Mercedes-AMG Project One брутална шосейка с F1 мотор. Ето още 5 коли с двигатели от „формулата“

  • 1988 Alfa Romeo 164 ProCar. Alfa 164? Да. Ама не. Шасито е Brabham F1, а корубата е карбонова. 1988 Alfa Romeo 164 ProCar. Alfa 164? Да. Ама не. Шасито е Brabham F1, а корубата е карбонова.
  • 1994 Ford Supervan 3 е брутален... суперван с F1 мотор. 1994 Ford Supervan 3 е брутален... суперван с F1 мотор.
  • Ferrari F50, чийто V12 е завинтерн за гръбначния ви стълб. Ferrari F50, чийто V12 е завинтерн за гръбначния ви стълб.
  • Renault Espace F1 e карбонова торта с керамични спирачки и F1 мотор. Поводът е 10-те години на модела. Renault Espace F1 e карбонова торта с керамични спирачки и F1 мотор. Поводът е 10-те години на модела.
  • Porsche Carrera GT, което е трябвало да се състезава в LMP класа. Вместо това обаче го пуснали на улицата. Епичен автомобил. Porsche Carrera GT, което е трябвало да се състезава в LMP класа. Вместо това обаче го пуснали на улицата. Епичен автомобил.

18 Sep 2017

„Най-сложната задача е да направим този двигател легален за шосейна употреба, да свалим оборотите. Моторът в F1 болида работи на 4000 оборота на празен ход, на тази кола ще се върти с 1200.“ Това са думи на шефа на Merc-AMG Тобиас Моерс, който сподели детайли около Project One преди колата да бъде показана официално във Франкфурт. Така, че обуването на F1 двигател в шосейна кола не е толкова праволинейно упражнение.

Историята обаче помни още няколко подобни случая. Окей, повечето от тях не се отнасят точно за шосейни автомобили, а по-скоро за промо демонстратори, популяризиращи серийни модели. Другият е случаят с Porsche Carrera GT, която се задвижва от величествен 5,7-литров атмосферен V10 с 612 к.с. и 590 Нм, мотор базиран на 5,5-литровия агрегат с който Porsche участваше в Льо Ман. Но все пак говорим за състезателни мотори в (привидно) шосейни коли. Ето ги и тях.

1988 Alfa Romeo 164 ProCar. През 88-ма F1 състезанията са съпътствани от ProCar шампионата, в който същите пилоти карат BMW M1. Бърни Екълстон обаче иска да освежи сериите, като създаде класа Formula S - нещо, като състезания с F1 мотори облечени в серийни дрехи. Alfa взимат нещата доста присърце, взимат и Brabham F1 шаси, пъхат му V10 с около 600 коня и го обличат с черупки в стил ‘164’. Колата тежи 750 кг, вдига сто за 2,5 секунди и развива 350 км/ч. За съжаление обаче сериите така и не се реализират.

1994 Ford Transit Supervan 3. Третият мега ван на Ford, който разполага с пищящ 3,5-литров Cosworth HB V8 мотор. Агрегатът генерира 730 коня, а „комерсиалното“ возило тежи смешните 890 кг. Колата участва в редица промо събития до 2001 година, когато е пенсионирана.

1994 Ferrari F50. Класически пример за F1 мотор в шосейна кола – 4,7-литров V12 с 520 коня и 470 Нм, базиран на 3,5-литровия агрегат задвижващ болида Ferrari 641 от 1990-та. Друг F1 белег на F50 е, че задното окачване на практика е закачено за мотора, който реално е част от шасито. Днес F50-ките са ужасно скъпи, като тази черната е оценена на 5,5 милиона евро (кликнете на нея за подробностите и галерията).;

1995 Renault Espace F1. Представете си го, като карбонова торта с керамични спирачки и 800-конен F1 V10. А десетте свещи на агрегата, като десет… свещи за торта по повод 10-тия рожден ден на модела Espace. Машинката е 3,5-литрова с 40-клапана и модел Renault RS5 V10, сърцето на 1993 Williams-Renault V10 FW15C.

2003 Porsche Carrera GT. Колата първоначално е проектирана да се състезава в LMP класа от сезон 1999, но Porsche пренасочва усилията и финансите си в разработката на първия си SUV – Cayenne -, което лишава мотора от дом. Именно спечелените от „джипката“ средства дават свобода на марката все пак да се върне към проекта, но пригаждайки го за шосейна употреба. Концептуалната кола се приема супер добре, което води и до серийната фурия излязла точно навреме за да се опълчи на Ferrari Enzo и Merc SLR McLaren.

Моторът е базиран на 5,5-литровия V10, с който Porsche участваше в Льо Ман, но тук разпробит до 5,7 литра (5733 куб. см), машина която звучи е-по-хал-но! Нищо общо със съвременните двигатели, турбо мотори, хибридни системи или каквото искате. Максималната му мощност е 612 к.с. при 8000 об/мин, а въртящия момент – 590 Нм при 5750 об/мин. Достатъчни за много сериозна динамика. Колата е епохална дори и днес, така че си заслужава да кликенте на нея за специалния материал, който и посветихме.

Много практичен и интересен!