Защо и на този надзорен съвет Volkswagen не реши за новия завод?

  • Новото съоръжение на VW в Източна Европа ще е един от най-големите заводи на компанията в света. Новото съоръжение на VW в Източна Европа ще е един от най-големите заводи на компанията в света.
  • Очаква се производството му през 2023 г. да бъде 360 хил. автомобила, а на втори етап да се направи разширение за до 720 хил. автомобила Очаква се производството му през 2023 г. да бъде 360 хил. автомобила, а на втори етап да се направи разширение за до 720 хил. автомобила
  • Първите информации от пролетта бяха, че в завода ще се произвеждат кросоувъри като Skoda Karoq Първите информации от пролетта бяха, че в завода ще се произвеждат кросоувъри като Skoda Karoq
  • В случай че инвестицията се случи в Турция, то вероятно от конвейера ще слизат Skoda Superb и VW Passat, включително в плъгин варианти В случай че инвестицията се случи в Турция, то вероятно от конвейера ще слизат Skoda Superb и VW Passat, включително в плъгин варианти
  • Изграждането на подобно съоръжение у нас директно ще ни вкара в топ 10 на най-големите европейски производители на автомобили Изграждането на подобно съоръжение у нас директно ще ни вкара в топ 10 на най-големите европейски производители на автомобили
  • На по-късен етап поточните линии ще произвеждат електромобили - това обаче със сигурност няма да се случи в началото на производството На по-късен етап поточните линии ще произвеждат електромобили - това обаче със сигурност няма да се случи в началото на производството

01 Oct 2019

Ако говорите с върл оптимист, ще ви обясни как Турция е само лост, с който VW ни извива ръцете за по-добри условия. Ако говорите с твърд песимист, ще чуете точно обратното. Ако погледнем реалистично на ситуацията с дългоочаквания нов завод за автомобили в Източна Европа, обаче, има един неясен въпрос - защо Надзорният съвет на компанията вече половин година отлага вземането на крайното решение за местоположението на новия завод. 

Според всичко изтекло в медиите до този момент, с огромен шанс за инвестицията е Турция, а България е план Б. Изглежда обаче лобирането и за двете страни продължава да тече с пълна сила и този път въпреки силния натиск на акционерите от Катар и някои високопоставени членове на Управителния съвет, шефовете от Надзорния съвет са поискали допълнителни анализи по въпроса и още информация за двете местоположения. 

Българският “Стандарт”, цитирайки германския Morgenpost.de, изчислява, че това е петият път, в който Надзорният съвет отлага решението.

Интересно е, че преговорите с Турция водят до известно недоволство в Европейския парламент, съобщава Deutsche Welle. Ръководителят на “Зелената партия” на Германия Райнхард Бютикофер твърди, че гаранцията, която Турция е обещала (за изкупуване на 40 000 автомобила годишно и сериозна еднократна субсидия от 400 милиона евро) може да бъде атакувана съдебно заради задължението на Турция като партньор на ЕС в рамките на Митническия съюз да спазва правилата за защита на конкуренцията. Това звучи твърде опортюнистично в света на бизнеса, който не признава други интереси, освен печалбата, но никой не знае какво ще излезе в крайна сметка от заформящия се скандал.

Становището на германските “зелени” е, че компанията VW също е заплашена от нова глоба в размер на помощта, която ще получи от Турция – между 400 млн. и 1 млрд. евро.

В крайна сметка многократното отлагане на решението в полза на Турция показва ясно, че надзорният съвет не се чувства уверен в дългосрочните ползи от партньорство с южната ни съседка, макар и краткосрочните плюсове от такова партньорство да са ясни. 

Междувременно се появи и друг любопитен въпрос: какво ще се произвежда в новия завод. Първоначалните планове, които медиите лансираха, бяха че става въпрос за кросоувърите Skoda Karoq и Seat Ateca, както и евентуално други модели на Skoda - новата Scala, например. Сега обаче, покрай очакванията за обявяване на Турция, се появяват информации за производство на Skoda Superb и VW Passat - модели, за които се смяташе, че ще се правят в основния завод на Skoda в Млада Болеслав. Общото и при двата сценария е, че основният облагодетелстван от новото съоръжение трябва да бъде Skoda, която още преди две години достигна максималния си капацитет на производство и просто не може да отговори на търсенето в световен мащаб.

За България този детайл няма особено значение, тъй като 99% от производството ще бъде изнасяно така или иначе. Безспорно обаче за успешното възвръщане на инвестицията от близо 1,5 млрд. евро ще има значение какви модели излизат от завода.

Първородната Godzilla!