2018 Audi RS 5 Coupe идва с нов 2,9-литров V6 с 450 коня и вече е с турбини. Сравняваме го с първото поколение от 2010-та


05 Jul 2017

Минаха седем години откакто Audi показа най-мощното изпълнение на A5 под формат на RS 5 Coupe. Това се случи в Женева, където немците дръпнаха плаща от готиното 8T - елегантно купе с 4,2-литров aтмосферен V8, 450 к.с., задвижване Quattro и опция за максимална скорост от 280 км/ч. A5 си беше красива кола, а с RS версията стана и брутална. Около година по-късно във Франкфурт излезе и фейслифт версията на първото поколение, а сега Audi Sport, както вече се казва най-най поделението на инголщатци, пусна втората генерация Audi RS 5 Coupe, известна със заводския си код F5.

Използваме този повод за да направим аналогия между първото и второто поколение, за да видим как са се променили нещата за тези седем години. В дизайнерско отношение ситуацията е очевидна, а в техническо – най-голямата промяна е преминаването към по-малък и ефективен битурбо мотор. Да съжаляваме ли за атмосферния 4,2-литров V8? Това е въпрос на лични виждания, ние само ще изложим техническите факти.

Концепцията на двигателя. Audi RS 5 каза „чао“ на натуралното пълнене и приветства принудителното. Първото поколение RS 5 се задвижваше от 4.2 FSI V8, мотор който остана и при фейслифта, както и при специалното издание Sport Edition от 2015-та. Сега обаче Audi залагат на изцяло нов 2.9 TFSI V6, вдъхновен от 2,7-литровия битурбо V6 на оригиналното RS 4 Avant. Така явно казва маркетинга на фирмата.

Мощностните показатели. По отношение на максималната мощност новото Audi RS 5 Coupe продължава да генерира оригиналните 450 к.с. на първото поколение – немците са решили да не пипат конете. При 8T генерацията тези 450 к.с. се постигаха при приятните 8250 об/мин, а максималните 430 Нм идваха между 2000 и 6000 оборота. Новият мотор, разполагащ с два цилиндъра и 1,3-литра по-малко, но с две турбини бонус, генерира 450 к.с. при 5700 об/мин и 600 Нм между 1900 и 5000 об/мин.

Задвижването и трансмисията. И двете коли разчитат на Quattro-то, макар че при новото RS 5 Coupe системата е оптимизирана. С чисто механичен централен диф F5 разпределя тягата в съотношение 40/60% предна/задна ос, като при нужда може да метне отпред до 85% или отзад до 70, ако колата реши, че е нужно. Що се отнася до скоростната кутия, при новото поколение тя е 8-степенна, класически автомат с хидропреобразувател на въртящия момент, докато при MkI тя бе S tronic с два съединителя и 7 предавки.

Размерите и масите. Пораснало ли е за Audi RS 5 Coupe за тези седем години? Да, новата кола е дълга 4723 мм, междуосието е 2766 мм, широка е 1861, а височината е 1360. Това означава 74 мм повече в дължината спрямо първото поколение и 15 мм бонус в междуосието. Широчината е с едва 1 мм повече, а новото купе е с 6 мм по-ниско. Благодарение на по-лекия двигател и на други фактори, F5 е отслабнало със 70 кг до 1655, макар че това са официални данни и доста зависят от конкретната спецификация на автомобила.

Разхода на гориво и емисиите. Както се досещате, това са двете основни и пряко свързани причини в новото RS 5 да работи по-малък и неатмосферен агрегат. По каталожни данни новият 2.9 TFSI V6 харчи 8,7 л/100 км отговарящи на 197 г/км CO2, което било 17%-но подобрение спрямо предходното поколение. То официално гори 10,8 на сто, емисиите не намерихме колко са, но при нас това не е и толкова важно, а на всички ни е ясно, че и двата показателя са непостижими извън лабораторията.

Динамиката. Освен стилистиката и опционалните глезотии, това вероятно е най-важната за повечето хора статистика. По отношение на ускорението от 0-100 км/ч, новият модел ги вдига за 3,9 сек, докато старото RS 5 Coupe за 4,6. Разликата не е малка, но далеч не може да се нарече и фрапантна. По отношение на максималната скорост няма промяна: стандартно тя ограничена на 250 км/ч, като опционално може да бъде вдигната на 280. Така беше и при 8T.

Цената. Това също е важен параметър, като тук ще цитираме сумите за Германия от официалните пресрелийзи на двете издания. Новото поколение Audi RS 5 Coupe започва от 80 900 евро и вече може да се купи, а старото бе обявено за 77 700. Това е положението.

Сбогом V10!