Защо LR Defender умря, а Mercedes-Benz G-Class продължава да живее? Обяснението, плюс мега G-алерия


02 Sep 2017

Кубче, квадрат, кутия за обувки, грозната, ръбатия, G-Class на Mercedes-Benz е обиждан и описван по всякакъв начин, което не му пречи да продължава да бъде един от най-култовите джипове правени някога. Вече 37 години. И нещо повече - преди няколко дни от поточната линия на Magna Steyr в Грац, Австрия, където се прави колата от 1979 г. насам, слезе двадесет хилядният G-Class за 2016-та, близо месец преди да гръмнем пиратките за новата година. Абсолютен рекорд, който заслужава уважение.

Но, защо G-Class не само продължава да се произвежда, но и чупи производствен рекорд 37 години след първата кола, а Land Rover Defender – другият абсолютен култов 4x4 динозавър вече е в историята? Обяснението е просто, макар и с няколко аспекта.

Вездесъщият G: все така обаятелен, все така проходим, все така... кубичен. КултовПърво, LR Defender, макар и не с това име, се правеше 68 години, което клони към двойно повече, отколкото G-Class. Истината обаче е, че основната причина за „погребението“ на Def и разцвета на G, е постоянната модернизация и разнообразяване, на която подлага Mercedes-Benz своя най-кубичен модел. На Land Rover като, че ли не им се занимаваше толкова и не пожелаха да монтират един от новите им Ingenium 2-литрови дизели в също квадратната машина (макар, че при Defender моторът седи надлъжно), за да покрият строгите изисквания за чистота на въздуха.

Merc от своя страна, изкараха един милион модификации на култовия всъдеход, един от малкото – да го наречем – съвременни SUV представители с отделно, кораво шаси. Като започнем от мощното AMG-езиране на модела с 55 AMG, което развиваше 210 км/ч, и продължим с G 63, до вграждането на 6-литровия битурбо V12, за направата на абсурдната G 65 AMG.

Абсурдна ли? Ако „нормалната“ G 65 AMG е абсурдна, то значи G 63 AMG 6x6 е плод на някой откачен инженер от Щутгарт. Да, ама не, защото тя е плод на опитния маркетингов отдел на Mercedes, който е видял смисъл в направата на триосова версия с маса близо 3,9 тона, задвижвана от 5,5-литров бензинов битурбо V8, която струва около 450 000 евро. Кола, която се оказа толкова успешна, че Merc пуснаха и „късо“ изпълнение със сходна техника, но само с две оси и название 4x4², която в България струва точно 465 221 лева и 55 стотинки.

Разумният избор: G 63 AMG 6x6, 3,9 тона, 450 000 евро.

Какво имаме в долния разумен край на G-Class? Имаме нафтовата G 350 d, която се задвижва от 3-литров дизел с напълно достатъчните 245 коня (и още по-важното 600 Нм), която струва малко под 180 000 лв. А какво имаме в горния край, изключвайки „танка“ 6x6, който няма официална цена за България? Ами, споменатото V12 изпълнение G 65 AMG, което се продава за точно 538 001 лева и 89 стотинки с ДДС. Над половин милион лева, за кола която е на близо 40 години. Но, която Mercedes не спира да модифицира и разнообразява, до такава степен, че да накара хората да купуват по 55 броя, всеки божи ден.

Без значение дали ви харесва или не, Mercedes-Benz G-Class e кола-култ, която ще остане сред нас поне още няколко години. По този повод влязохме в медия сайта на Daimler и дръпнахме малко над 40 готини снимки на G-Class, в различни изпълнения. Защото колата го заслужава. Респект. И приятно цъкане. Забележете,че точно над тази статия има галерия с 45 снимки.

Текст: Иван Монев

Сбогом V10!