BMW X4 M Competition: карахме мощния 510 к.с.... SAC
SAC? BMW определят X4, като ‘Sports Activity Coupe’ заедно с X2 и X6. Но в случая тези инициали не са толкова важни, колкото добавката на модела – ‘M Competition’, защото… обясняваме ясно в няколко абзаца.
Какво представява BMW X4 M Competition? Това е най-мощното изпълнение на второто поколение X4 G02. С него BMW за пръв път сложиха истинска M значка на X3 и X4, технически абсолютно идентични коли, като ‘Competition’ допълнението означава още малко мощност и „серийни екстри”.
BMW X4 M Competition отвън. Няма как да не разберете, че това е M автомобил, още повече, когато пред вас е ‘Competition’-ът. Големите отвори в предната броня, хрилете със значки ‘М4’ зад предните калници, специфичните огледала с шипове, големите 21-инчови джанти (20-ки за не-Competition), а отзад – спойлерчето на капака и гланцово черният дифузьор със стърчащи от него четири цеви.
Зад 21-иците се виждат и мощните 4-бутални апарати с 380-милиметрови дискове. Последните гарантират предостатъчно сила, като BMW не предлага карбо-керамична опция за X3/X4 поради… финансово-технически съображения. Икономия? Напротив, така (странно, но факт) пестят пари на собствениците, защото се предполага, че някой все пак би изкарал двата модела извън пътя, където има малки камъчета. Които, попадайки между накладките и карбо-керамичните дискове, могат да наложат смяна на големите кръгли работи, които са ааааааааааааааааадски скъпи. Даваме пример с керамичните дискове на BMW M3 F80 – 10 500 лв. комплект предни, 9500 лв. комплект задни.
Двигателят. Това вероятно е най-любопитната част или поне за по-горящите на тема ‘BMW M’ и въобще ‘BMW’. И най-новата: дебютиращ именно в X3/X4 M, двигателят с кодово означение S58 наследява S55. Той все още е 6-цилиндров редови и с обем 3 литра (ура!), две ‘mono-scroll’ турбини и сериозни показатели: 480 к.с. при 6250 об/мин и 600 Нм между 2600 и 5600 об/мин. При нашата кола обаче е с 30 коня отгоре, идващи със струващия 17 хил. лв. допълнително пакет ‘Competition’, което означава 510 коня. С добрите 50 к.с. повече от най-мощното изпълнение на стария S55 в M3/M4 CS, а също и 170 к.с./литър работен обем. Което пък значи, че S58 e един от най-добрите мотори на пазара в момента, по отношение на съотношението мощност/работен обем. Супер.
За сравнение, колегите от Merc-AMG разчитат на 4-литров битурбо V8, генериращ също 510 к.с. в, например, прекия конкурент на X4 M Competition – GLC 63 S 4MATIC+. Там обаче има по-висок въртящ момент 650 или 700 Нм при овърбууст.
Скоростната кутия и двойното предаване. Добре познатият 8-степенен ZF в най-спортната му форма, монтираща се и в M5. Всъщност, цялата xDrive техника на X3/X4 M е от супер спортния седан на баварците, с една единствена разлика: при M5 имате възможност за избор на режим 2WD – само задно, много пушек, мухи по страничните стъкла или стълб/дърво на същото място, ако нямате талант/късмет. При G01/G02 М обаче, немците са решили да не дават избор от само задно, макар, че механиката на системата го прави напълно възможен. Тук позициите са само две - 4WD и 4WD Sport, като при второто xDrive-ът предава още повече тяга на задната ос. Отделно там имате и спортен диференциал, менажиращ разпределението на въртящия момент между двете задни колела.
Динамиката и как се усеща BMW X4 M Competition? Двигателят се усеща могъщ: тегли стабилно още от 2500 об/мин, и въпреки, че турбините не са ‘twin-scroll’, почти няма забавяне в реакциите му. Максималните му обороти са със 100 по-малко от тези на S55, но това няма никакво значение. Звукът му също е много приятен, но имайте предвид, че дори и със спортната изпускателна система, европейските изпълнения са по-тихи от тези за САЩ. Скоростната кутия е чудесна, като в M5, комфортна при каране в автоматичен режим, като с бутонче от лоста за управлението и може да настройвате колко рязко да сменя. Супер спортните SUV-та…, прощавайте, SAC-ове, са странно явление, защото в началото е трудно да свържете размерите им с това, което генерират, като усещане при ускорение. „Нашият” Competition вдига 0-100 км/ч за 4,1 секунди (4,2 ако не е Comp) и развива 285 км/ч, ако е доплатен M Driver’s пакетът. Абсурдно е, че BMW искат допълнителна сума за него, дори и след като вече сте дали 17k за пакета Competition.
По отношение на окачването, колата вози твърдо. Рафинирано твърдо, но все пак твърдо, което повдига въпросът защо ви е подобен тип автомобил: по-висок от седан или комби, малко по-непрактичен от X3, и доста по-твърд от не-M-ковите X3 и X4. Отговорът е за да бъдете различни и бързи. Ние лично сме окей с тази твърдост, която успява да задържи тежащия малко над 2 тона автомобил почти напълно хоризоинтално спрямо пътя. X4 M Competition вдъхва адски много доверие при бързо влизане в завой, излиза адски бързо, но трябва винаги да помните, че не е M3. Разбира се може да си играете с множеството настройки на окачване, скорости, двигател, двойно предаване и волан. За нас най-добрата комбинация е волан на ‘Comfort’, двигател на ‘Sport Plus’ - защо иначе ще си взимате M кола с 510 коня - и останалото по избор.
BMW X4 M Competition отвътре. Един от най-готините BMW интериори. Разликите с обикновените X4-ки са най-вече червеният старт/стоп бутон, специфичният M лост на скоростната кутия и двата червени бутона M1 и M2 на волана. С тях избирате мигновено две различни комбинации от настройки „волан/двигател/окачване” и режим на xDrive. Седалките са много яки, комфортни и държащи ви на място, а пространството на втория ред е достатъчно, стига да не сте високи над 1,85. Багажникът е с обем 500 литра, с 50 по-малко от този на X3.
Цените. BMW X4 М започва от 173 800 лв. с ДДС, като пакетът Competition се доплаща още 17 183 лв за общо 190 983 лв. X3 M е с 3900 лв. по-евтино, което не е много, но все пак в полза на малко по-практичната кола. За сравнение, Merc-AMG GLC 63 4MATIC+ с 476 к.с. започва от 164 055 лв., а топ версията с S с 510 коня: 180 483 лв.
А за още по-‘BMW’ сравнение, за почти същите пари на X4 M Competition с 510 коня, може да си вземете новото X6 M50i с V8 и 530 к.с. – 194 050 лв. Или пък малко по-практичното X5 M50i за 187 350 лв., също с 530 коня и V8.
Заключението. Много бърз SAC, с прекрасен двигател, който чакаме с голямо нетърпение в идните BMW М3 и M4, които вероятно ще ползват и идентичен xDrive, но с изключване на предната ос, както при M5. Возията не е за всеки, но в крайна сметка и X4 не е за всеки. Затова и BMW имат толкова разнообразна гама, част от която засегнахме в горните два абзаца.
Текст и фотография: Иван Монев