Skoda възроди легенда от миналото си
![]()
Skoda отдаде почит на един от най-важните модели в историята си с изцяло нов дизайнерски проект: модерна интерпретация на класическата Skoda 100 в стила на актуалния дизайн език Modern Solid. В рамките на серията „Icons Get a Makeover“ дизайнерите на марката показаха как би изглеждал версия седан, ако беше създадена днес като електрически автомобил.
Оригиналната Skoda 100 се произвежда от 1969 до 1977 г. и е първият модел на марката, който преминава границата от един милион произведени автомобила – общо 1 079 708 бройки за осем години. Серията 100/110 запазва задния мотор и задното предаване от предшественика 1000 MB, а четиривратото купе става символ на достъпния семеен автомобил в социалистическа Чехословакия. Под задния капак работи 1,0-литров четирицилиндров мотор с 35 кВ при Skoda 100, докато Skoda 110 стига до 39 кВ, а по-високите версии LS се доближават до 46 кВ.
В съвременната визия, разработена от екстериорния дизайнер Мартин Пацлт, моделът е мислен като по-премиум и почти луксозен автомобил. Той използва формата на сегашната Skoda Superb като отправна точка, но с по-широка стойка и пропорции, които да „карат колата да седи здраво на колелата си“, както обяснява самият дизайнер. Запазена е класическата триобемна форма със спокойни, чисти повърхности, а връзката с Modern Solid се вижда в изчистените обеми и силно подчертаната функционалност.
![]()
Най-смелият ход е оформлението на задната част. Пацлт се вдъхновява от факта, че при оригиналната Skoda 100 предното и задното стъкло са почти взаимозаменяеми по форма. В новата интерпретация задно стъкло изобщо няма – вместо това задната секция повтаря пластиката и „скулптурата“ на предната част. Овален графичен мотив обединява визията отпред и отзад и цитира характерните елементи на класическата 100.
Отсъствието на задно стъкло е използвано и технически. В горната част на задната част дизайнерът интегрира въздухозаборник за охлаждане на компонентите, разположени зад купето, допълнен от дискретни отвори в задните калници. Идеята е автомобилът да остане верен на философията „всичко отзад“ – електрически мотор и задвижване на задните колела, много къс преден надвес и освободено пространство за преден багажник, комбиниран с по-малък втори товарен отсек отзад, над задвижването.

