Защо и на този надзорен съвет Volkswagen не реши за новия завод?


01 Oct 2019

Ако говорите с върл оптимист, ще ви обясни как Турция е само лост, с който VW ни извива ръцете за по-добри условия. Ако говорите с твърд песимист, ще чуете точно обратното. Ако погледнем реалистично на ситуацията с дългоочаквания нов завод за автомобили в Източна Европа, обаче, има един неясен въпрос - защо Надзорният съвет на компанията вече половин година отлага вземането на крайното решение за местоположението на новия завод. 

Според всичко изтекло в медиите до този момент, с огромен шанс за инвестицията е Турция, а България е план Б. Изглежда обаче лобирането и за двете страни продължава да тече с пълна сила и този път въпреки силния натиск на акционерите от Катар и някои високопоставени членове на Управителния съвет, шефовете от Надзорния съвет са поискали допълнителни анализи по въпроса и още информация за двете местоположения. 

Българският “Стандарт”, цитирайки германския Morgenpost.de, изчислява, че това е петият път, в който Надзорният съвет отлага решението.

Интересно е, че преговорите с Турция водят до известно недоволство в Европейския парламент, съобщава Deutsche Welle. Ръководителят на “Зелената партия” на Германия Райнхард Бютикофер твърди, че гаранцията, която Турция е обещала (за изкупуване на 40 000 автомобила годишно и сериозна еднократна субсидия от 400 милиона евро) може да бъде атакувана съдебно заради задължението на Турция като партньор на ЕС в рамките на Митническия съюз да спазва правилата за защита на конкуренцията. Това звучи твърде опортюнистично в света на бизнеса, който не признава други интереси, освен печалбата, но никой не знае какво ще излезе в крайна сметка от заформящия се скандал.

Становището на германските “зелени” е, че компанията VW също е заплашена от нова глоба в размер на помощта, която ще получи от Турция – между 400 млн. и 1 млрд. евро.

В крайна сметка многократното отлагане на решението в полза на Турция показва ясно, че надзорният съвет не се чувства уверен в дългосрочните ползи от партньорство с южната ни съседка, макар и краткосрочните плюсове от такова партньорство да са ясни. 

Междувременно се появи и друг любопитен въпрос: какво ще се произвежда в новия завод. Първоначалните планове, които медиите лансираха, бяха че става въпрос за кросоувърите Skoda Karoq и Seat Ateca, както и евентуално други модели на Skoda - новата Scala, например. Сега обаче, покрай очакванията за обявяване на Турция, се появяват информации за производство на Skoda Superb и VW Passat - модели, за които се смяташе, че ще се правят в основния завод на Skoda в Млада Болеслав. Общото и при двата сценария е, че основният облагодетелстван от новото съоръжение трябва да бъде Skoda, която още преди две години достигна максималния си капацитет на производство и просто не може да отговори на търсенето в световен мащаб.

За България този детайл няма особено значение, тъй като 99% от производството ще бъде изнасяно така или иначе. Безспорно обаче за успешното възвръщане на инвестицията от близо 1,5 млрд. евро ще има значение какви модели излизат от завода.

Новият бестселър на VW?