Ford официално сложи край на хот хечовете си

След 45 години присъствие в сегмента на спортните хечбеци, Ford потвърди пред Motor1, че прекратява производството на последния си модел от този тип – Focus ST. Това бележи края на една епоха, започнала през 1980 г. с дебюта на Fiesta Supersport и последвана от емблематични модели като Fiesta XR2 и Escort RS.
Според официално изявление на европейския мениджър по комуникациите на Ford, Фин Томасен, всички заводски поръчки за Focus ST са вече резервирани и нови заявки не се приемат. Въпреки това, в някои европейски пазари все още има налични непродадени бройки. Производството на Focus и неговите производни ще бъде окончателно спряно през ноември 2025 г.
С това решение Ford остава без нито един традиционен лек автомобил в Европа, след като вече прекрати производството на Fiesta (2023 г.), Mondeo (2022 г.) и Ka (2020 г.). Остава само Mustang, но неговият 5.0-литров V8 двигател го прави нишов продукт, особено предвид високите данъци в ЕС за големи двигатели.
Продажбите на Ford в Европа продължават да намаляват. Според данни на ACEA, до април 2025 г. доставките са спаднали с 2.2% до 149,601 автомобила в ЕС, Обединеното кралство и страните от ЕАСТ. За сравнение, Volkswagen е продал 488,033 автомобила за същия период, а дори Kia и Hyundai са изпреварили Ford с 183,095 и 174,106 продадени бройки съответно.
Бъдещето на спортните модели на Ford остава неясно. С края на ерата на двигателите с вътрешно горене, всяка нова спортна оферта вероятно ще бъде електрическа. Има спекулации, че Ford може да използва платформата MEB на Volkswagen за разработка на нови модели, но засега няма конкретни планове за електрически версии на Fiesta ST или Focus ST.