Mercedes-Benz SLK 55 AMG (R171). Пет причини, поради които тази кола е по-добра от много съвременни роудстъри
Компактен роудстър с 5,4-литров V8 под предния капак, който буквално трещи с тътен все едно идващ от дълбока пещера и задно предаване. Принципно роудстър е стандартният Mercedes-Benz SLK 55 AMG, докато Black версията след средата на галерията е с фиксиран таван. Рецептата е страхотна. И неповторима. Неповторима, защото вече забравихме за подобни коли с такива мотори. Отворете сайта на AMG и погледнете работните обеми: по-голям от този 5,4 е само 6-литровият битурбо V12 за тежките Merc-AMG 65 коли, във всичко друго работи 5,5-литровия V8 и новия 4-литровия битурбо V8 (за колите означени с 63-ки). С 3-литровия V6 се задвижват 43-ките, а дори вече има и 2-литров 4-цилиндров редовак за Merc-AMG A45.
Окей, последното SLK R172 AMG, което се превърна в SLC, също бе с голям V8, дори с една идея по-голям, 5,5-литров (но реално с едва 22 куб. см повече), но след като се превърна в SLC най-мощната му версия получи 3-литровия битурбо V6 със 367 к.с. Но, Mercedes-Benz SLK 55 AMG R171 имаше много повече характер, стилистиката на предходния модел ни допада много повече, а Black Series версията разполага и с 400 к.с. За нас просто R171 SLK 55 AMG е по-специалният автомобил и то с много. И смятаме, че много от вас ще се съгласят с това.
Иначе казано, ако това SLK 55 AMG бе направено днес, то в най-добрия случай щеше да получи 3-литров V6 (както стана с SLC), а защо не и по-бюджетна версия SLK 45 AMG с двулитровия турбо мотор с 381 к.с. Нелоши параметри, еволюция, да, повече ефективност, да, но удоволствието от 5,4-литровия V8 под този дълъг повече от половината кола капак е несравнимо. И поради ред причини свързани с екологията, на дали някога повече ще видим подобен компактен двуместен автомобил с такъв мотор, не само от Merc-AMG, но и по принцип. И тук говорим за масова кола, не за лимитирани изпълнения от бутикови производители. Ето и причините споменат и в заглавието, в синтезиран вид.
Моторът. Вече го споменахме във въведението. Стабилен 5,4-литров (5439 куб. см) V8, развиващ 360 к.с. и 510 Нм. Във Black версията на снимките по-нататък в галерията генерира 400 к.с., като тази кола е и по-лека с 40 кг, ускорението от 0-100 км/ч пада от 4,9 на 4,5 сек спрямо не-Black-а със сгъваем покрив, а максималната скорост е отвързана на 278 км/ч. SLK 55 AMG е единствената кола в класа си V8 мотор.
Звукът на този мотор. В днешно време слушаме много коли с изкуствен звук, Audi слагат говорители в ауспусите на някой от дизеловите си коли, BMW пускат „най-добрите естествени нотки“ на мотора през тонколоните на стереото и далеч не само те. AMG от своя страна винаги са били едни от най-добре звучащите коли, особено с този V8. Същият 5,4 AMG V8 се монтираше и на R230 SL 55 AMG (500 к.с., 700 Нм преди фейслифта), кола която звучеше (и все още звучи), като Богът на гръмотевиците.
Дизайнът. По-усъвършенстван от този на първообраза R170, същевременно по-характерен от този на R172. Заслужава да се отбележи също, че SLK бе и вероятно единственият двуместен роудстър с твърд сгъваем покрив, чиито пропорции бяха точно каквито трябва да бъдат: в задницата нямаше мудното затлъстяване от което страдат този тип концепции. Искате кабрио с елегантна задница – избирате мекия гюрук. SLK успяваше и двете, а без покрив пък се радвахте на мега звука на V8 мотора.
Рядкостта. В mobile.de се продават не повече от 90 коли, като цената им варира между 15 хил. евро и 74, за Black Series версията, която е още по-рядка. Много по-рядка. Супер трещящ двуместен роудстър, с който вероятността да паркирате до друг такъв на морето е мноооого малка. Нещо, което не важи ако карате нов SL 63 AMG.
Цената. И в частност днес. В момента може да купите SLK 55 AMG от 2005 г. за около 25 000 евро, което са 50 000 лв. За компактен роудстър с мега звучащ 5,4 V8 с 360 к.с., като тук говорим за екземпляр на 130 000 км, които далеч не са много, нито за този V8, нито за кола на 12 години. Това са пари за нов Golf дизел. Колкото до Black Series, като нов е струвал 92 500 евро, днес в mobile.de откриваме коли за минимум 74... Но пак, ако инвестирате в BS и поддържате колата след време може да излезете на печалба.
И след като разгледате обилната галерия на Merc SLK 55 AMG и Black Series версията, може да кликнете на този 1999 Merc SL 73 AMG, още по-рядък роудстър макар и от по-голям калибър. Вижте нашите шест причини поради които той е един от най-готините роудстъри правени някога.