Карахме новия Ford Transit със 170 коня и повече въздух в товарния отсек, отколкото дишаме за 24 часа


14 Feb 2019

Според проучване на Калифорнийската агенция за опазване на околната среда (кликнете на оранжевото название за да видите точните данни), човек консумира по около 8 литра въздух за минута, в седнало положение. Това означава по 480 литра на час или 11 520 за 24 часа. Тоест, 11,5 кубика въздух на денонощие или с почти 1 кубик по-малко, отколкото е обемът на товарното пространство на нашия Ford Transit – 12,4 куб. метра… Доста полезна информация, нали?

Започваме с това сравнение, защото повечето хора, като нас, които не си изкарват хляба с превозване на товари, не са много наясно колко точно голямо е едно товарно пространство, четейки само данните. За допълнително уточнение, че кажем, че нашият тестови Ford Transit Van е с единична кабина с 3 места, средно дълга база, по-високия покрив и дължина от над 5,5 метра, побира не по-малко от 4 европалета. Така, че не е изненада, че събра велосипед без никакви проблеми.

Целта на теста? Превозване на доста багаж през почти цяла България (ок. 1000 км курс) и тестване на най-голямото превозно средство, което сме карали за Dizzy. А защо избрахме бял Transit? Ами, защото Ford продължава да бъде най-продаваният ван в Европа, както и на 2-ро място по популярност в света, за всички времена. От 1965-та насам, Ford са продали над 8,4 милиона броя Transit, който, ако се наредят един зад друг, ще образуват пръстен около любимата ни планета.

На първо място е VW Transporter, който дебютира по-рано, през 50-те, като доста показателен ход за качествата на Transit е сключеното съвсем наскоро споразумение между Volkswagen Group и Ford, според което двете компании ще разработват съвместно лекотоварни автомобили, като по-големите модели (като Transit), ще са отговорност на Ford.

Но, защо Transit се продава, като топъл хляб? Причините са основно две: първата, огромното разнообразие от варианти на работния автомобил, и второ: лекотата с която всеки от тях може да бъде доработен за да изпълнява специфични дейности. Един бърз поглед към актуалния каталог (кликнете тук или на снимката най-долу), ще обясни какво точно имаме предвид.

Нашият тестови бус е в най-мощното изпълнение на новия 2-литров EcoBlue дизел, който тук развива 170 к.с. и 405 Нм, скоростната кутия е 6-степенна механична (предлага се и 6-ст. автомат), а предаването е задно. Тяга, която е достатъчна за транспортиране на товари с маса дo малко над 1,1 тона, като новият Transit е снабден и със система оптимизираща потеглянето. Електроника контролира процеса в зависимост от степента на натовареност, което води до намаляване на разхода на гориво и до по-малко стрес за ключови възли от задвижването.

Разхода? Ford дават 6,9 за този мотор, като разбира се той зависи от конкретната каросерия. Нашата е с по-високия таван и челно стъкло, което те кара да се чувстваш… навън. Огромно е, като нашия бус е снабден и с подгрев на стъклото, какъвто сме свикнали да виждаме в Range Rover. Градско засякохме около 8,5 на сто с празна каросерия, а резултатът от близо 1000-килоетровото ни пътуване бе 10, като имате предвид, че бусът без проблем поддържа 140 на магистралата.

Усещането при шофиране? Като при лека кола. Като при доста голяма и висока лека кола. За щастие нашата версия е с парктроник отзад и отпред (серийно при нивото на оборудване Trend), който е супер полезен при дължина 5,5 метра и липсата на вътрешно огледало в купето. Страничните обаче са двусекционни, като долните значително улесняват маневрирането. Круиз контролът също е сериен за Trend (може да се ъпгрейдне до адаптивен), Bluetooth свързаността, автоматичните фарове, въобще, Transit е снабден с всичко необходимо за един максимално удобен дълъг престой в кабината, какъвто несъмнено ще имат повечето му шофьори. Особено полезна е и системата за потегляне по наклон, а за безопасността помага тази за защита при преобръщане, при резки маневри. Нещо, което е добре да имате, когато карате автомобил с височина от над 2,4 метра.

Заключението? Над половин вековния опит на Ford с Transit си личи по, нека я наречем, лекотата, с която се живее с модела. Всичко е там, където очаквате, товарното пространство предлага множество точки за закрепяне на ремъци, като е и доста пригодно за модифициране. Модифициране в кемпер например, в какъвто ни се искаше да го превърнем след, като разтоварихме багажа.

Текст и фотография: Иван Монев

 

Сбогом V10!