Model 3 срещу Model S. С какво малката Tesla е по-малко от флагмана?

  • Галерия от 10 снимки. Галерия от 10 снимки.

30 Jul 2017

Най-накрая, след хиляди предварителни поръчки, тийзъри и спекулации, Илон Мъск представи официално колата, която трябва да изкара Tesla Motors на печала – Model 3. С какво обаче е по-различен новият по-масов електромобил от Model S? Заровихме се в статистиките и ви поднасяме любопитната и синтезирана информация, в максимално готин и опростен вид.

Размерите. 'Baby' Tesla-та Model 3 се явява най-малкият модел гамата на щатската марка. Дължината на колата е 4,7 метра, междуосието е близо 2,9 м (2857 мм), висока е 1,4, а широчината със сгънати огледала е 1,85 метра. Което значи, че Model 3 e с около 30 см по-къса от Model S, a междуосието е с едва 10 см по-малко - добро постижение и което значи, че седящите на втория ред няма да са много по-притеснени от пространството. При Model 3 обаче не можете да поръчате двете допълнителни седалки за деца в багажника, гледащи назад, но и без това кой би си вързал потомството си по този начин. Що се отнася до багажния обем, S-ката гълта доста добрите 850 литра (895 литра в сайта на Tesla) разпределени в отделенията под двата капака, докато с 3-ката може да се пренася почти двойно по-малко багаж – 425 литра. Масата? Базовата Model 3 тежи 1609 кг, а LR 1730 кг, докато гамата на Model S започва от 1960 и достига до около 2,5 тона.

Пробегът. Това като, че ли е най-често задавания въпрос, когато се говори за електромобили. За сега Model 3 се предлага в две версии, обикновена и Long Range: базовата модификация покрива 350 км с едно зареждане, а LR добрите 500. Включена към Supercharger станция, първата кола е готова за 210 км каране само след 30 мин, а включена в домашния контакт се зарежда с темпо 50 км за час. При Long Range модификацията батерията е готова за 275 км след 30 минути в Supercharger или за 60 км след час в контакта. За сравнение, най-достъпният Model S 75 (задно и 75 кВтч батерия) минава 425 км, а най-най версията P100D (двойно предаване и 100 кВтч батерия) би следвало да ви превози 540 преди да умре. Заслужава си да се спомене също, че собствениците на Model S ползват Supercharger станциите без пари, докато бъдещите на Model 3 ще трябва да плащат.

Динамиката: Базовата Model 3 вдига 60 мили в час от място за 5,6 сек, а LR версията за 5,1 (0-96 км/ч; за 0-100 км/ч добавете около 0,2 сек). Максималната скорост също е сходна – 210 км/ч и 225 за по-скъпата модификация. За сега обаче Model 3 е само със задно, като очакваме и D версия с двойно предаване, както и Ludicrous режим за още по-добри показатели, но това по-нататък. Най-бързата Model S P100D вдига 100 км/ч за около 2,7 секундни и развива 250 км/ч

Цената. Тук вероятно е най-голямото предимство на Mode 3 пред Model S. Базовата „тройка“ започва от едва 35 хил. долара и идва серийно с 8 камери, 12 ултразвукови сензора, двузонов климатик, навигация, 15-инчов тъч (при Model S е 17-ка, като има и един за уредите; при Model 3 дисплеят е само един), Wi-Fi, безключов достъп, контрол на сцеплението и сензори за налягане в гумите. Гаранцията на батерията е 8 години или 100 хил. мили, а на колата 50 хил. мили. Най-достъпният Model S от своя страна започва от 57 хил. долара, а ако заложите на топ версията P100D ще платите най-малко 129 хилки в зелено. Tesla разбира се предлага варианти за оскъпяване и на Model 3 - Long Range версията е с 9k отгоре (започва от 44 хил. Долара), срещу още 5 хил. получавате Premium пакета със светлини за мъгла, седалки с 12 посоки за регулиране, дървени апликации, по-добро стерео с буфер и пищялки, стъклен покрив, специална централна конзола и LED фарове за мъгла. Ако искате Enhanced Autopilot, който да сменя лентата вместо вас, да поддържа скоростта на трафика, да сменя магистрали и да паркира колата сама, ще доплатите още 5 хил. долара. А ако пък въобще не ви се кара, добавяте 3 към тях и получавате напълно автономна Model 3, която „не изисква действия от човека на шофьорската седалка“.

Текст и илюстрация: Иван Монев

Първородната Godzilla!