Трите скоростни лоста на супер откачения 1983 Hurst/Olds 15th Anniversary Edition

  • Галерия с 9 снимки. Галерия с 9 снимки.

08 Dec 2018

„Hurst Lightning Rods Triple Shifter е революция в смяната на предавките“ се казва в рекламната брошура на Hurst/Olds 15th Anniversary Edition от 1983-та. Колата е базирана на Oldsmobile и е плод на сътрудничеството на GM с фирмата Hurst Performance от Пенсилвания. Сътрудничество, което „ражда“ още няколко модификации през годините, като 15th Anniversary Edition изданието от 1983-1984-та е последното и най-интересно, именно заради странната си трансмисия.

Какво представлява скоростната кутия? Тя е класически 4-степенен автоматик (Hydra-Matic 200-4R), но с възможност за ръчно включване на 1-ва и 2-ра скорост, всяка разполагаща със собствен лост. Отляво се намира лостът за избиране на една от класическите позиции за автоматика P-R-N-OD-D (тук OD-то означава ‘overdrive’), докато вдясно са настанени лостовете за 1-ва и 2-ра. Или по-точно за 2-ра и 1-ва, ако трябва да ги споменем според позицията им на отдалечаване от шофьора.

Как става превключването? Ако искате да се плъзгате нормално без да мислите за предавките, поставяте най-близкия до вас лост на позиция D и  в последстиве на OD (overdrive), когато се качите на монотонната магистрала. Другите два лоста си остават недокоснати в горните им позиции. В случаите, в които обаче искате максимално бързи смени, прибягвате до ползването на трите лоста, в определена последователност.

При възходящо превключване например започвате от най-десния лост, който бутате напред с натискане на бутона отгоре – така вкарвате 1-ва предавка. Забождате газта в пода до червените обороти, след което правите същото… със средния лост за избор на 2-ра предавка. След като тя „свърши“ стигате до най-близкия до вас лост, избирате D и евентуално OD. Низходящото превключване става по същия начин, но в обратен ред. Елементарно?

Колкото до двигателя, 1983 Hurst/Olds 15th Anniversary Edition разчита на 5-литров V8 с мощност 180 к.с. и 332 Нм. Динамиката? Ускорение от 0-100 км/ч за около 9,3 секунди, максимална скорост 182 км/ч и четвърт миля за 16,6 секунди с терминална скорост от малко под 134 км/ч. През 1983-та са произведени едва 3001 броя, всичките черни с червена ивица, а през следващата година производството скача на 3500, този път в сребристо с черно.

Много практичен и интересен!