Какво се случва при автономните автомобили днес?


02 Jul 2019

Текста по-долу и яката галерия към него получихме от приятеля на DizzyRiders.bg Станислав Панев. Той беше един от малцината българи, имали щастието да разгледат тазгодишното издание на Международната научна конференция по компютърно зрение (CVPR – Computer Vision and Pattern Recognition), която се проведе в Лонг Бийч, Калифорния, САЩ. Приятно четене и разглеждане!

Навярно повечето от нас вече сме срещали израза „автономен автомобил“ или пък сме чели как изкуственият интелект скоро ще замени човека в многобройни области от нашето ежедневие, включително и в шофирането. Това неизбежно поражда многобройни дискусии, тъй като за съвременния човек придвижването е неизменна част от живота. Едва ли има много хора, които биха останали безучастни по темата. Ето защо, ще се опитаме да хвърлим малко светлина по този въпрос.

Автономността при автомобилите е дефинирана от SAE (Society of Automotive Engineers – Общество на Автомобилните Инженери) в 6 нива – от ниво 0 (автомобилът изцяло се управлява от човека) до ниво 5 (пълна автономност на превозното средство, която покрива всички възможни пътни сценарии и е абсолютно независима от човека). Автомобилите от IV и V ниво са все още в етап на интензивно разработване и тестване. Причините за това са многобройни, както чисто технически и инженерни, така и морално-правни. Например, независимо, че V ниво не изисква наличието на човек водач, федералните норми в САЩ задължават тези автомобили да бъдат винаги под постоянното наблюдение на човек оператор, който да има възможност да поеме контрола по всяко време. Tesla официално заяви, че предлага пакет за напълно автономен автомобил от V ниво. За сравнение автопилотът на Tesla е от ниво II-III на автономност.

На тазгодишното издание на международната научна конференция по компютърно зрение (CVPR – Computer Vision and Pattern Recognition), което се проведе в САЩ (Лонг Бийч, Калифорния) можеха да се видят щандовете както на някои от най-известните автомобилни и технологични гиганти (Toyota/Lexus, Mercedes, Tesla, Waymo/Google, Uber, DiDi, Cruise/GM, Lyft и др.), така и на многобройни стартъп компании (Argo, Nuro, Pony, Zoox и др.), развиващи технологиите за автономните автомобили.

Относно начина на работа на автономните коли, най-просто казано системата им с изкуствен интелект разполага с различни сензори, които извличат данни от заобикалящата среда. Тези данни се подават към централно устройство, което ги обработва и на базата на тях взима решения за управлението на превозното средство, използвайки сложни компютърни алгоритми. Използват следните често срещани видове сензори: видео камери, LIDAR-и (лазерни многоточкови далекомери), радари и ултразвукови сензори, IMU (инерциални измервателни устройства) и др. Обикновено колите са оборудвани с комбинация от множество сензори от различни типове, тъй като отделните сензори работят при различни условия, а и често тяхната функция се дублира за повишаване на сигурността.

На снимките, могат лесно да бъдат забелязани допълнителните сензори върху автономните прототипи. Най-често върху покрива на купето се монтира модул, в който са интегрирани повечето сензори. Дизайнерите, често прибягват и до монтиране на сензори в предната решетка, броните или ниско отстрани на автомобилите. Това уплътнява зрителното поле на системата и повишава сигурността.

Нямаше как това изложение да мине без участието на Tesla. В залата беше изложен техният Roadster 2.0, който ще излезе в продажба през следващата година. Изваяните му форми привличаха погледите дори и на най-незаинтересованите посетители. Този автомобил е оптимизиран за възможно най-добро представяне на пътя, като странични огледала липсват. Разбира се водачите ще могат да виждат назад чрез камерите, поставени в двата въздуховода зад предните гуми. Вътрешността на автомобила се характеризира със стил и минимализъм. Таблото няма никакви индикатори и бутони, освен тънък дисплей зад кормилото и характерния голям сензорен екран отдясно на водача. По спецификации автомобилът ускорява от 0 до 60 мили в час (от 0 до 96,6 км/ч) за зашеметяващите 1,9 секунди, а максималната достижима скорост е над 250 мили в час (402 км/ч).

Автомобилите на Tesla са известни с това, че не разчитат на сензори от тип LIDAR. Илон Мъск нееднократно е изразявал негативното си мнение към тях, като е пояснявал, че колите Tesla разчитат главно на видео камери, радари и ултразвукови сензори. Това вероятно е продиктувано от факта, че LIDAR сензорите обикновено съдържат движещи се части, сравнително скъпи са, имат ниска честота на опресняване. За сметка на това измерванията, които правят са доста точни и са независими от осветеността на средата. За сравнение, видео камерите винаги имат нужда от някакъв източник на светлина, за да работят нормално.

Фенове сме! A вие?