориентиран към ентусиасти - модели, които комбинират разумни разходи за притежание, силно шофьорско изживяване и реален потенциал да поскъпнат в следващите 12 месеца. Данните идват от огромния масив на Hagerty – търгове, частни сделки, оценки за застраховка и поведение на купувачи и продавачи.

Най-младият автомобил в селекцията е Chevrolet Corvette Z06 от поколението C6 (2006–2013 г.). Със 7-литров атмосферен V8 с 505 к.с. този Corvette остава едно от най-добрите предложения за „конски сили за долар“, а средната му оценка според Hagerty е около 55 900 долара в състояние „много добро“. Веднага след него идва BMW M5 E60 (2006–2010 г.) със своя уникален 5-литров V10 S85 – мотор, който няма нищо общо със серийните агрегати на марката и вече е култов сред феновете. Интересът към този M5 идва основно от млади хора - близо 60% от потенциалните купувачи са под 40 години, а средната стойност е около 36 000 долара.

На другия край на скалата стои единствената истинска екзотика в списъка – Porsche Carrera GT (2004–2007 г.). Ограничен до 1270 произведени автомобила, с V10 и ръчна скоростна кутия, Carrera GT вече е над 1,5 млн. долара и Hagerty смята, че все още не е ударил тавана си, особено предвид интереса на по-млади, много заможни колекционери.

По-достъпната част от списъка е представена от Mazda MX-5 Miata второ поколение (NB, 1999–2005 г.) и Volkswagen Golf GTI VR6 (1995–1998 г.). MX-5 остава любимец на почти всички поколения шофьори и в момента изглежда подценена – около 16 600 долара средна оценка за екземпляр в отлично състояние. Golf GTI с шестцилиндровия VR6 мотор удря право в носталгията на поколението, израснало през 90-те, като 78% от интереса идва от хора под 50 години.

Японската култура е представена от Nissan Skyline GT-R R33 (1995–1998 г.) – „забранен плод“ в Америка, който след легализирането за внос в САЩ бързо скочи до над 80 000 долара и, според Hagerty, има още накъде да расте като стойност. Американските фенове на пикапи и SUV пък получават цели два фаворита: Chevrolet 454 SS (1990–1993 г.) – ранен „мускулест“ пикап със 7,4-литров V8, чиито застрахователни оценки са скочили с над 50% от 2021 г., и Dodge Ramcharger (1981–1993 г.) – класически всъдеход, който все още е значително по-евтин от еквивалентен Ford Bronco, но вече настигa цените му.

За по-ретро ориентираните колекционери в списъка влизат Alfa Romeo GTV (1969–1972 г.), Dodge Charger (1968–1970 г.) и елегантният Continental Mark II (1956–1957 г.). Alfa-та вече е поскъпнала сериозно и днес се оценява на около 105 000 долара, като Hagerty отбелязва, че много купувачи, изтласкани от пазара на класически 911, се пренасочват именно към GTV. Charger остава емблема на американския мускул с над 50% от собствениците под 60 години, а Continental Mark II – някога най-скъпата американска кола – все още изглежда подценен при цена от около 82 700 долара.

Общото между всички тези 11 модела е не просто потенциалът им да поскъпнат, а фактът, че са автомобили за каране, а не за музей. От Hagerty подчертават, че списъкът им е насочен към хора, които искат да се забавляват зад волана днес и евентуално да спечелят утре.

Gen Z харесва този автомобил!