Отборът на страните, които обявиха забрана на дизел и бензин, се увеличава

  • Живот без ДВГ е възможен. Но дали това е най-прекият път към по-чист въздух? Живот без ДВГ е възможен. Но дали това е най-прекият път към по-чист въздух?
  • А в случай, че сте горещ привърженик на използването на умрели динозаври за гориво, ето и няколко от последните предложения на автомобилната индустрия как да го правите най-ефективно... А в случай, че сте горещ привърженик на използването на умрели динозаври за гориво, ето и няколко от последните предложения на автомобилната индустрия как да го правите най-ефективно...
  • Stelvio - все още най-бързият SUV на Ринга Stelvio - все още най-бързият SUV на Ринга
  • X3 - вдигащо много прахоляк BMW X3 - вдигащо много прахоляк BMW
  • И пак версията GTS на 718 Boxster... И пак версията GTS на 718 Boxster...

22 Oct 2017

Все повече страни и отделни градове решават да наложат забрана на движение и продажба на автомобили с двигатели с вътрешно горене в опит да намалят замърсяването на въздуха си. Тук няма да обсъждаме въпроса дали преминаването към електромобили, които се зареждат от топлоцентрали на въглища, е решението на проблема с мръсния въздух, само ще отбележим, че списъкът наистина наедря доста.

Две от най-големите страни, които вече обявиха такава забрана, са Великобритания и Франция, като и за двете засега датата е 2040 г. – след 23 години. Други смятат, че могат да се справят доста по-бързо – още след 13 години (от 2030) в Холандия ще бъде незаконно да си купите кола на бензин. Норвегия направо стряска – след осем години в страната няма да се продават двигатели с вътрешно горене - от 2025. Това става възможно, защото дори днес много от норвежците вече се ориентират към плъгини и електрически возила. Това се дължи и на сериозните финансови стимули от правителството, разбира се.

Безспорно най-голям шум напоследък се вдига около евентуалното влизане на Китай в клуба. Най-големият автомобилен пазар в света ще промени изцяло картата на автомобилната електрификация, ако окончателно приеме мярката за забрана на ДВГ от 2030 г., както се обсъжда. В големи градове като Пекин, отдавна нямат право да се движат двуколесни с бензинови двигатели. Втората по население страна на планетата – Индия – също обмисля да мине изцяло на електрически автомобили от 2030 г. Само те двете правят над 2,5 млрд. души, които няма да имат достъп до бензиновия и електрическия раздел в сайтовете на производителите.

Освен цели страни, към клуба на скъсващите с бензина и дизела можем да посочим и някои отделни градове – Париж, Мадрид, Атина и мегаполиса Мексико сити ще се лишат от коли с ауспуси от 2025 г. поне в централните си части. В Щатите засега Калифорния е най-напред в тази инициатива и се очаква също да премине изцяло на електрически превозни средства преди 2030 г.

Къде сме ние?

Все още у нас подобна инициатива изглежда далече от дори начални форми на въвеждане, а обществените дискусии са доста плахи. Забраните се люшкат от символичната за нова регистрация на коли без катализатори (каквито на практика вече почти никой не произвежда) до радикалното за мнозина да не може да се влиза в центъра на София с какъвто и да е ДВГ. България е и една от малкото страни в Европа без каквато и да е финансова помощ за клиентите, избрали да си купят нов електромобил, да не говорим за жалката инфраструктура за зареждане, неясните условия за плащане и липсата на програма за споделяне на колела. Произходът на електроенергията в зарядните станции също е доста мъгляв въпрос, като само една официално се зарежда от слънцето. Каква, смятате, трябва да е първата стъпка на София и България? 

Първородната Godzilla!