Защо Alpina не е точно тунинг компания. И защо обичаме продуктите ѝ толкова...

  • Галерия с над 20 впечатляващи произведения на Alpina Галерия с над 20 впечатляващи произведения на Alpina
  • Легендарното лого остава непроменено от 1967 г. Легендарното лого остава непроменено от 1967 г.

23 Apr 2018

Какво знаете за леко извратеното алтер его на BMW, наречено Alpina? Вероятно не толкова, колкото си мислите...

Като за начало, ако си мислите, че е просто още една тунинг компания, грешите… Alpina Burkard Bovensiepen GmbH & Co. KG или Alpina Automobiles всъщност е отделен производител, признат от забележително стриктното германско транспортно министерство. Причината е, че Alpina работи съвсем тясно с BMW - колите слизат от една поточна линия и са буквално интегрирани в производствения цикъл, а не предлагат т.нар. aftermarket решения. Например Alpina B7 се произвежда в Динголфинг заедно със стандартното Серия 7. Което вероятно е неприятно за хората от отдел M, като се има предвид, че B7 се възприема масово за алтернатива на несъществуващото M7.

По-правилно е да кажем, че Alpina е внедрена в производствената структура на BMW, отколкото, че е дъщерно дружество. И при това историята на партньорството им е доста стара.

Смешно е, но в началото Alpina е правила пишещи машини. Само че не е била много добра в това и през 1965 Буркард Бовензипен, член на индустриалната фамилия Бовензипен, създава Alpina такава, каквато я познаваме и обичаме. В началото работата му се ограничава до преправяне на карбуратори и цилиндрови глави - особено карбуратори Weber. Логото, което познавате и до днес, се ражда през 1967 г. Следва сериозен успех в моторните спортове, и то доста сериозен: Alpina се грижи за успехите на BMW в планинските изкачвания, европейския шампионат за туристически автомобили и “24-те часа на Спа” през 1970 - състезателна основа, която обикновено е добре дошла за разработване на серийни модели.

Alpina тунингова и тунингова наред - от E21 320 с едва 122 к.с. в средата на 70-те до B6 2.8, което няма повод да се притеснява от M3, базиран на E21 323i - 215 к.с. са си доста през 1981 г. И да не забравяме легендарните дизели на BMW.

Компанията тунингова почти всеки модел на BMW от 70-те до днес, като добавя мощност и динамика, но винаги остава много много скромна, а колите - супер шофьорски ориентирани. Това отличава една компания, която знае, че преследването на още и още коне не е единственото условие една кола да бъде направена бърза. Разбира се и Alpina има детайли, в които си позволява да кокетничи - забележителните 20-инчови колела с безброй спици и синият цвят Alpina са запазени марки за тази леко подценявана фирма. В общи линии истинската Alpina си остава по-скоро кола за ентусиасти и познавачи, а не за мачовци.

Любимата ни Alpina? Може би ранен 3.0 CS или B7 Turbo Coupe E24 635CSi от края на 80-те? А вашата!?

 

Първородната Godzilla!