Това е забравено и намерено BMW M1 Turbo, направено за рекорд. Имало е и версия на газ

  • Галерия с 34 снимки. Галерия с 34 снимки.
  • Ето го и проектът 'Autogas', който работи на... газ. Ето го и проектът 'Autogas', който работи на... газ.

12 Apr 2018

И по-точно 'Twin Turbo', ако на задния капак е трябвало да има адекватно на техниката означение, защото под същия са сгушени две турбини KKK. Те пълнят 6-цилиндровия редови M88/1 мотор с обем 3453 куб. см, така че той генерира 410 к.с. при 7000 об/мин. Мощността не е колосална, но нека не забравяме, че говорим за автомобил от 81-ва година, както и че базовата М1 развива 272 к.с.

Макар, че както пишат Petrolicious в супер подробния си и як материал, хора които са имали достъп до това странно BMW M1 (под достъп разбирайте са го карали), твърдят че мощността граничи с отметката 500. По всяка вероятност стойностите зависят и от конкретните настройки, но самата потентност не е толкова важна в случая, колкото историята на този супер рядък автомобил.

Този датира точно от вече споменатата 1981-ва и е част от трио за поставяне на рекорди. В основата на идеята седи австрийският автомобилен журналист и пилот Харалд Ертъл, който освен да пише е можел и да кара доста добре. През активните си години Ертъл е деен инициатор на най-различни експерименти, в това число и създаването на бързи M1-ци, като тази от снимките.

Идеята била да се направят три различни коли, едната с атмосферно пълнене, едната с турбина, а тази от снимките с две „охлювчета“ K26. Въпросната машина е разработена съвместно с немското ателие за състезателни автомобили 'Gustav Hoecker Sportwagen-Service GmbH', а аеродинамиката е изваяна с помощта на човек на име Валтер Волф, помагал също и при оформянето на Lambo Countach.

Колата с едната турбина вече не съществува, това сочат източниците на Petrolicious. Тя била унищожена още тогава, а атмосферният екземпляр, който носи сходен бодикит с този на това битурбо M1, е продадена на частен колекционер. Най-подходяща за погване на рекорда се оказва модификацията с двете турбини.

Датата е 17 октомври, годината същата тази 1981-ва. Пистата: Ера-Лесин, съоръжение, което е било секретно и което придоби световна известност, след като Bugatti подобри рекорда за скорост за сериен автомобил през 2007-ма година. Харалд се качва в това патладжанено лилаво BMW M1 и поставя рекорд възлизащ на 301,4 км/ч. Година по-късно обаче Харалд е сполетян от трагедия – самолетна катастрофа, в която той загива, но за щастие неговият син и жена оцеляват.

В последствие рекордното M1 бива продадено на бащата на Притам Бхатия, когато човекът на снимката от галерията едва на 3. Човекът обаче не е запознат с интересната история на екземплярът и така и не я разбира, до смъртта си три години след покупката на автомобила. И макар заможно, семейството на Притам обитавало скъп апартамент в британско предградие, но нямали достатъчно голям гараж за четирите си коли. Затова това култово парче от историята седяло на улицата. Тъжно.

След смъртта на г-н Бахтия старши, жена му решила да даде M1-цата в близкия автомобилен музей. Десетина години по-късно обаче той бил разтурен, след което последвал нов интересен обрат в историята на колата. Собственикът на музея се опитал да продаде част от експонатите, за щастие неуспешно. Г-н Притам получил обаждане от полицията и най-после прибрал лилавото BMW M1 на баща си в гараж, с който вече разполагал.

Определено доста интересна история с доста странен развой и вероятно с още доста подробности. Пълният материал на английски може да намерите в Petrolicius.com, където пише и за експерименталната M1 Autogas (на газ, абсолютно сериозно), както и за историята на самия Харалд Ертъл. Разгелдайте галерията, след което кликнете на това червено M1, което наскоро бе открито и реставрирано до съвършенство.

Много практичен и интересен!