10 години Porsche Panamera: спортен автомобил, луксозен седан, хибриден пионер

  • Галерия с 8 снимки на Panamera Галерия с 8 снимки на Panamera

08 May 2019

Преди десет години Porsche навлезе в нов сегмент на пазара. С Panamera производителят на спортни автомобили представи първия си Gran Turismo модел през април 2009 г. Като никой друг автомобил в луксозния клас, този модел съчетава динамиката, която може да се очаква от спортен автомобил, с лукса и функционалността на пътнически седан. Първоначално Porsche планира производство на 20 000 броя на година, но Panamera отдавна надхвърли всички очаквания: досега са доставени над 235 000 автомобила.

„Като технологична платформа за иновации, които впоследствие биват прехвърлени и на други модели, Panamera изигра важна роля в оформянето на последните десет години от историята на марката“, обяснява Михаел Щайнер, тогавашният първи вицепрезидент на продуктовата линия, днес член на Изпълнителния съвет за проучване и разработки. „С високопроизводителните си хибридни варианти сега моделът е преди всичко новатор в електромобилността на Porsche.“ Настоящото второ поколение на модела се произвежда изцяло в завода на Porsche в Лайпциг и се предлага в три варианта за каросерия. Томас Фримут е вицепрезидент на продуктовата линия от май 2018 г.

Първият четириместен прототип на Porsche, базиран на 356

Porsche за четирима - през над 70-годишната история на компанията инженерите на Porsche постоянно се връщат към тази идея. През 50-те години на ХХ век те разработват удобен четириместен автомобил, базиран на 356. Type 530 има удължено междуосие, по-големи врати и повдигнат покрив отзад. Следват други, включително прототип с четири врати, базиран на 911, и през 80-те - удължени варианти на 928. Фери Порше използва един от тези като личен автомобил. През 1988 г. Porsche прави нов опит с Type 989: купето с четири врати предлага пространство за две цели седалки отзад. Задвижващата мощност се осигурява от предно разположен двигател V8. Елементи от дизайна на 989 по-късно са използвани в 911 от поколение 993. Като всички подобни концепции преди него обаче 989 остава прототип. По икономически причини разработването е спряно в началото на 1992 г.

Mirage, Meteor и Phantom: зелена светлина за Panamera

В началото на новото хилядолетие Porsche провежда пазарни проучвания, анализира конкуренцията и решава да разработи хечбек с четири врати. Навлизането в луксозния клас до голяма степен е желание на тогавашния председател на Изпълнителния съвет, Венделин Вийдекинг. В спецификациите са включени изключителна динамика на задвижване, щедро пространство и характерен за Porsche външен вид. Михаел Мауер, вицепрезидент Стил, Porsche, добавя: „Искахме да конструираме четириместен спортен автомобил със скосена покривна линия, голяма задна врата и хечбек. В процеса на дизайн се появиха три концепции - Mirage, Meteor и Phantom. Последвалият производствен модел имаше най-много общо с атлетично изглеждащия Mirage. В края на краищата бяха използвани елементи и от трите варианта и бе избрано ново име: Panamera, вдъхновено от мексиканското състезание по издръжливост Carrera Panamericana.“

Нависоко в Шанхай: световна премиера в асансьор

Първата официална поява на Panamera на 19 април 2009 г. е впечатляваща: Porsche кани медии от цял свят на пресконференция на 94-тия етаж на Световния финансов център в Шанхай. Panamera бива вкарана във вертикално положение в товарен асансьор чрез специално конструирана стойка. Това отнема на 60-те души от екипа няколко часа и само 1 минута, за да се изкачи асансьорът на 400 метра.

Първият модел Panamera – наричан вътрешно G1 – задава стандарти в своя клас, благодарение на съчетанието от спортно усещане и комфорт. Той е пълен с иновации: за първи път производствен модел от луксозния клас се предлага с трансмисия и start-stop система. Топ моделът Panamera Turbo също така въвежда въздушно окачване с допълнителен въздушен обем при поискване, както и регулируем, удължаващ се до различни размери заден спойлер. Моделът Gran Turismo задава посоката за всички други моделни линии на Porsche с новия си дисплей и оперативна концепция.

