Карахме най-мощната Серия 3: BMW 340i. Преди култовото M3 обаче. Опъваме няколко паралела между двете топ модификации, плюс галерия на първата


18 Nov 2016

Така, започваме с две важни уточнения: първо, текстът, който продължава надолу не е хич дълъг, за да не ви отегчаваме и за да ви оставим да разгледате снимките от галерията. И второ, не е дълъг и защото сравняването на тези две коли в смисъла на коя е по-разумна, е абсолютна глупост. Което обаче не ни пречи да опънем няколко паралела в духа на самото сравнение, „двете топ тройки“. Това е.

От едната страна имаме BMW 340i xDrive, чието по-нърдско означение на поколението е F30, от другата (отгоре и йерархично и на първата снимка) – M3  с идентификация F80. И понеже знаем, че сред вас има такива BMW маниаци (каквито сме и ние), започваме с моторите. В 340i xDrive работи 3-литровия, 6-цилиндров редови мотор B58 с едно турбо, 326 к.с. и 450 Нм (в M240i прави 340 коня). M3-ката разчита на 431 коня и 550 Нм от S55 3-литровия редови шестак, пълнен насила от две турбини. Тоест, разлика от 105 коня и 100 Нм.

Супер, как се отразява тази разлика при вървенето? Конкретната 340-ка е с xDrive и готиния 8-степенния ZF автоматик, така че имаме 4,9 секунди до 100 км/ч. Добро постижение, докато M3-ката го прави за 4,1. Разликата не е въобще голяма, но заради звука на мотора и изпускателната система, и въобще, заради по-голямата острота, M3 се усеща доста по-бързо от 0,8. По-голямата бруталност в ускорението идва и от по-бързата работа на 7-степенната кутия с два съединителя на M3, която може да се настрой така, че усещането при заравяне на газта в пода е сякаш колата се разтриса надлъжно, което май реално е точно така. По-слабата 340i обаче също ускорява и звучи доста приятно, просто малко по-плавно.

Цените. Базово BMW 340i с xDrive и автоматик (+400 лв. за спортен автомат) струва 100 300 лв., като тестовата кола идва с опции на стойност близо 55 хил. лв. (толкова струва едно BMW 120i със 177 коня) и крайна цена 145 хил. М3-ката идва базово на 155, тоест, има вариант да се замислите, дали да не устискате малко и да купите по-чистокръвно спортната кола, която пак има 4 врати (ако искате по-неудобния и по-спортно изглеждащ вариант, имате М4 с две). НО, ако мислите за M3-ка е малко вероятно да нямате поне още една по-разумна кола, докато 340i, особено с xDrive, спокойно влиза в ролята на колаТА, без да ви лишава от нищо. И, да, базовата M-ка идва с повече неща от базова 340-ка, но когато запълните необходимите квадратчета с тикчета, цената и започва да колони към 200к. Ох!

Дизайн? Тук вече само можем да хабим букви, защото е очевадно, че M3 изглежда по-агресивно, особено с тези готини 20-ки на колажа, които са част от Competition Package-а. Ако търсите т.н. ’understated’ визия, взимате си 340i xDrive без означенията и започвате да шашкате спортните коли.

Извинението и заключението. Извинението е, че в началото ви подведохме, че текстът ще е кратък, защото се получи по-обемен от обикновено, а заключението е, че BMW 340i xDrive е много добра кола, която безпроблемно запълва дупката „единствена кола в семейството“  със спортен характер. Докато M3, въпреки практичността на 4-те си врати, няма как да бъде единственият семеен превоз. Реално би могло, но хората, които ще си я купят чисто нова с тази идея са... 2-ма. Примерно. На вторичния пазар обаче, тази цифра значително нараства.

Текст и фотография: Иван Монев

Сбогом V10!