Моторът на Mustang Shelby GT350, най-мощният атмосферен агрегат на Ford в историята. Анатомията на двигателя
Години наред бяхме свикнали да намираме мотори с плоски колянови валове в коли, като Ferrari, както и в други редки европейски екзотики. Сега обаче Ford предлага подобен високооборотен мотор и за Mustang.
Реално, 5,2-литровата машина на Shelby GT350 не е еволюция на 5-литровия мотор, който живее в останалите версии на Mustang. Блокът е различен, водните ризи, клапаните, мотовилките, ходът на буталата, единственото общо между двата мотора са една шепа болтове.
Макар, че е по-голям и с 20% по-мощен от петлитровия мотор, новият двигател е по-лек с 13 кг. Компресията му също е по-голяма (12,0:1 срещу 11.0:1), вътрешното триене е по-малко, а червените обороти идват при изумителните 8250. Именно тези обороти, както и нуждата от повече въздух, са основната причина за ползването на плосък колянов вал.
Ерик Ландер, главният инженер на мотора обяснява. „Първоначалната ни цел бе 500 коня и 550 Нм при 4750 об/мин. След това обаче решихме да се прицелим в 100-те коня за литър, а в последствие надминахме целта си постигайки 526 к.с. и 582 Нм. Червената граница ни бе 8000 об/мин, но след като сглобихме прототипа осъзнахме, че 8250 не са проблем. Освен това пикът на тягата идва при 7500, след което спада много бавно с качване до червеното“.
Без така модерното принудително пълнене и директно впръскване, този двигател постига 102 к.с. на литър, което го прави моторът на Ford с най-висока мощностна плътност на Ford. Нещо за което е „виновен“ и плоският колянов вал.
Който обаче си има един сериозен минус: по-високите вибрации на двигателя. „Напречните осцилации са по-големи от тези, с които обикновено работим“, казва Ландер. Нивата на NVH (noise, vibration and harshness; шум, вибрации и грубост) обаче са съпоставими с тези на Ferrari 458 Italia, но екипът е измерил и тези при Ferrari Californiа, при която моторът е отпред. „Измерихме колата, след което нанесохме някои подобрения по нашия двигател и мисля, че го направихме по-балансиран.“
Двигателят на Shelby GT350 се сглобява от двама опитни работници, като производственият обем е нисък. През 2015 г. Ford произведе едва 100 броя GT350 и 37 броя GT350R, вторите заради производствения обем на произведените през 1965 г. оригинални GT350. Предвижда се обемът за 2016 да достигне между 3000 и 5000 броя.