1953 Porsche 550-001. Родено да побеждава. Сравнено с новото 718 Cayman. Галерия и малко паралели


27 Dec 2016

1953 Porsche 550-001, състезателният прототип, в който можете да откриете прилики с най-новите малки модели на марката – 718 Cayman и 718 Boxster. Защо? Заради малолитражния боксерен двигател и лекотата, въпреки че днешните 718-ки са танкове (1410 кг за купето 718 Cayman с ръчни скорости), в сравнение с лекото 554 кг. Porsche 550-001.

И докато в днешно време Porsche оправдават изрязването на два от цилиндрите на най-компактните си коли, то 550-ката е била създадена с абсолютната идея за лекота и ефективност. Тогава, а и по-късно, Porsche мачкат коли с доста по-големи обеми в редица състезания, именно заради пъргавото и прецизно управление на 550.

А какво имаме предвид с „оправдават“? Ами, в последните си пресрелийзи за двете модификации 718, Porsche подчертават, че вече 4-цилиндровите им двигатели са такива именно заради духа на доказалите се състезателни коли от миналото, точно като 550. Само дето истинската причина за турбинирането и свалянето на обема до 2 литра са CO2 емисиите. Не че 2017 Boxster и Cayman са лоши коли, никак даже, това са може би най-добрите спортни автомобили с централни двигатели от този калибър.

Но, към колата от основната галерия. Porsche я създават през 1953 г., като състезателен прототип. Тоест, направен само и единствено да печели, без да е строго обвързан технически със шосеен еквивалент. Тръбно шаси, алуминиева каросерия, отвори на всеки панел, диетата е жестока. Резултатът? Вече го споменахме по-горе: 554 килограма, местени по пистата от 96 к.с., идващи от 4-цилиндров боксер с обем 1498 куб. см.

Това означава съотношение мощност/маса от 5,8 кг за конска сила. За сравнение, съвременното 718 Cayman – 2-литров боксер, турбо, 300 к.с., 1440 кг. с PDK - може да се похвали с... абсолютно същото съотношение – 5,8 кг/к.с. Историята се повтаря? Не съвсем, но сметката замисля.

Porsche 550-001 печели още първото си състезание на „Нюрбургринг“, а малко по-късно то и 550-002 взимат победата в клас до 1500 куб. см на „Льо Ман“. На правата „Мулсан“ купето успява да развие 200 км/ч, независимо че мощността му е скромните 97 к.с. Славна история, която маркетинга на Porsche не спира да свързва с новите модели. Прекалено ли е това? Не мислим така. Имаш-правиш. Porsche е изключителен производител и има с какво да се похвали, а това че базовият Cayman вече е само с 4 цилиндъра, заради съвременните норми за разход и емисии, не трябва да ни дразни. Това е положението.

Разгледайте галерията на това уникално Porsche 550-001, боядисано във вида в който е кръстосвало състезанията зад океана, след което хвърлете око и на още един прототип на марката – 1964 Porsche 901 Cabriolet Prototype от Karmann. Просто натиснете тази снимка.

Сбогом V10!