Моделната гама нараства бързо и устойчиво, достигайки до гама двигатели, обхващаща мощност от 250 до 550 к.с., с бензиново, дизелово или хибридно задвижване, както и задвижване на задните и на всички колела. В началото двигателите V6 и V8 с въздушно охлаждане са налични с 6-степенна механична трансмисия. Повечето клиенти избират 7-степенната трансмисия с двоен съединител (PDK) на Porsche. Дизеловото и хибридното задвижване се предлагат в съчетание с 8-степенна автоматична трансмисия.

Вариантът Executive с удължено междуосие - главно за китайски клиенти - се появява като част от обновяването през 2013 г. Двигателите стават по-мощни, развивайки до 570 к.с. Panamera е от огромно значение за Porsche: Моделът Gran Turismo установява марката в нов пазарен сегмент и спомага за твърдото й налагане на стабилно растящия китайски пазар.

Изцяло нов: второто поколение на модела от 2016 година нататък

Разработката на второто поколение Panamera (G2) има множество посоки: в допълнение към модела Gran Turismo със стандартно и удължено междуосие е разработен трети вариант върху същата платформа: Sport Turismo. От 2017 г. авангардният му дизайн и концепция за каросерия внасят повече функционалност в луксозния клас автомобили. Concept Sport Turismo бе представен за първи път на Автосалона в Париж през 2012 г. Грабващата вниманието концепция бе предшественик на второто поколение Panamera, което отбеляза световната си премиера на 28 юни 2016 г.

G2 е още по-спортен и елегантен, но със същото щедро пространство: покривната линия спада по-рано, задната част има лека противоположна извивка, хоризонталните задни светлини подчертават идентичността на марката. Спортната каросерия отново приютява редица иновации, включително нов, дигитализиран дисплей и оперативна концепция. Благодарение на системи на шасито като трикамерното въздушно окачване, кормилното управление на задната ос и електромеханичната система за стабилизация PDCC Sport, Panamera е в свои води и на улицата, и на пистата. Доказателство за това е обиколката на Нюрбургринг-Нордшлайфе за 7:38 минути, направена от заводския пилот на Porsche Ларс Керн в стандартен автомобил Panamera Turbo. Цялата гама двигатели е оптимизирана, а мощността им е увеличена: в гамата са включени нови двигатели, а трансмисията вече е 8-степенна PDK. Обхватът на мощност започва от 330 к.с., днес топ моделът е plug-in хибрид с 680 к.с.

Хибридни модели със стратегия за усилване като при суперавтомобил

Porsche полага основите на електромобилността с Panamera през 2011 г. Като първия паралелен пълен хибрид в луксозния клас Panamera S Hybrid е най-икономичният автомобил Porsche досега въпреки мощността си от 380 к.с. Две години по-късно Panamera S E-Hybrid отново поведе в сегмента като първия в света plug-in хибрид - с 416 к.с. и изцяло електрически пробег от 36 километра. Във второто поколение Panamera Porsche включва електрическа динамика във всички варианти на модела: стратегията за усилване, адаптирана от суперавтомобила 918 Spyder, позволява динамика, обикновено свързвана със спортните автомобили, но съчетана с висока икономичност - и в Panamera 4 E-Hybrid с 462 к.с., и в топ модела Panamera Turbo S E-Hybrid с мощност 680 к.с.

„С G2 успяхме да пренесем хибридната стратегия, ориентирана към динамиката, от 918 Spyder в луксозния сегмент“, казва Гернот Дьолнер, вицепрезидент Продуктова линия Panamera от 2011 до 2018, който днес отговаря за разработката на продуктови концепции в Porsche. Тази стратегия е добре приета от клиентите: през 2018 г. 67% от всички версии на Panamera, доставени в Европа, имат хибридно задвижване.

Прес съобщение от Porsche Center Sofia

Първородната Godzilla!