Най-малкият X на BMW. И най-новият. X1 F48 е по-истински от всякога


28 яну 2016

Второто поколение на X1 е много премислен автомобил. Вече не е „особеното вдигнато комби, което се цепи от X3-4-5-6 колектива“. F48 заслужава пълноправното си членство в групата на моделите X

Истината е, че прекаленото фактическо знание за даден автомобил е нож с две остриета. От една страна, детайлната запознатост с това какво точно караш или ще караш, е нещо доста полезно. Наясно си с двигателя, с трансмисията, с колко коня разполагаш, какви са подобренията спрямо предходния модел и така нататък. Като цяло, опознаването на колата преди срещата с нея, може да ти бъде в голяма помощ, да не говорим, че вдига авторитета и самочувствието пред приятели, познати и непознати, когато им даваш адекватни отговори на всеки зададен въпрос. Дотук само плюсове. Има обаче и минуси. Прекалената информираност може да предизвика смущения в първичните ти взаимоотношения, може да те подведе и дори да формира по-криво мнение в главата ти, отколкото чистите, първи - а и не само първи - впечатления, необременени с неща, като „нови платформи“ и „различни задвижвания“.

Когато автомобилът за среща е новото BMW X1, поколение F48, тези две остриета са още по-наточени и още по-опасни. Какво имам предвид? Ами това, че една част от техническите факти, могат да предизвикат негативни усещания у шофьора, особено ако същият е „BMW пурист“, още преди да е седнал срещу волана. Той може да реши, че новата платформа - X1 e с UKL база, сходна с тази на новото MINI, както и на Серия 2 Active Tourer и Gran Tourer; предлага се и в sDrive варианти само с предно - „не създава усещането за типично BMW“. Може да реши, че по-различната xDrive система, с приоритетно предно предаване и интелигентно зацепване на задната ос, също „изневерява на марката“. Както и, че вече напречно разположените двигател и трансмисия (втората вече не е копринения ZF), не са в унисон с очакванията му от кола на марката.

Реалният резултат? Новото X1 се усеща по-истинско от всякога, и вече съвсем заслужаващо да носи големия X в означението си. Което е доста любопитно, както и красноречиво доказателство за това, че за една кола не трябва да се съди, преди да бъде карана и то достатъчно. Защото, на хартия, новото X1 e съвкупност от „нетипични досега за марката компоненти и принципи“, а реално F48 се оказва по-истински X модел, отколкото „традиционно сглобеното“ първо поколение Е84. Това е просто факт.

Старата кола далеч не беше лоша, дори имаше версия с прекрасния 6-цилиндров редовак, но качеството на някой от материалите в кабината не бе на нужното ниво, концепцията бе малко неясна - високопроходима тройка ли е X1, или по-нископроходим и различен X3, а дизайнът леко спорен и за мен, изоставащ от споменатите модели.

Идентичността на F48 е много по-бистра. То е най-малкият X модел, който като усещане е много по-близо до X3 и компания, отколкото до Серия 3 и 5. При шофиране създава по-масивно и плътно впечатление от предходното издание. X1 стъпва на пътя с авторитета на голям автомобил, сякаш носи самочувствието на X5, позицията ми е по-висока, качеството на материалите подобаващо на BMW.

И тук е момента за малко цифрова информация и факти. Новото X1 e по-късо от старото с близо 4 см, а междуосието е намалено с 9 см. Колата обаче е по-висока с над 5 см, а схемата с напречен мотор и оптимизиран xDrive, е позволила доста по-просторен интериор. Освен повечето милиметри за краката и други части от тялото, отпред и отзад (задната седалка може да се движи надлъжно), хората в купето седят по-високо, което доближава усещането до това в по-големите X-ве. Багажникът също е спечелил едни добри 85 литра до 505. Дизайнът е типичен за BMW, таблото е приятно извито наляво към шофьора, а някой от приборите са познати от Active Tourer и Gran Tourer. Такъв например е скоростният лост на автоматика, който е с механична връзка, за разлика от електронния джойстик при Серия 3 и 5 например, който върви с 8-степенния ZF.

