Карахме Yamaha Niken: извънземният мотоциклет с три колела
Прилича на пришълец. На луноход, на нещо, което не е от тази планета. Това беше първото, което ни мина през главата, когато миналата година видяхме снимките на току-що излязлата тогава Yamaha Niken.
Сега обаче моторът дойде в България, за едва няколко дни, а ние успяхме да го „откраднем“ за… няколко дни. За един уикенд, в който да разберем що за животно е този мотоциклет.
Какво представлява Yamaha Niken? Мотоциклет с две предни колела, по-малки (15-инчови) от тези на стандартен нейкед, окачени на настройващи се колове и доста сложна лостова система – Leaning Multi-Wheel шаси или LMW. Двигателят е същата CP3-ка, като на MT-09: 847 куб. см, 115 к.с. при 10 000 об/мин и 88 Нм при 8500 об/мин.
Вероятно е по-тежък? Да, сложната LMW система няма как да не добавя маса. Niken тежи 263 кг, което е с точно 70 кг повече от MT-09 SP. Тоест, Niken тежи колкото голям адвенчър байк, но също знаем, че и 500-600-кубиковите макси скутери тежат по около четвърт тон, така че е важно не само колко е, а как се усеща тази маса.
Как се усеща при каране? Най-голямата изненада е, че не се усеща, като триколка, а като нормален мотоциклет. Когато седите на байка реално не виждате предните колела, поради широката предница, което допълнително ви кара да мислите, че управлявате класически мотор. Усещането при въртене на кормилото е учудващо натурално, а бонусът от двете контактни точки отпред, е че получавате супер стабилно водене в завой, когато прегазите неравност. Което у нас се случва доста често. Държите се сякаш от някаква магическа сила, а съзнанието ви се успокоява, че петното от антифриз няма задължително да ви прати отвъд мантинелата.
Добре, но тези две предни колела имат някаква граница на накланяне? Да, от Yamaha казват, че може спокойно да „лягате“ до 45 градуса, а при 50 външното на завоя колело се отлепя от асфалта. Което не води до падане, а до доста ефектно изписване на завоя. Но ако питате дали може да пускате колена, да, можете, както и да търкате степенките.
Какви са минусите? Добавената маса определено би отблъснала някои потенциални купувачи, но пък с нея моторът държи курса доста уверено. Резките смени на посоката са по-бавни от тези на нейкед с по-лека единична предница, но това се налага при доста остри и бързи последователни завой. Изписването на по-отворени криви е супер лесно и байкът сам налага приятното темпо, на което е способен. Също, доста по-високото сцепление отпред означава, че отзад може да останете без такова доста по-скоро, особено на мокро. Което обаче може да се приеме и като забавен елемент. Цената също може да се изтъкне, като минус, ако я сравним с тази на MT-09 SP. Niken струва 29 хил. лв., а въпросният байк е с около 10 хил. по-малко. Но, все пак, като имаме предвид технологиите вложени в Niken и огромния разход по разработката на тази уникална концепция, 30k не ни се струват толкова много.
Какви са плюсовете? На първо място, супер стабилната предница. Нито един спортен мотоциклет не „игнорира“ неравностите в завой, така както въздушно/хидравличната LMW система с две вилки на Niken. Байкът създава сериозна увереност и значително намалява шанса от поднасяне на предницата, което е доста приятно да знаете, особено за нашата българска пътна обстановка. С този мотор почти всеки може да влезе уверено в завой, без да сгреши така, че в последствие да трябва да ремонтира машината или себе си.
Защитата от вятъра също е доста добра, като може да поръчате и по-голяма слюда от тази на тестовия ни байк. Двигателят е супер пъргав и се един Akrapovič ще може да се насладите на прекрасните тонове на редовата 3-ка. Имате богато серийно оборудване, включващо тракшън контрол с два режима на работа (изключващ се), ABS, шифтър, 3 режима на каране и вилка с…, прощавайте, вилки с пълните настройки. Отзад също може да настройвате окачването, а позицията на седене е изключително удобна.
И накрая, но не на последно място, начинът по който изглежда Yamaha Niken и по който реагират околните. Всички зяпат мотора с отворена уста, сочат го с пръст и се усмихват. Отдавна не бяхме карали машина, която да предизвиква подобни емоции у хората. Което неминуемо предизвиква усмивка и у нас.
Заключението. Странникът, извънземното, Niken. Yamaha заслужава похвала за две неща: първо, затова, че имат смелостта да пуснат в серийно производство байк с толкова смела концепция, и второ, тази предница е истинско инженерно постижение. Ясно е, че моторът ще поляризира мненията, но ние съветваме всеки, които има някакви предразсъдъци, просто да го тества. Ако намери начин обаче, защото за съжаление у нас това е трудно начинание.
Niken не е толкова хипер пъргавият покорител на завой, а по-скоро прекрасен спортно-туристически мотоциклет, изписващ завоите с увереност, неприсъща за никоя друга машина. Сложната и готина система на окачване с ве колела може да добавя маса и да взима леко от динамиката на управление при супер резки смени на посоката, но тя добавя сериозна доза сигурност и доставя удоволствие. Визията също е страхотна, а реакциите на хората ни радват. А в крайна сметка, точно това трябва да прави един мотор – да доставя удоволствие и радост. Респект към Yamaha.
Текст: Иван Монев; Фотография: Иван Монев; Константин Макавеев.