Защо Alpina не е точно тунинг компания. И защо обичаме продуктите ѝ толкова...
Какво знаете за леко извратеното алтер его на BMW, наречено Alpina? Вероятно не толкова, колкото си мислите...
Като за начало, ако си мислите, че е просто още една тунинг компания, грешите… Alpina Burkard Bovensiepen GmbH & Co. KG или Alpina Automobiles всъщност е отделен производител, признат от забележително стриктното германско транспортно министерство. Причината е, че Alpina работи съвсем тясно с BMW - колите слизат от една поточна линия и са буквално интегрирани в производствения цикъл, а не предлагат т.нар. aftermarket решения. Например Alpina B7 се произвежда в Динголфинг заедно със стандартното Серия 7. Което вероятно е неприятно за хората от отдел M, като се има предвид, че B7 се възприема масово за алтернатива на несъществуващото M7.
По-правилно е да кажем, че Alpina е внедрена в производствената структура на BMW, отколкото, че е дъщерно дружество. И при това историята на партньорството им е доста стара.
Смешно е, но в началото Alpina е правила пишещи машини. Само че не е била много добра в това и през 1965 Буркард Бовензипен, член на индустриалната фамилия Бовензипен, създава Alpina такава, каквато я познаваме и обичаме. В началото работата му се ограничава до преправяне на карбуратори и цилиндрови глави - особено карбуратори Weber. Логото, което познавате и до днес, се ражда през 1967 г. Следва сериозен успех в моторните спортове, и то доста сериозен: Alpina се грижи за успехите на BMW в планинските изкачвания, европейския шампионат за туристически автомобили и “24-те часа на Спа” през 1970 - състезателна основа, която обикновено е добре дошла за разработване на серийни модели.
Alpina тунингова и тунингова наред - от E21 320 с едва 122 к.с. в средата на 70-те до B6 2.8, което няма повод да се притеснява от M3, базиран на E21 323i - 215 к.с. са си доста през 1981 г. И да не забравяме легендарните дизели на BMW.
Компанията тунингова почти всеки модел на BMW от 70-те до днес, като добавя мощност и динамика, но винаги остава много много скромна, а колите - супер шофьорски ориентирани. Това отличава една компания, която знае, че преследването на още и още коне не е единственото условие една кола да бъде направена бърза. Разбира се и Alpina има детайли, в които си позволява да кокетничи - забележителните 20-инчови колела с безброй спици и синият цвят Alpina са запазени марки за тази леко подценявана фирма. В общи линии истинската Alpina си остава по-скоро кола за ентусиасти и познавачи, а не за мачовци.
Любимата ни Alpina? Може би ранен 3.0 CS или B7 Turbo Coupe E24 635CSi от края на 80-те? А вашата!?