Относно споменатата кутия. Не е ZF, а японската Aisin, която обаче също е с 8 степени. Гладкостта и на работа е на супер ниво и почти не може да бъде различена от тази на копринения немски първенец. Именно трансмисията и xDrive-ът са ясните доказателства, че BMW са виртуози в настройването на един автомобил, защото реално, ако шофьорът не е запознат с произхода и типа на тези компоненти, е почти невъзможно да идентифицира разликите. Целият пакет работи толкова гладко, че X1 радва с превъзходно спокойствие и зрялост на движение. Може да бъде изключително спокоен круизър, в с Eco Pro режим при който активните амортисьори (препоръчителна опция) правят возенето транквилизиращо приятно. При Sport и M/S позиция на лоста пък, X1 демонстрира максимална динамика, в случая максималната за модела.

Тестовата кола от снимките е в най-мощната бензинова версия xDrive25i, която се задвижва от същия 2-литров TwinPower Turbo мотор, работещ в MINI John Cooper Works - най-мощното MINI правена някога. Той развива 231 к.с. и 350 Нм, достатъчни за 6,5 сек до сто и 235 км/ч. Топ дизелът xDrive25d пък генерира същата мощност, 450 Нм и предлага реално същата динамика - 6,6 сек и 235 км/ч. Това което печелите с дизела е по-добър разход, но пък бензина награждава с готин звук и дори изгъргорване при смяна на предавките под товар. Базовата цена също е почти идентична за двете върхови версии, около 81-82 хил. лв., така че изборът се свежда по-скоро до личните предпочитания.

В нито един момент от неколкодневния ми тест не си казах „Ех, как ми липсва ZF-а“ или „Това не е xDrive-а, който познавам“. Ако карах версия с предно и с 3-цилиндров мотор, каквито се предлагат, може би щеше да е друго яче, но истианта е, че X1 v2.0 е фино настроен автомобил, който достойна стъпка напред и който прави X гамата много по-хомогенна. Дизайнът му е изключително приятен – не мога да спра да зяпам тази предница -, по-свеж от този на X3 и X4, силно напомнящ на X5, а интериорът му по-функционален от всякога. Падащите едно дърпане на бутон задни облегалки са удобен детайл, който показва че върху това нещо е мислено сериозно, както и, че не е направено просто за да има някакъв входен X. Допълнителните пластмасови масички за втория ред в случая са излишни и само заемат място, но те така или иначе са аксесоар и единственото нещо, което не ми допада в купето. Похвала заслужава и мултифункционалният хедъп, който не е с отделно стъкалце, а идентичен със системите при по-големите модели – навигация, телефонни контакти, песни, всичко излиза пред очите. Освен страшно удобство, той прави управлението и по-сигурно.

F48 е най-новият X модел, осезаемо по-добър от старото X1 и по-истински член на X фамилията. Оставете предразсъдъците. Оборудвана с четирицилиндров двигател и двойно предаване, тази кола заслужава специални похвали. Готина.

Източник: aboutcars.bg (текст и фотография: Иван Монев)

 

Коментари
  • 토토사이트
    메이저 토토사이트 마약연예인 김여정나이 승인전화없는 안전놀이터 싸이월드 먹튀 알라딘배팅하는법 네임드사다리배팅 먹튀보증사이트 롤라이브 The recommendations of the safest 메이저갤러리 Sat site in Korea, 스포츠토토 which the major galleries inform you, 메이저놀이터 promises only one recommendation of a genuine safe playground that is rich and devoid of anything. 토토사이트 Among the Toto sites in Korea, 놀이터추천 the list of major sites provided by the top 1 percent safe playground recommendation 안전놀이터 experts will provide you with a playground recommendation that you can trust without fail.
Коментирай

Sending ...