Daimler би шута на водородната програма

  • Галерия с 5 снимки, включително на усмихнатия Дитер Цетше до кола, която не се задвижва с водород Галерия с 5 снимки, включително на усмихнатия Дитер Цетше до кола, която не се задвижва с водород

04 Apr 2017

Всички сте чували за светлото бъдеще на водородните автомобили, нали? „Водородът е следващото голямо нещо”, „той ще ни избави от зависимостта от фосилни горива”, „водородът е екологичен”, „има го навсякъде, цялата вселена е от водород” и т.н. Наслушахме се на доста хвалби по отношение на най-лекия химичен елемент.

Проблемът е, че на практика никой не си купува водородни коли, защото са скъпи, защото няма къде да ги зарежда. И  защото просто такива няма. През последното десетилетие големите производители бяха склонни да си затварят очите по въпроса и да ни убеждават как в близко бъдеще всички ще караме водородни бомби и ще се усмихваме широко. До днес.

Daimler е първият от големите производители, който се отказва от разработките си в тази посока. Daimler, с други думи цялата инженерна, ноу хау и маркетингова машина на щутгартския гигант Mercedes-Benz, се отказа от водорода с едно кратко и доста категорично изявление на симпатичния мустакат чичко Дитер Цетше. Той призна, че в момента просто няма смисъл. Няма смисъл да се влагат милиарди в разработването на водородни автомобили, за които няма изградена инфраструктура. Батериите за обикновените електрически автомобили поевтиняват стремглаво, а зарядните станции вече изникват дори в страни като нашата, където инфраструктурата не се слави с особена скорост на развитие. На този фон да произвеждаш водород от вода с електролиза, да го съхраняваш под високо налягане, и да създаваш необходимата за целта инфраструктура, изглежда ненужно.

Какво следва оттук нататък? На първо място Илон Мъск със сигурност ще черпи бира-две своя германски колега и доволно ще потрие ръце: „Казах ли ви?”. А по-сериозно – Daimler не се отказва да пусне водороден GLC на пазара догодина, но ще намали драстично инвестициите във водородни проекти и ще продава колата само на големи бизнес клиенти с изградена инфраструктура за зареждане. Разбира се, Daimler не е единственият, нито най-напредналият, в областта. Очакваме реакцията на Hyundai и Toyota, които са другите големи играчи във водородния сектор. 

Първородната Godzilla!