Прекрасният Volkswagen W12 навършва 20 години. Колата, която направи Bugatti Veyron възможен. Галерия и инфо
Годината е 1997-ма, автомобилното изложение е в Токио, а звездата на салона изгрява изпод покривалото на щанда на Volkswagen. Супер бързият VW с централно разположен W12 двигател и дизайн, който големият Фердинанд Пийх е поръчал на също големия Джорджето Джуджаро. Жълтото купе Volkswagen W12 Syncro с двойно предаване, което изглежда внушително. Година по-късно, в Женева, VW демонстрира и W12 Roadster, открита версия на същата концепция, която обаче е само със задно предаване.
Параметрите и на двата автомобила са внушителни. Това е първата поява на работещ W12 мотор на VW, в случая с обем 5,6 литра и мощност от 420 к.с. Агрегатът на практика представлява два съединени 2,8-литрови VR6 агрегата, но реално инженерното произведение е доста по-сложно отколкото звучи. Причината за появата на Volkswagen W12? Г-н Фердинанд Пийх, ловкият ръководител, гениалният стратег, педантичният инженер, внукът на основателя на Porsche Фердинанд Порше и племенникът на Фери Порше, човекът създал култовото 911.
Пийх е инициаторът, а идеята му е да развие W12 концепцията и двойното предаване, които в бъдеще да бъдат използвани във все още несъществуващия топ модел Phaeton и SUV модел Touareg. Същото това желание за развитие и педантичност на Фердинанд в крайна сметка довеждат и до появата на 1000+конното Bugatti Veyron, но това се случва на по-късен етап.
През 2001 г. VW подобрява техниката и показва усъвършенствана версия на концепцията W12. Моторът вече генерира 520 к.с. и 630 Нм, а карбоновата кола тежи 1200 кг. Тази рецепта я прави един от най-леките и бързи прототипи в света. Ускорението от 0-100 км/ч става за 3,5 секунди, а максималната скорост е 350 км/ч. И това се случва през 2001 г. През същата година VW показва и последната вариация по темата, която нарича W12 Nardo, кръстена на едноименната овална писта в Лече, Италия.
Точно на тази писта VW влиза в историята на скоростните рекорди. Датата е 23 февруари, годината е 2002. Volkswagen изкарват на „Нардо“ небоядисания карбонов W12 с 600 к.с., и 621 Нм. Точно 24 часа по-късно навъртат 7740,576 км със средна скорост 322,891 км/ч. Нов световен рекорд. Колата се оказва освен адски бърза и доста надеждна, опит който отива на вятъра?
Никак даже. Именно тази серия от прототипи и развитие на W-образната концепция води до появата не само на топ версиите на Phaeton и Touareg, но и на 6-литрoвия W12 мотор за Bentley Continental и Audi A8 W12. И, в последствие, след добавянето на още 6 бутала и 4 турбини, на могъщия мотор на култовия Veyron, най-бързата серийна кола в света (изместена от Chiron, но за нас по-якия автомобил от двата). Респект към г-н Пийх, респект към VW W12, който навършва 20 години. Честито.