Битката на дизелите: 2008 Audi Q7 V12 TDI vs 2017 Audi SQ7

  • Галерия с 25 снимки Галерия с 25 снимки
  • Десет години еволюция на един модел Десет години еволюция на един модел
  • Аналогов или... Аналогов или...
  • ... дигитален интериор? ... дигитален интериор?
  • 1000 Нм 1000 Нм
  • 900 Нм 900 Нм
  • 6-литров V12 6-литров V12
  • 4-литров V8 4-литров V8

27 Nov 2017

В памет на отиващия в пенсия дизелов двигател, TopGear.com направи доста любопитен тест. Британците ни връщат 10 години назад, когато дизеловото гориво се смяташе от мнозина за бъдещето и за начина да се справим с разхода на гориво и високите нива на вредните емисии. През 2006 продажбите на дизели растяха постоянно, а на пистата Audi извади състезателната R10 TDI LMP1 с 5,5-литров нафтов V12 с 650 к.с. Явно по това време някой инженер от компанията се е подхлъзнал в банята си, защото му е дошла налудничавата идея да преработи въпросния чудовищен дизел и да го постави под предния капак на серийното Q7. Макар 6-литровата машина за заводската кола да е доста далечен роднина на състезателния мотор, все пак идеята идва от него. Мощността му е 500 к.с., а въртящият момент достига 1000 Нм. Това превърна Q7 в единствената серийно произвеждана кола на планетата с дванайсетцилиндров дизел.

Още малко числа: собствената маса на чудовището достига 2635 кг, средният разход е 11,3 л/100 км, а нивата на въглероден диоксид – 298 г/км. Q7 V12 TDI развива 100 км/ч за 5,5 секунди.

За сравнение съвсем новото дизелово SQ7 има два литра по-малък работен обем, 435 к.с. и 900 Нм. Цилиндрите също са с четири по-малко, което обаче сваля и масата до доста по-приемливите 2330 кг. Нищо чудно, че времето до 100 км/ч пада на 4,7 секунди.

Как се усещат при пряко сравнение? Старото момче определено има чар – пали се със завъртането на ключ (колко старомодно) и дълбоко се прокашля, докато горивото достигне до всеки от дузината цилиндри. Удивителното е, че въпреки цялата показност на модификацията и супер малкото произведени екземпляри (във Великобритания са регистрирани едва 30), двигателят е съвсем рафиниран и добре интегриран в колата. Няма вибрации при ниски обороти, нито тласъци от 6-степенния автоматик, няма замисляне от педала на газта, и тези 1000 Нм са налице да танцувате с тях доста рано.

SQ7 дърпа по-бързо, благодарение на електрическия компресор, но набере ли скорост този епичен V12, разликата в темпото е забележителна. Слава Богу налице са стандартни карбо-керамични спирачки. Скоростната кутия превключва доста рано, което отнема част от чара на звука при високи обороти, освен това в завои масата определено се усеща въпреки допълнителните настройки на окачването, но все пак говорим за почти три тона.

Точно тук SQ7 е драматично по-добър. Да, неговите близо 2,5 тона също не са шега работа, но разликата е осезаема. Вероятно заради комбинацията от завиването на четирите колела и умното окачване, същото като в Bentley Bentayga.

Там, където Q7 V12 се клати, SQ7 танцува. Където старият мечок иска почивка, новата машина сякаш копнее за още. Усещането е странно, но пристрастяващо. Мисля, че го наричат прогрес.

Но преди да заклеймим Q7 V12 като прекалено жадна, клатеща се и неразумна вещ от миналото, нека отдадем заслуженото на смелостта подобна кола изобщо да бъде допусната до пазара. Светът, разбира се, никога не е имал нужда от нея, но нима това не я прави още по-изкусителна. Вероятно най-добрият паметник на отиващата си дизелова епоха...

Първородната Godzilla!