Това е умно: Audi казва на шофьора с колко да кара, за да хване зелен светофар

  • Това е умно: Audi казва на шофьора с колко да кара, за да хване зелен светофар

21 Feb 2019

На фона на повсеместната мания по автономност понякога забравяме за простичките неща, с които автомобилите биха могли да направят живота ни по-приятен. Помните ли онези табели по светофарите, които показваха с каква скорост да караме, за да “хванем” следващото зелено? Не можем ли да използваме интелигентността на съвременните коли, за да хванем “зелената вълна” на няколко поредни светофара? Ура, това е възможно и Audi обяснява как става със система, наречена GLOSA.

Хубавото е, че въпросната система е реалност. Лошото - че изисква известно капиталовложение и от общините, които да оборудват светофарите с умни технологии. Предвид справянето им с дупките и новите завидно глупави “умни” светофари в София, по-добре засега забравете да я видим на живо у нас. Поне засега.

И все пак какво представлява GLOSA? Абревиатурата идва от Green Light Optimized Speed Advisory (адекватен превод би било нещо като Съветник за съобразяване на скоростта спрямо зелените светлини) и се базира върху идеята за  технологиите “кола към инфраструктура” (Vehicle to Infrastructure, V2I), за да “общува” със светофарите. GLOSA взема предвид разположението на вашето Audi, скоростта му, задръстването и колко време остава до червен светофар. Системата съответно знае ограниченията на скоростта и ви съобщава с точно колко да се движите, за да хванете зелената вълна.

GLOSA работи с повечето нови Audi-та (произведени от 2017 насам) и вече си комуникира с около 4700 светофара в различни градове в Щатите.

Засега Audi я предлага в пакета Audi Connect Prime (около 35 долара на месец в Щатите), който предлага и някои други навигационни глезотии, а също приложение за смартфона, което от разстояние да ви казва колко градуса е в интериора, кога трябва да си смените маслото и каква е цената на литър от скъпоценната течност в богато заредения сайт avtochastionline24.bg, примерно.

Плановете са GLOSA да стане част от оборудването на всяко ново Audi по целия свят, стига инфраструктурата да го позволява. На по-късен етап системата ще може да прецени дали да изключи двигателя със системата старт/стоп или престоят ви на светофара ще е прекалено кратък, за да го прави.

В подкрепа на смисъла от подобна система Audi изчислява, че само в Щатите средностатистическият шофьор губи 300 часа годишно в чакане на червен светофар. Това е много време и макар голяма част от това чакане да протича в задръствания, новата система има потенциал.

 

Лукс от Китай!