Болтове вместо лепене - Mercedes се завръща към старата школа на производство
![]()
Mercedes-Benz започва да преработва някои от най-сложните автомобилни компоненти с по-проста концепция на сглобката - вместо елементите да се залепват, да се сглобяват с винтове, така че да могат да се разглобяват и ремонтират. Първият показателен пример са модерните фарове, при които днес често отделните модули са слепени и при повреда или пукната стъклена част нерядко се подменя целият фар.
Според компанията, в рамките на новата технологична програма Tomorrow XX, фарът се проектира така, че лещата, корпусът, рамката, декоративните елементи и електрониката да са съединени с крепежи, а не с лепило. Това би позволило отделни части да се сменят поотделно, например след удар от камъче да се подмени само лещата, вместо целият фар. Mercedes твърди, че така се удължава животът на компонента, пестят се ресурси и се избягват въглеродни емисии от производство на нови фарове.

Промяната е замислена и с поглед към рециклирането. От Mercedes посочват, че при новия подход отделните модули се планират като моно-материали, за да се сортират по-лесно и да се рециклират по-ефективно. По изчисления на компанията делът на вторичните материали при подобен фар потенциално може почти да се удвои спрямо сегашните решения, а свързаните въглеродни емисии да бъдат почти наполовина.
Подобна „разглобяема“ логика се тества и в интериора. Mercedes дава пример с вътрешните панели на вратите, които обикновено са съставени от различни материали и се съединяват с т.нар. ултразвуково заваряване. В рамките на Tomorrow XX компанията разработва термопластичен нит, който може да се „отвие“ и да позволи по-бързо разделяне на отделните части без повреждане, което улеснява и ремонта, и рециклирането в края на живота на автомобила.

Програмата Tomorrow XX бе представена на 12 декември 2025 г. и по данни на Mercedes обхваща над 40 концепции за компоненти и материали, разработвани с партньори, включително рециклиращи компании и стартъпи. Компанията подчертава, че част от решенията са в ранна фаза, други са близо до серийно производство, а трети вече се появяват в модели от текущото портфолио.
Като конкретни примери Mercedes посочва, че новият CLA получава резервоар за течност за чистачки от 100% рециклиран полипропилен, а предната и задната брони могат да съдържат до 25% постпотребителски рециклат. Компанията развива и интериорен „моно-сандвич“ от рециклиран PET за елементи като джоб на врата, който според нея намалява теглото значително и е отличен с награда Materialica през 2024 г., като се очаква да влезе скоро в серия.

