Tesla Model S срещу Porsche Taycan: всички важни параметри

  • Галерия с 25 снимки. Галерия с 25 снимки.

09 Sep 2019

Porsche Taycan, първият изцяло електрически модел на марката. Колата бе представена преди броени дни, а новината и техническите параметри на Taycan Тurbo и Taycan Turbo S, обиколиха планетата по-бързо, отколкото автомобилът вдига 0-100. Защото, както знаем, когато Porsche прави нещо, го прави както трябва и защото мнозина очакваха това да бъде най-добрият електрически спортен автомобил досега.

Освен Илон Мъск. Геният зад Tesla Motors, който още през 2012-та показа на света, че една електрическа кола може да бъде красива, функционална и доста бърза. Тогава видяхме за пръв път серийния вариант на Tesla Model S, която през 2016-та получи и версия P100D – най-бързата модификация, разполагаща с двойно предаване и с най-голямата батерия в гамата.

Малко след представянето на Taycan, Мъск пусна в Instagram инфографика с важни параметри на двата автомобила, демонстрирайки превъзходството на Model S над чисто новата немска машина. Действие което, само по себе си, предизвика множество коментари. И именно затова от Dizzy решихме да напрвим това сравнение, на база всички официалнии данни от двете марки, като използваме и по-познатите за нас европейците мерни едини.

Максимален теоретичен пробег. Това е може би най-важната характеристика на всяко електрическо превозно средство, или поне този на който се обръща най-голямо внимание.

Porsche пуска Taycan в две версии, Turbo, за която дават до 450 км пробег с едно зареждане, и по-мощната Turbo S – с 412 км. Tesla от своя страна дават 555 км (345 мили) за най-способната версия P100D на Model S (Performance), в графиката разпространена в Instagram. В сайта на Tesla обаче пише 590 км за Performance версията, която е с по-мощен заден ел. мотор и 610 км за ‘Long Range’ изпълнението на 100D, измерени по WLTP протокола.

Време и параметри за зареждане. Логично, освен колко далеч може да отидете с едно зареждане, е важно и колко време след това кабелът ще трябва да стърчи от колата ви. Тази точка, заедно с горната, е една от най-заплетените, поради огромното количество фактори, от които зависи.

Тук колите на Porsche са с предимство, благодарение на 800-волтовата архитектура на ел. системата си – първата в серийно производство, докато Tesla разчита на 400-волтово напрежение. Taycan може да ползва правотокови зарядни станции с мощност до 270 кВт (голяма рядкост), позволяващи запълване на на 80% от капацитета на 93,4-киловат-часовата батерия за под 23 минути. За 5 минути същата мощност може да „качи ток” за пробег от 100 км, допълват немците. От Цуфенхаузен все още не са разпространили пълните (традиционно за Porsche педантично детайлни) технически характеристики, от които да разберем времената за зареждане при други мощности на източника. За сега пишат само, че колите могат да се включват и към променлив ток вкъщи, при мощност на зарядното от 11 кВт.

Най-бързият вариант да заредите Tesla е на т.н. Tesla Supercharger станция, която предлага мощност от 150 кВт и време за зареждане на батерията с капацитет 100 кВтч (реално използваеми от нея 95 кВтч) до 100% за около 42 минути. Най-новата и мощна версия на „супер зареждачката” на Мъск обаче е се казва V3 Supercharger и е с 250 кВт. С нея, при идеални условия, може да заредите за 120 км само за 5 мин. Любопитно е да споменем и другата крайност, възможно най-бавния начин за зареждане, от най-обикновен контакт с напрежение 230 волта при 10 ампера (2,3 кВт). При тези условия биха ви били необходими повече от 48 часа за пълното „напълване” на P100D.

Tesla дават данни за зареждане на Model S при 16,5 кВт, позволяващи 70-77 км пробег за 1 час в контакта или 97 км/час при 22 кВт мощност на зареждане.

Но, и това важи за двете коли, както и за всички електромобили, времето за зареждане зависи от много други фактори, освен типа и мощността на зарядната установка. Влияние оказват също моментното състояние на батерията, както и нейната температура (Tesla предлага режим за предварително подгряване преди да стигнете до конектора, с цел оптимална скорост на зареждане). Трябва също да споменем, че при супер мощните станции 150/250/270 кВт, скоростта на зареждане пада драстично при „напълване” на 80% от капацитета, с цел щадене на клетките.

