Голям тест на девет ендуро колела
Нека признаем - ако имахме финансова възможност, не бихме правили компромиси с избора на планинско колело. Но не е ли всъщност най-добрият маунтин байк един голям компромис сам по себе си? Сериозното окачване отпред и отзад вдига масата, а карбоновите елементи за олекотяване струват скъпо и са магнит за крадците. Очевидно компромис все пак трябва да се направи и точно този въпрос развълнува лудите на тема mtb пичове (и дами) от enduro-mtb.com. Те решиха да отговорят като тестват девет от най-добрите ендуро машини на пазара в момента.
Всеки ден получаваме едни и същи купчини от имейли - “Какво колело да си купя?” Обикновено отговорът изглежда почти еднакво - „Зависи къде и как обичате да карате“. Ако сте от този тип карачи, които се кефят да изцедят всичко от себе си нагоре, но очакват същото от колелото при спускане, значи този материал е точно за вас.
Груповият тест е доказателство колко голям е изборът на ендуро колела на пазара в края на сезона. В теста няма ограничения по размер на гумите (ще видите 29-ки, 27,5 и дори fat гуми), нито в хода на окачването (между 120 и 150 мм), дори в материала (алуминий и карбон). Цените (повечето модели са достъпни у нас онлайн, така че цената в евро е идеален ориентир) също се различават сериозно - от 4000 от единната европейска валута до двойно на това.
Заобиколени от песента на птиците и умерените температури на Тоскана по това време на годината, се озоваваме в покрайнините на винарната Маса Векия. Целта ни е изчерпателно да тестваме възможностите на тези девет колела, като извлечем максималното от изрязаните и изваяни трасета на областта - на моменти изключително стръмни и върли, с унищожителни изкачвания, а на моменти - изключително плавни, но като цяло много разнообразни и технични.
Забравете за смяната на преден венец!
Обединени поне по един показател, никое от деветте колела тук не разполага с преден дерайльор. За повечето от вас това няма да е голяма изненада, но знаем, че все още има скептици. Скоростната система Eagle на SRAM се справя изключително уверено и затваря устите на мрънкачите. По-ниско тегло, по-добро представяне. Да живеят механизмите тип 1x!
29-ките изобщо не са скучни
Стига вече. Колелата с 29-инчови капли вече не са скучни и бавни. Това определено е посредствена представа, породена от карането на посредствени 29-ки. Trek Fuel EX и YT JEFFSY 29 определено защитават сегмента, просто защото са също толкова маневрени и доставят не по-малко удоволствие от моделите с 27,5. И са много по-добри в дългите преходи. Избраният от нас Specialized Stumpjumper FSR Expert Carbon не е витрината на марката, но с цената си от 4999 евро се подрежда до другите колела в теста. Не трябва да забравяме, че той е най-тежкото колело в славната ни деветка, но в същото време и едно от най-комфортните за продължително каране, главно благодарение на големите капли.
Продължават ли fat гумите да диктуват тенденциите?
През последните 12 месеца вело сцената буквално се наводни от все по-широки гуми. 2,8-инчовите се превърнаха в нещо като стандарт при електрическите колела, но при конвенционалните производителите не се хвърлиха толкова масово в увеличаването на широчината. Всъщност Scott Spark Plus е единственото колело в теста с „наднормени“ гуми. Неговата забележителна динамика обаче разбива един от митовете, че фет байковете са тромави и бавни. С теглото си от 11,71 килограма Spark Plus не само е най-лекото колело в теста, но и ускорява като Maglev.
Колело | Цена | Маса | Ход на окачването | Капли |
---|---|---|---|---|
FOCUS JAM C Factory | € 4999 | 13,40 кг | 150/140 мм | 27,5″ |
Giant Trance Advanced 0 | € 6799 | 12,34 кг | 150/140 мм | 27,5″ |
Lapierre Zesty AM 927 Ultimate | € 4999 | 12,67 кг | 150/150 мм | 27,5″ |
ROSE ROOT MILLER 3 | € 4199 | 12,79 кг | 140/140 мм | 29″ |
SCOTT Spark Plus 700 Tuned | € 7599 | 11.71 кг | 130/120 мм | 27,5 + |
Specialized Stumpjumper Expert Carbon 29 | € 4999 | 13к61 кг | 150/135 мм | 29″ |
Trek Fuel EX 9.9 29 | € 7999 | 11.90 kg | 130/130 мм | 29″ |
Yeti SB5 TURQ X01 Eagle | € 8939 | 11,97 кг | 150/127 мм | 27,5″ |
YT JEFFSY 29 CF Pro | € 3999 | 12,95 кг | 140/140 мм | 29″ |
Всичко е в детайлите
Годината е 2017. Не би следвало големите производители да продължават да правят грешки по отношение на избора на компоненти и съчетаването им. Обаче това все още се случва дори в този висок клас. Най-често проблем са гумите, които просто не съответстват на останалите изпипани детайли. Ето например тези Schwalbe Nobby Nic на Giant Trance Advanced 0. При него проблемът е най-забележим, но той се явява и при другите, най-вече при Yeti SB5 Turq и Rose Root Miller. Lapierre, Trek и YT са водачите тук - с най-изпипани и подходящо подбрани елементи, включително гуми.
Повече колело за повече пари?
Този групов тест не би могъл да има един-единствен победител. Хейтърите сигурно ще си говорят за нововъведенията, ще плюят дебелите гуми и ще заклеймяват най-новите идеи, но тази великолепна деветка тук олицетворява най-доброто от велосипедния парк на 2017. Очевидно всички машини в теста са доста скъпи, но сме сигурни, че хитрите идеи и новите решения от тях много бързо ще се прехвърлят към по-достъпните им събратя в гамата на съответния производител.
И все пак не може без победител
Убедително превъзходство си извоюва Trek Fuel EX 9.9 29, което демонстрира страхотен баланс и многостранен талант, беше изключително лесен за катерене модел, имаше невероятно добре подбрани компоненти и на всичкото отгоре изглежда супер. Ако търсите комфортен байк за всекидневни гърчения, скокове и странни ендуро мъчения, това е най-доброто колело. Във върховата си модификация с карбонови шини обаче цената му скача до 7999 евро, което е приблизително двойно на стойността на YT Jeffsy 29 CF Pro, който споделя същите гени и почти същите компоненти. Така че не е чудно, че точно YT печели наградати ни за най-добро съотношение цена/качества. Ако търсехме страхотно ендуро колело на добра цена, щяхме да изберем YT Jeffsy 29 CF Pro. Най-най-доброто в теста обаче е Trek Fuel EX 9.9 29.