Най-малкият X на BMW. И най-новият. X1 F48 е по-истински от всякога


28 Jan 2016

Второто поколение на X1 е много премислен автомобил. Вече не е „особеното вдигнато комби, което се цепи от X3-4-5-6 колектива“. F48 заслужава пълноправното си членство в групата на моделите X

Истината е, че прекаленото фактическо знание за даден автомобил е нож с две остриета. От една страна, детайлната запознатост с това какво точно караш или ще караш, е нещо доста полезно. Наясно си с двигателя, с трансмисията, с колко коня разполагаш, какви са подобренията спрямо предходния модел и така нататък. Като цяло, опознаването на колата преди срещата с нея, може да ти бъде в голяма помощ, да не говорим, че вдига авторитета и самочувствието пред приятели, познати и непознати, когато им даваш адекватни отговори на всеки зададен въпрос. Дотук само плюсове. Има обаче и минуси. Прекалената информираност може да предизвика смущения в първичните ти взаимоотношения, може да те подведе и дори да формира по-криво мнение в главата ти, отколкото чистите, първи - а и не само първи - впечатления, необременени с неща, като „нови платформи“ и „различни задвижвания“.

Когато автомобилът за среща е новото BMW X1, поколение F48, тези две остриета са още по-наточени и още по-опасни. Какво имам предвид? Ами това, че една част от техническите факти, могат да предизвикат негативни усещания у шофьора, особено ако същият е „BMW пурист“, още преди да е седнал срещу волана. Той може да реши, че новата платформа - X1 e с UKL база, сходна с тази на новото MINI, както и на Серия 2 Active Tourer и Gran Tourer; предлага се и в sDrive варианти само с предно - „не създава усещането за типично BMW“. Може да реши, че по-различната xDrive система, с приоритетно предно предаване и интелигентно зацепване на задната ос, също „изневерява на марката“. Както и, че вече напречно разположените двигател и трансмисия (втората вече не е копринения ZF), не са в унисон с очакванията му от кола на марката.

Реалният резултат? Новото X1 се усеща по-истинско от всякога, и вече съвсем заслужаващо да носи големия X в означението си. Което е доста любопитно, както и красноречиво доказателство за това, че за една кола не трябва да се съди, преди да бъде карана и то достатъчно. Защото, на хартия, новото X1 e съвкупност от „нетипични досега за марката компоненти и принципи“, а реално F48 се оказва по-истински X модел, отколкото „традиционно сглобеното“ първо поколение Е84. Това е просто факт.

Старата кола далеч не беше лоша, дори имаше версия с прекрасния 6-цилиндров редовак, но качеството на някой от материалите в кабината не бе на нужното ниво, концепцията бе малко неясна - високопроходима тройка ли е X1, или по-нископроходим и различен X3, а дизайнът леко спорен и за мен, изоставащ от споменатите модели.

Идентичността на F48 е много по-бистра. То е най-малкият X модел, който като усещане е много по-близо до X3 и компания, отколкото до Серия 3 и 5. При шофиране създава по-масивно и плътно впечатление от предходното издание. X1 стъпва на пътя с авторитета на голям автомобил, сякаш носи самочувствието на X5, позицията ми е по-висока, качеството на материалите подобаващо на BMW.

И тук е момента за малко цифрова информация и факти. Новото X1 e по-късо от старото с близо 4 см, а междуосието е намалено с 9 см. Колата обаче е по-висока с над 5 см, а схемата с напречен мотор и оптимизиран xDrive, е позволила доста по-просторен интериор. Освен повечето милиметри за краката и други части от тялото, отпред и отзад (задната седалка може да се движи надлъжно), хората в купето седят по-високо, което доближава усещането до това в по-големите X-ве. Багажникът също е спечелил едни добри 85 литра до 505. Дизайнът е типичен за BMW, таблото е приятно извито наляво към шофьора, а някой от приборите са познати от Active Tourer и Gran Tourer. Такъв например е скоростният лост на автоматика, който е с механична връзка, за разлика от електронния джойстик при Серия 3 и 5 например, който върви с 8-степенния ZF.

Относно споменатата кутия. Не е ZF, а японската Aisin, която обаче също е с 8 степени. Гладкостта и на работа е на супер ниво и почти не може да бъде различена от тази на копринения немски първенец. Именно трансмисията и xDrive-ът са ясните доказателства, че BMW са виртуози в настройването на един автомобил, защото реално, ако шофьорът не е запознат с произхода и типа на тези компоненти, е почти невъзможно да идентифицира разликите. Целият пакет работи толкова гладко, че X1 радва с превъзходно спокойствие и зрялост на движение. Може да бъде изключително спокоен круизър, в с Eco Pro режим при който активните амортисьори (препоръчителна опция) правят возенето транквилизиращо приятно. При Sport и M/S позиция на лоста пък, X1 демонстрира максимална динамика, в случая максималната за модела.

Тестовата кола от снимките е в най-мощната бензинова версия xDrive25i, която се задвижва от същия 2-литров TwinPower Turbo мотор, работещ в MINI John Cooper Works - най-мощното MINI правена някога. Той развива 231 к.с. и 350 Нм, достатъчни за 6,5 сек до сто и 235 км/ч. Топ дизелът xDrive25d пък генерира същата мощност, 450 Нм и предлага реално същата динамика - 6,6 сек и 235 км/ч. Това което печелите с дизела е по-добър разход, но пък бензина награждава с готин звук и дори изгъргорване при смяна на предавките под товар. Базовата цена също е почти идентична за двете върхови версии, около 81-82 хил. лв., така че изборът се свежда по-скоро до личните предпочитания.

В нито един момент от неколкодневния ми тест не си казах „Ех, как ми липсва ZF-а“ или „Това не е xDrive-а, който познавам“. Ако карах версия с предно и с 3-цилиндров мотор, каквито се предлагат, може би щеше да е друго яче, но истианта е, че X1 v2.0 е фино настроен автомобил, който достойна стъпка напред и който прави X гамата много по-хомогенна. Дизайнът му е изключително приятен – не мога да спра да зяпам тази предница -, по-свеж от този на X3 и X4, силно напомнящ на X5, а интериорът му по-функционален от всякога. Падащите едно дърпане на бутон задни облегалки са удобен детайл, който показва че върху това нещо е мислено сериозно, както и, че не е направено просто за да има някакъв входен X. Допълнителните пластмасови масички за втория ред в случая са излишни и само заемат място, но те така или иначе са аксесоар и единственото нещо, което не ми допада в купето. Похвала заслужава и мултифункционалният хедъп, който не е с отделно стъкалце, а идентичен със системите при по-големите модели – навигация, телефонни контакти, песни, всичко излиза пред очите. Освен страшно удобство, той прави управлението и по-сигурно.

F48 е най-новият X модел, осезаемо по-добър от старото X1 и по-истински член на X фамилията. Оставете предразсъдъците. Оборудвана с четирицилиндров двигател и двойно предаване, тази кола заслужава специални похвали. Готина.

Източник: aboutcars.bg (текст и фотография: Иван Монев)

 

Сбогом V10!