Карахме новия Ford Transit със 170 коня и повече въздух в товарния отсек, отколкото дишаме за 24 часа
Според проучване на Калифорнийската агенция за опазване на околната среда (кликнете на оранжевото название за да видите точните данни), човек консумира по около 8 литра въздух за минута, в седнало положение. Това означава по 480 литра на час или 11 520 за 24 часа. Тоест, 11,5 кубика въздух на денонощие или с почти 1 кубик по-малко, отколкото е обемът на товарното пространство на нашия Ford Transit – 12,4 куб. метра… Доста полезна информация, нали?
Започваме с това сравнение, защото повечето хора, като нас, които не си изкарват хляба с превозване на товари, не са много наясно колко точно голямо е едно товарно пространство, четейки само данните. За допълнително уточнение, че кажем, че нашият тестови Ford Transit Van е с единична кабина с 3 места, средно дълга база, по-високия покрив и дължина от над 5,5 метра, побира не по-малко от 4 европалета. Така, че не е изненада, че събра велосипед без никакви проблеми.
Целта на теста? Превозване на доста багаж през почти цяла България (ок. 1000 км курс) и тестване на най-голямото превозно средство, което сме карали за Dizzy. А защо избрахме бял Transit? Ами, защото Ford продължава да бъде най-продаваният ван в Европа, както и на 2-ро място по популярност в света, за всички времена. От 1965-та насам, Ford са продали над 8,4 милиона броя Transit, който, ако се наредят един зад друг, ще образуват пръстен около любимата ни планета.
На първо място е VW Transporter, който дебютира по-рано, през 50-те, като доста показателен ход за качествата на Transit е сключеното съвсем наскоро споразумение между Volkswagen Group и Ford, според което двете компании ще разработват съвместно лекотоварни автомобили, като по-големите модели (като Transit), ще са отговорност на Ford.
Но, защо Transit се продава, като топъл хляб? Причините са основно две: първата, огромното разнообразие от варианти на работния автомобил, и второ: лекотата с която всеки от тях може да бъде доработен за да изпълнява специфични дейности. Един бърз поглед към актуалния каталог (кликнете тук или на снимката най-долу), ще обясни какво точно имаме предвид.
Нашият тестови бус е в най-мощното изпълнение на новия 2-литров EcoBlue дизел, който тук развива 170 к.с. и 405 Нм, скоростната кутия е 6-степенна механична (предлага се и 6-ст. автомат), а предаването е задно. Тяга, която е достатъчна за транспортиране на товари с маса дo малко над 1,1 тона, като новият Transit е снабден и със система оптимизираща потеглянето. Електроника контролира процеса в зависимост от степента на натовареност, което води до намаляване на разхода на гориво и до по-малко стрес за ключови възли от задвижването.
Разхода? Ford дават 6,9 за този мотор, като разбира се той зависи от конкретната каросерия. Нашата е с по-високия таван и челно стъкло, което те кара да се чувстваш… навън. Огромно е, като нашия бус е снабден и с подгрев на стъклото, какъвто сме свикнали да виждаме в Range Rover. Градско засякохме около 8,5 на сто с празна каросерия, а резултатът от близо 1000-килоетровото ни пътуване бе 10, като имате предвид, че бусът без проблем поддържа 140 на магистралата.
Усещането при шофиране? Като при лека кола. Като при доста голяма и висока лека кола. За щастие нашата версия е с парктроник отзад и отпред (серийно при нивото на оборудване Trend), който е супер полезен при дължина 5,5 метра и липсата на вътрешно огледало в купето. Страничните обаче са двусекционни, като долните значително улесняват маневрирането. Круиз контролът също е сериен за Trend (може да се ъпгрейдне до адаптивен), Bluetooth свързаността, автоматичните фарове, въобще, Transit е снабден с всичко необходимо за един максимално удобен дълъг престой в кабината, какъвто несъмнено ще имат повечето му шофьори. Особено полезна е и системата за потегляне по наклон, а за безопасността помага тази за защита при преобръщане, при резки маневри. Нещо, което е добре да имате, когато карате автомобил с височина от над 2,4 метра.
Заключението? Над половин вековния опит на Ford с Transit си личи по, нека я наречем, лекотата, с която се живее с модела. Всичко е там, където очаквате, товарното пространство предлага множество точки за закрепяне на ремъци, като е и доста пригодно за модифициране. Модифициране в кемпер например, в какъвто ни се искаше да го превърнем след, като разтоварихме багажа.
Текст и фотография: Иван Монев