Мощностни показатели. Porsche пуска Taycan в два варианта, Turbo с 625 к.с. или 680 к.с. в режим за максимално ускорение (Launch Control), а максималният въртящ момент е 850 Нм. Данните на Turbo S са още по-впечатляващи, особено в ‘LC’ режим за максимална атака: цели 761 к.с. и 1050 Нм.

При Tesla имате избор между ‘Long Range’ версията с около 483 к.с. и 660 Нм и версията означена с ‘P’ от ‘Performance’. Втората предлага 762 к.с. и 980 Нм в режим на максимална атака, наричан ‘Ludicrous’.

Динамика. Тук става още по-интересно. Turbo S развива 100 км/ч от място за 2,8 секунди, докато по-авното Turbo се нуждае от 3,2 секунди за същата дисциплина. Максималната скорост и на двете е 260 км/ч.

От страната на Америка, Tesla Model S P100D прави 0-100 за 2,6 секунди, докато снабдената също с двойно предаване, но с по-слаб заден ел. мотор ‘Long Range’, ги прави за 3,8 секунди. Първата развива 261 км/ч, а LR – 250 км/ч.  

Аеродинамика, маси, размери и багажни обеми. В случай, че някой се интересува, ‘Performance’ изпълнението на щатската кола се характеризира с коефициент на челно въздушно съпротивление от 23, което е по-малко (тоест, по-ефективна) от 25 на Taycan Turbo S, но пък повече от 22-та пункта на „чистото” Turbo.

И двата автомобила са тежки, като Model S P100D e с около 100 кг по-тежък. Най-бързата Tesla може да покаже 2,4 тона на кантара, докато по-леката 800-волтова архитектура на Taycan му помагат да тежи с около 100 кг по-малко. Масата, разбира се, може да варира в зависимост от оборудването на автомобилите. По отношение на размерите, Model S e дълга почти 5 метра, с 1,5 см повече от Taycan, като при нея и междуосието е малко по-голямо: с около 6 см повече спрямо това на немската машина. Model S е и с почти 6 см по-висока.

Багажниците? И двата автомобила имат по два. Porsche-то побира 81 литра в предния и 366 литра отзад, докато Tesla-та може да прибере 60 отпред и по-сериозните 745 литра отзад. Последното се дължи на факта, че Model S е хечбек, като освен това е и една идея по-висока от Taycan.

Среден разход на електроенергия. Тук данните също могат да варират, най-вече в зависимост от външната температура и размера на джантите, като също и масата на допълнителното оборудване оказва влияние. От Porsche обаче дават официално 26,9 кВт/100 км за Turbo S и 26 кВт/100 км за „базовото” Turbo.

В таблицата на Tesla (нейната EU версия) виждаме 20 кВт/100 км за P100D и 18,9 кВт/100 км за ‘Long Range’ изпълнението, но там не пише по кой метод са направени замерванията. Ако съдим по данните, американците вероятно дават стойности по NEDC, докато немците изрично са записали, че показателите са по WLTP, което обяснява по-високите стойности на Porsche. В Wikipedia пък пише, че P100D дава 22 кВт/100 км, измерени по протокол на EPA (United States Environmental Protection Agency).

Цени. Тази точка вероятно е сред най-вълнуващите и една от основните, посочвани от г-н Мъск, в полза на неговите коли. В Германия Porsche Taycan Turbo S започва от 185 456 евро (близо 363 хил. лв.), а „чистото” Turbo е 152 136 евро (ок. 298 хил. евро).

Що се отнася до Tesla, при избиране на ‘Deutschland’ в конфигуратора избрахме, виждаме че ‘Performance’ започва от 102 700 евро (ок. 201 хил. лв.), а ‘Long Range’ от 86 800 евро (ок. 170 хил. лв.).

Та, след цялата тази информация, на коя марка и коя модификация бихте заложили? Taycan, защото е по-нов и е немски? Или пък Tesla, защото е по-изгодна и по-бърза? А може би, бихте спестили някой лев, като си вземете Model 3? Иииили пък още пари, като просто си купите eGolf? Или, „майната и на екологията, ще си купя BMW M5 Competition!” Наистина сме любопитни да разберем вашия отговор.

Текст: Иван Монев

Първородната Godzilla!