100 години след подвига на Шакълтън, да прекосиш Антарктика с дизелова джипка. Кара я неговият правнук

  • Галерия с 16 снимки. Отделете пет минути и на видеото, струва си Галерия с 16 снимки. Отделете пет минути и на видеото, струва си

23 Apr 2017

Представете си толкова сложно пътуване, че продължителността му е 100 години. Hyundai Santa Fe прекоси Антарктида (Антарктика включва и океана около континента Антарктида). Това са 5800 км. По този начин бе завършена неуспешната мисия на сър Ърнест Шакълтън от 1916 г. Преди 100 години британецът се опитва да прекоси Антарктика пеша, но експедицията му завършва без успех, когато корабът, с който пристигат, е потопен от ледовете и 27-те души остават без средство да се върнат. Шакълтън обаче влиза в историята с една от най-великите спасителни мисии, като преодолява над 700 мили в една от спасителните лодки с петима моряци, за да извика помощ за останалите 22 от експедицията. След няколкомесечни неуспешни опити в разгара на Първата световна война, той най-накрая успява да измъкне хората си от бялата хватка на Антарктида.

А днес? Днес големият Hyundai с още по-големи гуми, се превърна в първата пътническа кола, успяла да прекоси Антарктида от край до край. Всъщност преди тази експедиция никой не е успявал да прекоси континента, макар мнозина да са стигали до Южния полюс от една или друга страна.

Мениджърите на Hyundai не само са решили, че историята е вдъхновяваща, но и се сетили, че от маркетингова гледна точка е добре колата бъде модифицирана възможно най-малко. С въпросните модификации се заели добре познатите ви пичове от Arctic Trucks, които преди десет години подготвиха една безумно издръжлива Toyota Hilux за тримата бивши водещи на TG по пътя им към Северния полюс. Всъщност Хамънд беше с шейна, но няма значение.

За да бъде историята още по-луда и изпълнена с исторически препратки, организаторите се обръщат към правнука на Шакълтън с покана да се включи. Патрик Бергел, израснал с историите за прадядо си, не се колебае дълго.

По каросерията на избрания Hyundai са гравирани подписите на още дузина от наследниците на участници в експедицията на Шакълтън. Всички те нямаше да съществуват, ако не беше подвигът му тогава.

За лудото пътуване Santa Fe запазва 2,2-литровия си дизел, но получава допълнително подгряване на блока. Иначе колата доста прилича на семейното ви Santa Fe, само че на мястото, където обикновено слагате децата, са поставени резервни гуми и огромен резервоар (250 литра) за единственото налично на континента гориво – самолетно А-1.

Като стана въпрос за гуми, за да се монтират тези от снимките, се е наложила и промяна по окачването. Скоростната кутия обаче е стандартна, както и почти всичко останало. По време на експедицията от 5800 км нито веднъж не е трябвало двете помощни силно модифицирани Hilux да дърпат Santa Fe, а единствената повреда се е оказала разхлабен болт, отстранена за минути. На моменти се е налагало преминаването край толкова  големи пукнатини, че са връзвали колите една за друга. Един от съпътстващите пикапи почти е потънал в такава цепнатина, но са успели да го издърпат. Преди 100 години Шакълтън губи едно пони по този начин и пише в дневника си, че клетото животно пропаднало близо 500 метра надолу.

От видеото става ясно, че експедицията дори посещава колибата, в която Шакълтън и хората му живеят за известно време. Като любопитен момент би следвало да се отбележи, че Шакълтън също е обмислял да използва някакви автомобили през 1914. Явно не е намерил подходящи, иначе може би щеше да успее...

 

 

Много практичен и интересен!